Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Syftet med dagen är att genom kollegialt lärande fördjupa och utveckla den skapande verksamheten ytterligare på er förskola. Det förväntade resultatet är att det ska göra skillnad för varje barn på er förskola.
Vad är skapande för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till er verksamheten? Alla får säga en sak var eller en mening var, några korta ord. Sista frågan är tanke att finnas med under dagen, ej besvaras på stört, vi hjälper och ger förslag mot slutet om deltagarna har svårt att besvara den
Nej (0) Mål Utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Nej (0) Skapande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar •utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med skapande där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med skapande sker kontinuerligt både i ett naturligt samspel med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga . Förskolans personal arbetar systematiskt med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med skapande sker kontinuerligt i både samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetetmed skapande vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barn utveckling och lärande utifrån målen för skapande Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barn utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med skapande vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid oplanerade tillfällen. Arbetetmed skapande informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med skapande vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar inte med skapande och barnen ges inte möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker inte. Arbetet med skapande informeras inte till hemmen. Arbetet med skapande vilar inte på beprövade erfarenhet och inte på vetenskaplig grund. Förskolans personal arbetar inte med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande utifrån målen för skapande Resultatet av dokumentationen av skapande används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. Funktionell kvalitet är en matris och ett instrument som vi kontinuerligt bör använda oss av i vår verksamhet och under våra planeringar. Funktionell kvalitet bygger på läroplanen, har ni/vi koll på läroplanen kommer vi känna igen oss genom hela matrisen. Siffrorna i matrisen är inte det viktiga, det viktiga är att vi skapar en förståelse för hur vi kan nå upp till en högre nivå och förstå progressionen i matrisen.
Vad säger läroplanen om skapande? ”Arbetslaget ska ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla sina upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer” ” utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” ”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning” ”Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter så som intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska” Erika Läroplanen är vårt verktyg och vår stöttepelare i förskolan. Vi vill göra er uppmärksamma och medvetna om att hela läroplanen är viktig för oss att känna till och använda oss av i vårt arbete. De första sidorna i läroplanen ger oss en fördjupad uppfattning om vad vårt uppdrag innebär och hur vi ska genomföra det. I dessa exempel ser ni hur det i de längre texterna i läroplanen står viktiga saker kring skapande och även hur vi bör arbeta med det. Exempel: Vi upplever att man ofta fastnar i de skrivna målen och missar delar av läroplanen. ”Barn söker kunskap och erövrar kunskap genom lek, socialt sampel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera”
Vad säger forskningen om skapande? ” Lev Vygotskij (1896-1934) ansåg att konst och fritt skapande utvecklar fantasi och kreativitet, vilket i sin tur utvecklar problemlösningsförmågan. I skapandet utgår man från något man redan har och omformar det till något annat. På så sätt liknar skapandeprocessen den process barn använder sig av när de tillägnar sig nya kunskaper. ” Tove Phillips refererar till Vygotskijs syn på skapande & lärande ” Genom att ges möjlighet att skapa kan barnet upptäcka och utveckla många olika förmågor. Några av de förmågor som utvecklas i den skapande aktiviteten är nödvändiga eller användbara i olika delar av livet. Det är sådant som initiativkraft, problemlösningsförmåga och förmåga att hantera motgångar. Andra förmågor utvecklar snarare en gyllene kant på tillvaron – det är sådant man kan använda sig av för att själv trivas och må bra. ” Phillips, Tove. 2014. Skapande verksamhet. 1 uppl. Malmö Erika För att nå de högre nivåerna i funktionell kvalitet och för att arbeta i enlighet med läroplanen behöver vi ta del av aktuell forskning och se till att vår verksamhet vilar på en vetenskaplig grund. Forskning är något som vi ser att våra kollegor tycker är svårt att sätta sig in i. Vi vill ge er en liten inblick i hur forskningen ser ut och används i studielitteratur inom förskolan. Det viktiga att tänka på när det gäller forskning är att vår uppgift är att hålla oss ajour med den forskningen som finns inom våra ämnen och att denna får jämföras och möta våra beprövade erfarenheter. Relevant och aktuell forskning kan fortfarande vara något som skrivits för hundra år sedan. Tove Phillips refererar till Vygotskij, han var verksam i börjav av 1900-talet och hans forskningsresultat och tankar spelar fortfarande en stor roll för hur vi ser på barn och lärande, alltså är den fortfarande aktuell! Vetenskaplig grund innebär att kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang samt söka efter förklaringar och orsakssamband i tillgänglig relevant forskning.
Fyra hörnsövning På min förskola ger vi barnen varierade möjligheter att skapa. Vi samarbetar kontinuerligt med hemmen kring skapande. En rik miljö är en viktig förutsättning för barns skapande. Erika Pedagogens förhållningssätt påverkar barnens möjligheter att skapa. På min förskola arbetar vi aktivt med läroplanen.
Kunnande = förmåga + objekt En strategi för att arbeta med målen i läroplanen – hur når vi ett förändrat kunnande hos barnen? Kunnande = förmåga + objekt Mål: ” utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande ” Siri. För att kunna uppfylla vårt uppdrag i förskolan behöver vi arbeta med läroplanen. Om du ska kunna arbeta med läroplanen och implementera den i din verksamhet behöver du förstå läroplanen och målen i den. Vi kommer nu att presentera en strategi som vi upplever gör det möjligt för oss att plocka ut vad ett mål innebär för barnen och hur vi ska kunna nå ett förändrat kunnande hos dem? För att ett kunnande ska uppstå behöver förmågor och objekt mötas. Vi kan inte lära oss motoriken utan att ha ett objekt att utveckla motoriken kring. Exempel: Skogen. När vi kommer hem ifrån Skogen och vi skriver i vår planering att barnen fått öva sin motorik.. Vilken motorik menar vi? Vad exakt är det barnen fått möjlighet att göra i skogen? Vilka förmågor har fått möta vilka objekt och på så sätt skapat ett kunnande? Utvecklar sin motorik Utvecklar sin koordinationsförmåga Utvecklar sin kroppsuppfattning Utvecklar sin förståelse för vikten av att värna om sin hälsa Utvecklar sin förståelse för vikten av att värna om sitt välbefinnande
Förmåga: något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen
Förmågor och objekt Siri + Erika
Mål - Övning Mål: ” utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” Löpande text: ”Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter så som intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska” Siri
Vilka förmågor kan utvecklas i den här miljön? Erika & Siri
Systematik Erika
Funktionell kvalitet Erika
Eget arbete