Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Utifrån entreprenöriellt lärande
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Alla brinner för något…!
Föräldramöte 12 september 2011
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lärares planeringsarbete!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
År 1: Vad motiverar elever?. Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkomna till seminariet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Förskoleklassen Torpshammar
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Hälsofrämjande besöksnäring för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 21 mars 2012.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Hur du hittar elevernas styrkor
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
DET-Uppgifter.
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Begreppet undervisning
Presentationens avskrift:

Möjligheter/idéer? Helena Sagar Lektor Kullaviksskolan Kungsbacka kommun Forskning/skolutveckling/undervisning NO/teknik

Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Entreprenörskap i ett nordiskt skolsammanhang är inriktat på att ge eleverna färdigheter som kan användas i många olika kontexter, både privat, socialt och i samhället. Kompetensramen: Handlingskompetens Kreativitetskompetens Omvärldskompetens Personliga resurser: Mod, självtillit, uthållighet, hantering av komplexitet och osäkerhet, acceptans för misstag, initiativ, ansvar och självständighet KUNGSBACKA KOMMUN

Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Lärarna måste kunna integrera utvecklingen av entreprenöriella kompetenser i skolans ämnen, så att entreprenörskap blir en del av skolans vardag /…/ gärna i en värdeskapande tillämpning. Didaktiska principer för att arbeta med de olika delarna i kompetensramen: Redskap som lärarna kan använda i planeringen av undervisningen och påverkar undervisningens ramar, organisation och genomförande. KUNGSBACKA KOMMUN

Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna Möjligheter/idéer Hur gestaltar sig valda didaktiska principer efter olika lärares tolkning? Vad gör lärare för förändringar i sin planering och praktik utifrån någon eller några utvalda principer? Hur upplever eleverna utformingen av principen/principerna? Hur förändras Motivation, meningsfullhet (värdeskapande), lärande (kunskaper och förmågor)? Hur tycker eleverna att de(n) valda principen/principerna kan vässas/göras annorlunda för att främja deras motivation, känsla av meningsfullhet och lärande? Detta skulle kunna anknytas till det som Mats tar upp, om Carol Dwecks «Mindset» kopplat till entreprenöriellt lärande. . KUNGSBACKA KOMMUN

Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna Möjligheter/idéer …med inriktning mot förskola/motsvarande: Vad kan vi lära av förskolan/motsvarande och deras (lärares) förhållningssätt till barnens nyfikenhet och lust att undersöka? . KUNGSBACKA KOMMUN

Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN

Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN

Entreprenörskap och hållbar utveckling Möjligheter/idéer Någon forskningsfråga utifrån hur lärande för en hållbar utveckling och entreprenöriellt lärande kan samverka – en hållbar utveckling kräver entreprenörskap. Inriktning mot socialt entreprenörskap? . KUNGSBACKA KOMMUN