Textlösa bilderböcker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
… som skulle arrangera en löptävling.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Muntliga nationella prov i svenska
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kort genomgång och repetitionsövningar Vad ska du kunna vid avsnittsavslutet?
fördelar med att lära sig och kunna ett främmande språk
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Swedish mekteb Skärholmen.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
SET Social Emotionell Träning
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Hur du tar hand om din kunskap
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Exempel på skriftligt omdöme
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Slutrapport Animation med äldre Involverade kommuner Inte Mullsjö Habo Aneby.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
 Förstå fördelarna med att tala improviserat  Förutse situationer för att tala improviserat  Använd taktiker för att tänka snabbt  Förbered ett tal.
Språk är makt! Fundera på uttrycket! Enskilt Par Alla.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Lära för livet!.
För mer information, kontakta:
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Introduktionsförskola i Rinkeby
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Välkomna till vår förberedelseklass
Föräldramöte Tomtebogård
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Planering november – kurs D Tema kultur
Föreläsning Svenska II
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Måndag den 5 februari 2018.
Geografi / samhällskunskap
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
I sagans värld.
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Presentationens avskrift:

Textlösa bilderböcker Silent Books Textlösa bilderböcker Malin Åberg Dramapedagog och gymnasielärare Sv/SVA, VUX/SFI Skellefteå malin.aberg@skelleftea.se

Berättarövningar vardagshändelser föremål t.ex. stenar, knappar, köksredskap minnen musik bilder/foton

IBBY - International Board on Books for Young People (en ideell organisation som stödjer spridning av god barn-och ungdomslitteratur i världen, och arbetar för att barn över hela världen ska få tillgång till böcker, berättelser och bilder. Målsättningen är att bygga broar mellan människor och länder. (Finns i mer än 70 länder)

Textlösa böcker kan berätta på ett enkelt och linjärt sätt eller berätta komplexa historier, de tänjer på gränserna för konstnärligta och kreativa uttryck.

Stärker förmågan att lyssna och tala Engagerar och motiverar Språkutvecklande Stärker förmågan att lyssna och tala Engagerar och motiverar Skapar gemenskap mellan människor i alla åldrar Skapar delaktighet. Alla har något att bidra med! Förståelse och respekt Utvecklar sociala förmågor, stärker identitet och självkänsla En grund inför den fortsatta läs - och skrivprocessen. Läslust och skrivlust! Tränar fantasiförmågan och inlevelseförmågan Man får skratta tillsammans! Fördelar med berättande

Mycket viktiga saker och nya ord. Hur man kan dansa med nya ord. Vi har pratat mycket. Hemma har jag ingen att prata svenska med. Jag har lärt mig grammatik. Jag är modigare nu. Vi har diskuterat viktiga saker i livet. Jag har lärt mig mycket om elevernas hemländer och om Sverige. Jag skriver bättre då vi har pratat först. Mina klasskamrater kan så mycket. Historien är spännande. Jag vill veta mer. Vi är olika och det är bra. Jag har tränat på att skriva och fantasi och spara mina bilder i hjärtat. Vad säger eleverna? (Elever har svarat på frågorna: Vad har du lärt dig? Vad har varit extra bra?)

Vi lärde oss hur man berättar en berättelse. Det hjälpte mig mycket att utveckla mitt språk, tex. vi pratar mycket med varandra och vi har tid att fråga om vi inte förstår någonting. Det är verkligen viktigt. Vi blir motiverade att prata svenska. Jag har skrattat mycket på dessa lektioner. Detta passar mig.

Det var en gång… Varje dag… Men en dag… På grund av detta… Nu för tiden…