Föräldramöte Tomtebogård
Vad blir viktigt i år… Lokalplaneringsprocessen
Trafik och besök i skolan Kör på parkeringen/avlämningsrundan som den vore enkeltriktad. Backa inte och kör ”tillbaka”. Använd inte personalparkeringar. Gör att pedagogerna inte har en plats att parkera på och lektioner startar inte som de ska. Använd inte boendeparkeringarna på området. Kör försiktigt! Lämna bilen hemma om möjligt. Kom gärna på besök men meddela pedagogen innan så eleverna kan förberedas på besöket.
Ledighetsansökan Restriktiva med att bevilja ledigt Vi beviljar inga ledigheter under läsårets 2 första veckor för att kunna bygga bra klasser. Kan bevilja kortare ledighet för enskild angelägenhet Ange skäl för ledighet i ansökan, ex varför resa utanför lov Ledighet upp till ½ dag behövs det ingen blankett för Det görs alltid en individuell bedömning
Rätt stöd i rätt tid Från hösten 2014 har Umeå kommun en åtgärdstrappa som handlar om att ge rätt stöd i rätt tid. Åtgärdstrappan handlar om olika screeningar som genomförs i förskoleklass, åk1 och åk2 i ämnena matematik och svenska. Syftet med screeningen är att tidigt uppmärksamma de elever som är i behov av extra anpassningar och stöd. Lärarna planerar tillsammans med specialpedagoger stöd och extra anpassningar . Kan t.ex. vara intensivundervisning som bedrivs under en kortare period. Många elever har olika former av extra anpassningar under sin skoltid.
Föräldrars betydelse för skolresultat Prata mycket med era barn Ställ tydliga krav och ha höga förväntningar Uppmuntra alla framsteg Ha en positiv attityd till skolan
Läsning Vetenskapen definierar läsning som en process att skapa betydelser, förståeliga symboler och bilder i hjärnan, utifrån den kunskap som barnet har. Detta innebär att ju mer kännedom om saker och ting och allt vad livet innebär och ju bättre förankrad barnet är i språket desto mer förståelig blir texten. Tankar och idéer som barnet har blandas med vad texten berättar. Barnet behöver livserfarenheter, förstå orden och kunna omvandla dem till förståeliga symboler och bilder inne i huvudet, innan texten kan bli förstådd. Dessutom måste barnet ha intresse att läsa. Som förälder kan du skapa ett läsintresse hos ditt barn!
Hur kan vi hjälpa vårt barn? Läs minst 15 minuter varje dag för ditt barn. Tala mycket med ditt barn. Låt barnet vara med när du skriver brev, inköpslistor och kom ihåg-lappar Visa barnet på vanliga ord i vardagslivet och låt honom eller henne gissa vad det står. Var intresserad av barns läsning. Tala om böckerna som barnet läser. När du läser tidningen, återberätta för barnet om intressanta artiklar. Uppmuntra barnet till läsning på fritiden. Låt läs och skrivförmågan utvecklas i sin egen takt, förse barnet med bra och spännande böcker. Korrigera inte och anmärk inte på barnets sätt att läsa och skriva.
Kontakt Har ni frågor eller funderingar, tag kontakt med lämplig person på skolan! http://www.skola.umea.se/tomtebogardsforskolaochskola
Ordförråd Spelar det någon roll om jag läser för mitt barn? Forskning visar att : 80 % av vårt ordförråd kommer från tryckt text En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 – 7000 ord. En sjuttonåring som har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har ca 50 000 – 70 000 ord i sitt ordförråd. En sjuttonåring som inte läst och/eller lyssnat till texter har bara ca 15 000 – 17 000 ord i sitt ordförråd (Källa: Ingvar Lundberg, Professor i psykologi, Göteborgs universitet Mats Myrberg, Professor i specialpedagogik, Stockholms universitet) För att klara sitt dagliga liv som vuxen behöver man ha ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv, kunna hänga med i nyhetssändningar och förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar vi stöter på i livet.
6890 timmar är garanterad undervisningstid från åk 1 till åk 9 Läsning är en färdighet som måste tränas. Det behövs 5 000 timmar för att bli en god läsare. Det betyder att man behöver läsa många böcker för att träna upp sin läsförmåga. Bästa sättet är att läsa bilderböcker, barnböcker, ungdomsböcker och annan skönlitteratur med ett spännande och lockande innehåll. Då är chansen stor att man känner lust att läsa, och inte läser bara för att man kanske måste. 6890 timmar är garanterad undervisningstid från åk 1 till åk 9