Föräldramöte Tomtebogård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Plugga bättre och effektivare
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Att läsa och studera.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Askersunds kommun
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
En stund att dela ditt barns vardag
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Muntlig presentation.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkomna till klass 3!.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Välkomna på föräldramöte 20/
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen Föräldramöte 1c
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Mail: | Webb: Välkommen till föräldramöte 7/
PRAO ÅK 8 VECKA nov Din studievägledare och kontaktperson på skolan: Mimmi Linden
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Hur du kan lära bättre!.
Välkommen till svenska 1
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Textlösa bilderböcker
Svenska som andraspråk 3
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Välkomna.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Föräldramöte 25/4  .
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Normaliseringsprocessen
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Måndag den 22 januari 2018.
Barnkonventionen.
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Argumenterande text.
Studie- och yrkesvägledare ”SyvMi” Campbell
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Tips för bättre kommunikation
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

Föräldramöte Tomtebogård

Vad blir viktigt i år… Lokalplaneringsprocessen

Trafik och besök i skolan Kör på parkeringen/avlämningsrundan som den vore enkeltriktad. Backa inte och kör ”tillbaka”. Använd inte personalparkeringar. Gör att pedagogerna inte har en plats att parkera på och lektioner startar inte som de ska. Använd inte boendeparkeringarna på området. Kör försiktigt! Lämna bilen hemma om möjligt. Kom gärna på besök men meddela pedagogen innan så eleverna kan förberedas på besöket.

Ledighetsansökan Restriktiva med att bevilja ledigt Vi beviljar inga ledigheter under läsårets 2 första veckor för att kunna bygga bra klasser. Kan bevilja kortare ledighet för enskild angelägenhet Ange skäl för ledighet i ansökan, ex varför resa utanför lov Ledighet upp till ½ dag behövs det ingen blankett för Det görs alltid en individuell bedömning

Rätt stöd i rätt tid Från hösten 2014 har Umeå kommun en åtgärdstrappa som handlar om att ge rätt stöd i rätt tid. Åtgärdstrappan handlar om olika screeningar som genomförs i förskoleklass, åk1 och åk2 i ämnena matematik och svenska. Syftet med screeningen är att tidigt uppmärksamma de elever som är i behov av extra anpassningar och stöd. Lärarna planerar  tillsammans med specialpedagoger stöd och extra anpassningar . Kan t.ex. vara intensivundervisning som bedrivs under en kortare period. Många elever har olika former av extra anpassningar under sin skoltid.

Föräldrars betydelse för skolresultat Prata mycket med era barn Ställ tydliga krav och ha höga förväntningar Uppmuntra alla framsteg Ha en positiv attityd till skolan

Läsning Vetenskapen definierar läsning som en process att skapa betydelser, förståeliga symboler och bilder i hjärnan, utifrån den kunskap som barnet har. Detta innebär att ju mer kännedom om saker och ting och allt vad livet innebär och ju bättre förankrad barnet är i språket desto mer förståelig blir texten. Tankar och idéer som barnet har blandas med vad texten berättar. Barnet behöver livserfarenheter, förstå orden och kunna omvandla dem till förståeliga symboler och bilder inne i huvudet, innan texten kan bli förstådd. Dessutom måste barnet ha intresse att läsa. Som förälder kan du skapa ett läsintresse hos ditt barn!

Hur kan vi hjälpa vårt barn? Läs minst 15 minuter varje dag för ditt barn. Tala mycket med ditt barn. Låt barnet vara med när du skriver brev, inköpslistor och kom ihåg-lappar Visa barnet på vanliga ord i vardagslivet och låt honom eller henne gissa vad det står. Var intresserad av barns läsning. Tala om böckerna som barnet läser. När du läser tidningen, återberätta för barnet om intressanta artiklar. Uppmuntra barnet till läsning på fritiden. Låt läs och skrivförmågan utvecklas i sin egen takt, förse barnet med bra och spännande böcker. Korrigera inte och anmärk inte på barnets sätt att läsa och skriva.

Kontakt Har ni frågor eller funderingar, tag kontakt med lämplig person på skolan! http://www.skola.umea.se/tomtebogardsforskolaochskola

Ordförråd Spelar det någon roll om jag läser för mitt barn? Forskning visar att : 80 % av vårt ordförråd kommer från tryckt text En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 – 7000 ord. En sjuttonåring som har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har ca 50 000 – 70 000 ord i sitt ordförråd. En sjuttonåring som inte läst och/eller lyssnat till texter har bara ca 15 000 – 17 000 ord i sitt ordförråd (Källa: Ingvar Lundberg, Professor i psykologi, Göteborgs universitet Mats Myrberg, Professor i specialpedagogik, Stockholms universitet) För att klara sitt dagliga liv som vuxen behöver man ha ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv, kunna hänga med i nyhetssändningar och förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar vi stöter på i livet.

6890 timmar är garanterad undervisningstid från åk 1 till åk 9 Läsning är en färdighet som måste tränas. Det behövs 5 000 timmar för att bli en god läsare. Det betyder att man behöver läsa många böcker för att träna upp sin läsförmåga. Bästa sättet är att läsa bilderböcker, barnböcker, ungdomsböcker och annan skönlitteratur med ett spännande och lockande innehåll. Då är chansen stor att man känner lust att läsa, och inte läser bara för att man kanske måste. 6890 timmar är garanterad undervisningstid från åk 1 till åk 9