Nystart för nollvisionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Advertisements

Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
En kort presentation av Tillväxtverket
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Samverkan hälsingland
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Metod för utvecklings-arbete
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Uppdraget Uppdrag inom MIT
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Avdelningen för vård och omsorg
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Nya hastighetsgränser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Nästa steg regionkalmar.se.
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Framtidens hälsa och social välfärd
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nystart för nollvisionen Presentation vid GNS den 29 september 2016 Ylva Berg, Näringsdepartementet Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Nystart för nollvisionen Syfte att intensifiera arbetet för trafiksäkerheten i Sverige Ger uttryck för regeringens fortsatta ambitioner inom trafiksäkerhet Den ska fungera som en plattform för det fortsatta gemensamma arbetet Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Samverkan under arbetets gång Arbetsgrupp Trafikanalys Trafikverket Transportstyrelsen Statens Väg- och Transport-forskningsinstitut (VTI) Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) Polismyndigheten Samverkan Företrädare för trafikantgrupper från alla trafikslag Företrädare för transportnäringarna Myndigheter Kommuner och regioner Fordonsindustri Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Arbetet är beroende av alla aktörers bidrag

Nollvisionen ”Det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att ingen skall dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor inom vägtransportsystemet (nollvisionen).” ”Vägtransportsystemets utformning och funktion skall anpassas till de krav som följer av nollvisionen.” ”Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt samt bidra till att det övergripande generationsmålet för miljö och miljökvalitetsmålen uppnås samt bidra till ökad hälsa.” Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Från propositionen Nollvisionen och det trafiksäkra samhället i kursivt övrigt är dagens mål Nollvisionen står fast andra mål viktiga koppling agenda 2030

Utmaningar och möjligheter Dokumentet summerar de relevanta utmaningar och möjligheter som vi ser vad gäller trafiksäkerheten framöver Utmaning: att det faktiskt dör 400 personer årligen i trafiken

Utmaningar och möjligheter att nå målet 2020 trots att vi kanske är i en stagnation i nedgången just nu låg regelefterlevnad av hastighet fortfarande 25 % av dödsolyckorna där alkohol är inblandat möjligheter finns i ny teknik i fordonen hur gör vi med oskyddade trafikanters singelolyckor?

Utmaningar och möjligheter Foto: Volvo Cars Foto:Lars Peter Roos trafiksäkerheten kommer påverkas av åldrande befolkning urbaniseringen och ändrade resmönster digitalisering

Utmaningar och möjligheter trafiksäkerheten kommer påverkas av åldrande befolkning urbaniseringen och ändrade resmönster digitalisering

Inriktningar Säkerställa och förstärka det arbete som redan ger resultat. Utveckla och inkludera nya områden i det fortsatta trafiksäkerhetsarbetet. Anpassa trafiksäkerhetsarbetet efter nya förutsättningar. Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Säkerställa och förstärka det arbete som redan ger resultat Säker transportinfrastruktur Ännu säkrare fordon Tillgänglig data av hög kvalitet Fortsätt samverkan Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet - regeringen har sett ett behov av att se över Strada, ett arbete som pågår i detta nu. Regeringens ståndpunkt är att tillförlitlig skade- och olycksstatistik är viktigt i det fortsatta arbetet. Regeringen vill se fortsatta systematiska satstningar på vägars säkerhetsnivå. Säkerheten i fordonen har lämnat ett stort bidrag på trafiksäkerheten. och bedömningarna är att detta kommer att fortsätta. Det beror både på utbud och efterfrågan. samverkan, mötesplatser och dialog är en del i trafiksäkerhetsarbetet. Identifierat under arbetet är dock att viss ledning i arbetet saknas och regeringen anser att det är viktigt med ledning i det operativa säkerhetsarbetet. Detta är ett av de områden där regeringen nu tar ett initiativ för att tydligöra ansvaret för det övergripande ledningen av trafiksäkerhetsarbetet.

Utveckla och inkludera nya områden Trafiksäkerhet är en del i en hållbar helhet Öka säkerheten för oskyddade trafikanter Öka regelefterlevnaden i vägtrafiken Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Regeringen anser att utformning och underhåll av väginfrastruktur ska anpassas än mer till oskyddade trafikanters behov Regeringen vill se över möjligheten att åstadkomma säkrare trafik genom att sänka bashastigheten i tätort Regelefterlevnad: fokus hastighet och nykterhet, samt yrkestrafiken. Regelefterlevnad inom yrkestrafiken är en viktig arbetsmiljöfråga och en fråga om konkurrensneutralitet. förutom att polisen är viktig här finns andra parter i samhället som kan ta sitt ansvar och säkerställa regelefterlevnad. Kvalitetsledningssytem som säkerställer att företag och organisationer arbetar systematiskt med säkerhet är ett bra sätt att uppnå bättre regelefterlevnad som regeringen bejakar.

Anpassa trafiksäkerhetsarbetet till nya förutsättningar Foto: MHF alkobommar

Sprid svensk trafiksäkerhet i världen Bidrar till Agenda 2030 Bidrar till en positiv bild av Sverige Ger förutsättningar för export av trafiksäkerhetslösningar Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Uppdrag att leda samverkan för ökad trafiksäkerhet i vägtrafik Trafikverket Leda övergripande samverkan för trafiksäkerhet i vägtrafik Sammankalla och föra dialog med berörda  aktörer Ansvara för uppföljning av trafiksäkerhetsläget Föreslå gemensam verksamhetsutveckling Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet

Uppdrag att utreda sänkt bashastighet i tätort Trafikanalys Foto: Hans Alm/Folio Foto: Hejdlösa Bilder AB/VTI

Uppdrag att föreslå etappmål för vägtrafik efter 2020 Trafikanalys

Nystart för nollvisionen Fungera som en plattform att samlas kring Konkreta initiativ presenteras i uppdrag eller inom ramen för ordinarie processer Följas upp och vidareutvecklas Det fortsatta arbetet och förverkligandet är beroende av berörda aktörers vilja och förmåga att bidra Foto: Maria Nilsson/Regeringskansliet Översättning finns