Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Advertisements

Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkomna till Björkö-Arholma skola
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Informationsmöte Välkomna!.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Projektskiss Barbro Sandberg Sara Rådbo
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Vad ser Skolinspektionen?
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Timplan för grundskolorna i Angered
Välkomna till Klagshamns rektorsområde!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Välkomna till Järla skola
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Specialpedagogiskt nätverk
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Hummelstaskolan År: F–6 Antal: 216 elever Driftsform: Kommunal Huvudman: Enköpings kommun

Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. 5 a § Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen, såvida inte annat följer av 8 §.

LGR 11 ”Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. ” Gör vi det? Ja Kan det bli bättre JA

2000 Lena Gustafsson NPF -PEDAGOG Vår resa mot NPF-säkring av skolan startades efter att Lisa vår kurator och Lena vår specialpedagog varit på rektor Elinor Kennerö Tonnérs föreläsning om hennes framgångsrika arbete med att NPF-säkra Källbrinksskolan

Incheckning NPF - Vad är NPF= ASD,adhd,ocd,Tourette,Språkhinder, Dyskaeli-Dyslexi sök forskning, artiklAr, hemsidor, bLoggar Vad var nytt? Vad vill jag veta mer om? Vår checklista All personal läser Elinor Kennerö Tonners PP Vision Mål och syfte elevhälsan central i utvecklingsarbetet

NPF – höstterminen 2017 NPF-säker skola – Elinor Kennerö-Tonnér föreläsning 14 augusti för all personal Utbildning NPF-tillgänglig skola Teknologiska institutet 9 platser 3-4 oktober Utbildning Specialpedagogiskt forum NPF 2 platser 18-19 september Kollegialt lärande utifrån SPSm STUDIEPAKET under ht-17 Cecilia Bergentz handledare start den 12 september mini-föreläsningar av vår psykolog Andreas Karlsson angående Inlärningspsykologi i skolan.finnas tillgänglig att komma ut i klassrum och observera på lärares begäran. NPF-säkra klassrum Lena Gustavsson spec ped, Pia Nyberg spec lär, förstelärarna Linda Lundemo och Isabelle Tallberg ska under ht påbörja arbetet med et klassrum

Visionen Målen för årskurs sex ska nås oavsett funktionsnedsättning eller ej Skapa en attraktiv arbetsplats, med tydlig inriktning och framåtanda. Målet och syftet Betygen ska öka generellt. Färre underkända betyg i årskurs sex. Eleverna ska ha en bra skoldag Undervisningen skall i allt större utsträckning optimeras för att de övergripande målen och visionen ska nås. På Hummelstaskolan skapar vi möjligheter för alla elever, utifrån deras individuella behov att utvecklas optimalt utifrån var och ens förutsättningar.

Personer med NPF kan ha en fantastisk begåvning att: •Hyperfokusera •Se detaljer som andra inte ser •Tänka utanför ramarna •Idérikedom, fantasi och kreativitet •Förändringsbenägenhet •Problemlösning •Målmedvetenhet och envishet

Meih Mattias, Richard och Fredrik

Det Fyller mig med sådan glädje att tänka att för varje liten förändring vi gör från och med nu kommer att göra skillnad för varenda elev ! Eija Svedin Nu vidare till Cecilia Bergetnz