Möjligheter/idéer? Helena Sagar Lektor Kullaviksskolan Kungsbacka kommun Forskning/skolutveckling/undervisning NO/teknik
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Entreprenörskap i ett nordiskt skolsammanhang är inriktat på att ge eleverna färdigheter som kan användas i många olika kontexter, både privat, socialt och i samhället. Kompetensramen: Handlingskompetens Kreativitetskompetens Omvärldskompetens Personliga resurser: Mod, självtillit, uthållighet, hantering av komplexitet och osäkerhet, acceptans för misstag, initiativ, ansvar och självständighet KUNGSBACKA KOMMUN
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Lärarna måste kunna integrera utvecklingen av entreprenöriella kompetenser i skolans ämnen, så att entreprenörskap blir en del av skolans vardag /…/ gärna i en värdeskapande tillämpning. Didaktiska principer för att arbeta med de olika delarna i kompetensramen: Redskap som lärarna kan använda i planeringen av undervisningen och påverkar undervisningens ramar, organisation och genomförande. KUNGSBACKA KOMMUN
Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna Möjligheter/idéer Hur gestaltar sig valda didaktiska principer efter olika lärares tolkning? Vad gör lärare för förändringar i sin planering och praktik utifrån någon eller några utvalda principer? Hur upplever eleverna utformingen av principen/principerna? Hur förändras Motivation, meningsfullhet (värdeskapande), lärande (kunskaper och förmågor)? Hur tycker eleverna att de(n) valda principen/principerna kan vässas/göras annorlunda för att främja deras motivation, känsla av meningsfullhet och lärande? Detta skulle kunna anknytas till det som Mats tar upp, om Carol Dwecks «Mindset» kopplat till entreprenöriellt lärande. . KUNGSBACKA KOMMUN
Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna Möjligheter/idéer …med inriktning mot förskola/motsvarande: Vad kan vi lära av förskolan/motsvarande och deras (lärares) förhållningssätt till barnens nyfikenhet och lust att undersöka? . KUNGSBACKA KOMMUN
Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN
Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN
Entreprenörskap och hållbar utveckling Möjligheter/idéer Någon forskningsfråga utifrån hur lärande för en hållbar utveckling och entreprenöriellt lärande kan samverka – en hållbar utveckling kräver entreprenörskap. Inriktning mot socialt entreprenörskap? . KUNGSBACKA KOMMUN