Varför startade En bättre sits?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vad handlar regionfrågan egentligen om? BILD 1 Vad handlar regionfrågan egentligen om?  Närmare. Med en norrländsk region flyttas.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
En bättre sits-samarbetet Maria Nimvik Stern Mälardalsrådet
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Välkomna!.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Region 2015 Välkomna! Workshop 2 och 4 april 1. Välkommen Magnus Persson Vad säger intervjuerna? Tommy Larserö Styrning av en politisk organisation Anders.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Finansiell samordning
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
1 TEMASEMINARIUM KUNSKAP TILL HANDLING PROCESSUTVÄRDERING AV ARBETET FÖR SOCIAL HÅLLBARHET OCH MINSKADE SKILLNADER I HÄLSA 18 SEPT 2015.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Coaching.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
RUFS-information TRN 29 september 2016
Civilsamhället – en förutsättning för framgång
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan

Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Verktyget Utmärkelsen….
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Park- och naturförvaltningen
Miljömålen består av tre slags mål
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Dokumentation av En bättre sits – en unik process för infrastrukturplanering Dom första tankarna på gemensam infrastrukturprioritering föddes 2003. - Gemensam manifestation med ånglok för Citybanan. 2005 startade En bättre sits - 2010 ser vi resultatet av 5 års arbete. En dokumentation av processen. - Dels för de som deltagit i processen, lagt ner mycket möda och engagemang. - Dels för att dra lärdomar. - Ett 30-tal politiker och tjm har intervjuats av Capire. - Rapporten finns här.

Varför startade En bättre sits? Uppenbara behov av samverkan kring infrastrukturen Knepiga institutionella förutsättningar Tidigare goda erfarenheter av samarbete - De uppenbara behoven av samverkan – regionen hade bl a slagit i kapacitetstaket samtidigt som befolkningen ständigt ökar - Många aktörer: 5 län 5 länsstyrelser 3 regionförbund 5 landsting 65 kommuner 5 berörda grannlän 4 trafikverk Mälab och trafikhuvudmän - Goda erfarenheter: Mälarbanan, Svealandsbanan, Mälardalsrådet - Och inte minst, sett Västra Götalandsregionen och Skåne framgångsrikt sälja in sina infrastrukturella behov till ansvariga nationella myndigheter

Övergripande mål Vi vill utveckla ett transportsystem … … som utvecklar regionens internationella konkurrenskraft. … som är långsiktigt hållbart; ekonomiskt, socialt och ekologiskt … som främjar regional balans genom flerkärnighet … och kompenserar vår internationellt sett relativa gleshet så att vi ändå når en kritisk massa. … som är effektivt genom samverkan, helhetssyn och utnyttjande av alla fyra trafikslagen. EBS startade formellt 2005. - Efter inledande kunskapsseminarier fastställdes långsiktiga mål 2006. Fanns också ett kortsiktigt mål: bättre utdelning i 2008 års infrastrukturpolitiska proposition.

Fyra grundpelare för arbetet växte successivt fram - Det fanns ingen masterplan: ”En informell struktur formades efter hand och som fungerade oväntat bra”. - Processen bäras av politiskt förtroendevalda. Bygga på konsensus. - De politiska partierna utsåg de pol repr som skulle delta i arbetet. - Länsindelningen ersattes med stråk, komma tillbaka till. Samspela med andra processer Stockholmsöverenskommelsen och RUFS 2010. - Kunskap, viktig roll förstå varandras förutsättningar men också trafikslagsövergripande.

Stråken gav nya ramar Många menar att stråken var ett snilledrag. Bröt upp invanda mönster och tänkesätt. - Politisk representation från centrum, mitt och periferi - De politiska partierna nominerade politiker till stråk. Vissa stråk fungerade bättre, andra något sämre. - Ordf och vice ordf samt repr för mindre partierna i stråkpresidium, ansvarade för att göra prioriteringarna.

Olika fora, olika roller Det utvecklades en arbetsfördelning mellan olika fora: Stormötena och processmötena stod för förankring Stråkgrupperna fungerade som studiecirklar Stråkpresidiegruppen hanterade prioriteringen Haga Forum och Mälardalsrådets styrelse svarade för acceptans Tjänstemannagrupper; - Lilla med länsplaneansvariga - Stora med länsplaneansvariga, trafikverken mfl

Hur värderar politiker och tjänstemän EBS? Alla värden över noll visar positiv övervikt. Fullständig uppslutning 1.0. - Jämföra politiker och tjänstemän. Intressant där det är stor skillnad. - Tjänstemännen något mer nöjde med resultatet. - Politikerna något mer nöjda med beslutsprocess och framförallt förankring. Politikerna också väsentligt mer nöjda med organisationen än tjänstemännen. Resultat + Samstämmighet gemensam prioriteringslista Långsiktighet, helhetssyn och kunskap Statsmakterna mer lyhörda Minskat revirtänkande - Inte överens om allt Har Stockholm fått för mycket? Nådde inte hela vägen fram Beslutsprocessen : + Den informella strukturen backades upp av förankring bakåt Konsensusbyggande Mandat från partierna Prioritering inte så svår Utdragen och oprecis process Oklarheter kring konsensusbegreppet Personerna spelar stor roll Förankring : Många engagerade Allmänintresset styrde Stegvis ökad mognad Representativitet ifrågasattes Initialt slumpmässigt deltagande Kommunikationen: Internt: Varför, hur och när? Staten: Enighet och vederhäftighet Allmänheten: Signalera öppenhet, vi-känsla En fullständig uppslutning motsvarar 1,0. Alla värden över noll visar positiv övervikt Capire 09-12-04

Blev det en bättre sits? En mer sammansvetsad region Gemensamma transportpolitiska mål Stockholmsöverenskommelsen Systemanalysen Prioriterade objekt En mer sammansvetsad region - Resultatet ligger i betraktarens öga, men med En bättre sits menar jag har den här regionen tagit ett rejält kliv framåt när det gäller samsyn och systemsyn kring infrastrukturpolitiken. - När det gällde resultatet hörde här ”nöjda, men…”. Vilka var då framgångsfaktorerna: Komplexa frågor där ingen aktör ensam ägde agendan Starkt tryck att finna lösningar En politiskt driven process Stråken som ändrade ramarna Rev administrativa gränser, horisontellt och vertikalt Starkt driv att nå resultat i kombination med ambitionen att nå konsensus Tydligt kortsiktigt mål och långsiktiga mål Transparens, öppenhet och kommunikation I En bättre sits processen har verkligen visats prov på det som varit ledord för det storregionala samarbetet, nämligen öppenhet, insikt, tillit och mod.

Vad kan vi lära och ta med oss till det fortsatta arbetet? Vad har vi uppnått? … resultatet? … processen som sådan? … samarbetet i regionen? Vad kan vi lära och ta med oss till det fortsatta arbetet? Utrymme för fler att reflektera kring