Förändring i organisationer
Inledning Nya mål Nya visioner Omstruktureringar Sammanslagningar
Begreppet ”Förändring i organisationer” Små och stora händelser Olika synonymer
Volvo Termer och uttryck Innehåll Planeringsgrad Omfattning Utveckling Övergång Omgestaltning Planeringsgrad Planerad Spontan Innehåll Operativ Kulturellt Volvo
Forskning inom ämnet Tidigare svagt intresse för intern kommunikation Ledningsperspektiv Transmissionssyn
Kommunikationens roll Kom. & info ska leda till: Delaktighet och engagemang Förhindra rycktesspridning Skapa en demokratisk förändringsprocess Minska oro och stress Övertalning
Mening, motstånd, oro & rykten Mening , syfte, mål, ------- människans förståelse. Motstånd, Små och stora förändringar. Oro & rykten. Positiva & negativa upplevelser, osäkerhet. Mängden info? ------ Precisionen i info? Ingen möjlighet för tolkning Allt är inte ett kommunikationsproblem C + ledgrp ------- lyssna & diskutera, frågor.
Visioner, funktioner och identiteter i rörelse Identitet ett centralt begrepp Individ- grupp- och organisationsnivå Tydlighet kring roller
Kanaler, aktörer och arenor Skillnad mellan information och kommunikation Mening skapas på individuell nivå Förståelse skapas i sociala sammanhang Misslyckad förändring
Symboler & kommunikation Planerad kommunikation - Möten, personaltidningar och intranät. Chefer och ansvariga – ställningstagande Ord och handling – förmedla syfte och målsättning Arbetslokaler – färg, utformning och material – tolkningar Otydlig kommunikation – symboler Kommunikationens innehåll – bakgrund, intressen och positioner - förändringsarbete