Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Advertisements

Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Hälsa och Kondition.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Världens Bästa Coach!. • Vad är ditt uppdrag som ledare? • Vad har du får mål med DITT ledarskap? • Vad har du får mål för dina AKTIVA?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Tränarskap och ledarskap
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Mental träning Mål & Motivation
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Kognitivt perspektiv.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Hälsa och Kondition.
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Världens bästa idrottsförälder - Vill ni bli det är denna föreläsning plus efterföljande diskussioner en bit på vägen.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Rev 3 Jitex F01 Planering och målsättning säsongen 2012.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Lagsammanhållning.
Självkänsla.
Coaching.
GOIF A och U lag 2010/2011.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
REGLER FÖR ENHÖRNA IF F-14
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Kognitivt perspektiv.
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal Sätta mål Fylla på ”må bra kontot”

Vinnaren- hittar lösning för varje problem Vinnaren- hittar lösning för varje problem. Förloraren- hittar ett nytt problem efter varje lösning. Vinnaren- har alltid en handlingsplan. Förloraren – har alltid en ursäkt. Vinnaren- säger: det är svårt men ändå möjligt. Förloraren- säger: det kanske är möjligt men för svårt. Vem väljer du? Uneståhl Vi i föreningen väljer tillståndet ”vinnare”! Hur? På vilket sätt? Vad innebär det för mig i mitt ledarskap? Vad behöver vi som förening?

Tankeprocessen Känslor Tankar och bilder resultat Agerande Om tankeprocessen ser ut så här för att skapa en bra prestation och i förlängningen ett bra resultat. Vilka känslor är avgörande för mig? Vilka tankar och bilder ser jag när jag känner så här? Hur agerar och reagerar min kropp? Reagerar och agerar jag på detta sätt får jag positiv feedback både från mitt inre men även från den yttre påverkan genom att jag är nöjd med min prestation och jag får erkännande av omgivningen för att jag har presterat och förhoppningsvis nått ett resultat. Prestationsklimat- resultatklimat, hur ser vi att vi har spelare som är det ena eller det andra eller en kombination? Jobbar vi hela tiden prestationsinriktat så kommer vi att nå resultat i längden, om spelaren känner att den ständigt utvecklas och lär sig under resans gång= motivation- resultat Hur tar vi reda på vad som motiverar just våra spelare. Alla känslor lagras i Amygdala i hjärnan och varje gång samma situation uppstår så slår dessa känslor till. Ex om jag skjuter på mål och jag missar- tränaren visar tydligt med sitt kroppsspråk och verbalt att det är fel- många gånger så förstärkt, negativt! Nästa gång skjuter jag inte…

Självförtroende-självbild-självkänsla Missbalans i systemet Flyktbeteende Lyssna på kroppen Självförtroende-självbild-självkänsla Flyktbeteende-om jag bara hade försökt tillräckligt hade jag vunnit. Jag hittade inte flytet. Jag får inte de rätta passningarna. Jag hatar den här arenan. Det studsar aldrig min väg. Kan vi få spelare att tala i andra termer- jag gjorde så gått jag kunde, men jag räckte inte till idag. Jag behöver träna mer på… Jag behöver göra mig mer synlig så att jag får passningarna rätt. Det här är en bra prövning på min mentala kapacitet. Den här arenan utmanar mig! Lyssna på kroppen- kroppen försöker hela tiden ”prata” med oss genom känslor och spontana tankar. Vanliga tecken på under och överträning. Fysiska- kroniskt trött, smärta i muskulaturen, skada, ofta sjuk, svårt att sova, svårt att hålla vikt. Psykiska- Förvirrad, svårt att koncentrera sig, glömmer saker, irrationella tankar, svårt att lösa problem, negativa tankar Emotionella- uttråkad, deprimerad, ledsen, ilska, oro, svårt att känna glädje ex på överträning-(Emmelie Strand)- svårt att sova, negativa tankar, svårt att känna glädje, sorterade maten kraftigt på tallriken. 14-15 år- 16 pass per vecka. 12 pass per vecka- le, blandade maten, kunde sova på läger, kunde hantera misstag bättre. Självförtroende- självbild- självkänsla Självförtroende skapas genom den fysiska feedback du fått genom livet. Människor runt omkring dig har antingen gett dig positiv eller negativ feedback då du sagt eller gjort något. Självbild, utifrån den feedback som du fått har du filtrerat genom att du reagerat känslomässigt på olika personers feedback. Det som stannar i ditt inre är en subjektiv sortering. Du har under resans gång reagerat mer för vissa personers feedback än andras, vilket medför att det inte är någon absolut sanning som lagrats, utan en subjektiv sanning. Du har skapat bilden av dig själv- självbilden. Självkänsla- är slutprodukten av resan. På samma sätt som skälvbilden skapats av den subjektiva summan av alla situationers feedback är självkänslan summan av de känslor som uppstått. Amygdala

Alm trädet A-nsträngning L- ärande M- isstag Ansträngning- glömmer vi vara positiva även om vi ansträngt oss men trots det förlorat? Spelaren ger allt i varje situation. Lärande- har ingen betydelse var vi börjar utan hur mycket vi förbättras Misstagsstrategi- vi ska vara modiga nog att våra försöka, och lära oss av våra misstag. Forskning säger- om du som tränare fokuserar på prestation, utvecklas dina adepter snabbare, eftersom de kommer att anstränga sig mer och fortsätta med en uppgift längre än om du fokuserar på resultat. De kommer även att ödsla mindre av sin dyrbara energi på att oroa sig. Och detta tillsammans kommer att ge resultat! Hur skapar vi vinnare! Belöna resultatlös ansträngning Prestationsmål Utmanande mål Misstagsritual Mitt förhållningssätt till mitt ledarskap bör vara att berömma ansträngning, på vilket sätt kan jag stimulera till att vilja lära sig, ge dem en misstagsstrategi.

Må bra konto Bekräftelse Lyssna Kroppsspråk Beröm Uppskattning Den magiska kvoten- beröm och bekräftelse fyller på må bra kontot och kritik tömmer den. 5-1= 5 positiva feedback- 1 negativ. Pia kör 7-1 för att vara på säkra sidan. Beröm- specifik och ärlig Uppskattning- visa det, kan gälla att man städat i omklädningsrummet till exempel Bekräftelse- Se till att spelaren blir sedd. Lyssna- ta er tid att lyssna på era spelare Kroppsspråk- le, nicka, applådera, blinka- kontrollera ditt kroppsspråk som ledare.

5 faktorer Din fysiska förmåga Din tekniska förmåga Din taktiska förmåga Din mentala förmåga Din sociala förmåga Var är vi i Morön idag? Har vi en plan för hur vi ska ta hand om våra spelare både unga och gamla på bästa sätt utifrån dessa 5 framgångfaktorer? Tekniskt= spelarutbildningsplan + Morömodell Taktisk= spelarutbildningsplan+ Morömodell Fysisk = REKO mfl är på gång Mentala= en del i arbetet i helgen+ behövs en person knuten till föreningen för svårare problem som kan dyka upp i samtal med spelare. Sociala= hur mycket jobbar vi med lagsammanållning, ledstjärnor, vad är en bra kamrat?

Bestäm dig! Ha kul! För att lyckas… Dessa faktorer är helt avgörande om vi ska lyckas som individ eller som organisation! Har jag bestämt mig som spelare? Hur tar vi som ledare reda på det? Har jag bestämt mig som ledare? Har jag ens funderat över min roll och mitt ledarskap? Vart vill jag nå? Har vi som föreningsbestämt oss? Vart vill vi nå? På vilket sätt vill vi nå? Har vi kul? Vad är kul?

grupparbete Senior och junior Hur ska ”sätta mål” processen med spelarna se ut? Hur kan den individuella handlingsplanen se ut? Hur påverkar detta mitt ledarskap? Hur fyller vi på må bra kontot både hos spelare och ledare? Ungdom och barn Prestationsfokus- vad innebär det för vårt team och mitt ledarskap? Hur kan vi nyttja ALM trädet? Hur kan jag få in samtal naturligt i träning? Hur fyller vi på må bra kontot både hos spelare och ledare? Senior och junior Test- ,se s 10-12 i Mental tuffhetsträning, kan den vara ett underlag för samtal med spelare? Finns det andra förslag? Hur pratar vi? Vilka frågor vill vi ha svar på? Hur ska vi sätta upp mål samt hur ska en handlingsplan se ut för våra spelare? Vad förväntas av mig som ledare? Behöver jag som ledare fylla på med kunskap? I så fall vilken och på vilket sätt? Barn och ungdom Hur kan vi aktivt i vår grupp jobba med ALM trädet både med spelare och med oss ledare? Vad ställer det för krav på mig som ledare? Hur påverkar det mitt beteende som ledare? Vilken kunskap behöver jag för att känna mig trygg i min ledarroll? Hur kan jag konkret fylla på må bra kontot hos mina spelare och i min ledargrupp?