Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
”SEX & SAMLEVNAD I EN NY VÄRLD”!
Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på?
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Dept. of Design Sciences, Lund University
”Friska barn lär bättre”
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
Kriser.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Yngre skolbarns kamratkulturer
Vård.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
I transit – ensamkommande barn berättar
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Hinder och möjligheter - seminarium om ensamkommande asylsökande barn.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Etik Religionskunskap, åk 9.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Ankomst Göteborg Återvändandearbete: är det möjligt och hur?
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Samhällets ojämlikhet
Motivation is the direction and intensity of effort
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Att mäta psykisk hälsa och psykiska problem bland barn och unga
Ruralitet som global utmaning
Nyanlända barn och ungdomar inom BUP
Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på?
Sofie Bäärnhielm överläkare, med dr, enhetschef
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på? Marie Balint fil dr, leg psykolog/leg psykoterapeut
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
CANNABIS OCH ALKOHOL – Hur ser kopplingen ut idag bland unga –
Bemöta personer som reagerar på trauma
Tips på litteratur och kunskapsplatser
BOSS uppstartskonferens
Psykologi Introduktion.
Miljön formar personligheten
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Rationalitet och beslutsteori
”Sockerdricka trädet”
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Sociologi Introduktion.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Religion och andra livsåskådningar
Erfarenheter som Ensamkommande barn
Sexuell hälsa vid långvarig smärta
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa Eslöv 2017 Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa Vad behöver vi tänka på Marie Balint fil dr, leg psykolog/leg psykoterapeut marie.balint@gmail.com  

Vad styr vårt tänkande? Traumatiserade eller är resursstarka som kämpar för en bättre framtid för sig själva och för sina familjer (ensamkommande)? Hur kan vi bäst hjälpa de att hitta och bygga på sina inneboende krafter? En viktig nyckel: att försöka undvika våra egna tankefällor

Migrationsstressens tidsaxel Ankomst till Sverige Före migrationen Efter migrationen Tiden före migrationen: - i hemlandet - på vägen till Sverige Påfrestningar: - extrem stress av ”delad och diffus karaktär” - enskilda, konkreta extrema händelser Tiden efter migrationen: - tiden före och efter beslut om uppehållstillstånd i Sverige Påfrestningar: - asylprocess, beroendeställning - ”PUT - syndrom” och ett eventuell nytt ”TUT-syndrom”: risk för fortsatt utsatthet anpassningssvårigheter, hantering av sorg och förluster; förhålla sig till ovissheten

Hur ska vi förklara ungdomarnas symtom och beteende Hur ska vi förklara ungdomarnas symtom och beteende? De vanligaste frågorna Migrationsstress? Trauma? Kulturkrockar? Utvecklingsavvikelse? Språksvårigheter? Allt detta i olika kombinationer?

De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Trauma och migration De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Ändock: ”Stopp – tänk – kör” 5

Extremt stressfulla händelser i sig betyder inte nödvändigtvis traumatiska händelser och kan inte kallas för trauma De är potentiellt traumatiserande De måste integreras i personligheten Detta förutsätter en integrativ kapacitet annars blir de ointegrerade och bildar mentala sår = trauma Ju yngre barn desto mindre integrativ kapacitet Inget direkt samband mellan händelsen och reaktionen

Hur klarar man påfrestningarna? Stress – sårbarhet modellen: olika grad av sårbarhet resp. motståndskraft Betydelsen av positiva egenskaper social förmåga begåvning balanserat temperament Dessa visar ingen samvariation med etnisk-kulturell bakgrund utan med andra sinsemellan komplexa genetiska och uppväxtfaktorer

Kulturens (o)betydelse för barnpsykiatrin Faran med ett utslätat kulturbegrepp: Generellt: det finns inga homogena kulturer inom någon nationalstats gränser (lagar, institutioner vs livsmönster, värderingar, religion och trossystem, seder, språk etc) Psykets universalitet: Psykisk hälsa och ohälsa följer allmänmäskliga mönster

Ledtrådar i frågan om individ och kultur: - Hjärnan är en del av kroppen och fungerar enhetligt i människosläktet; men olikheter i beteendemönster, vanor Stora individuella variationer dock inte någon ”grupprepresentat” – unika individuella levnadsvillkor formar hjärnans neuronala nätverk (neurovetenskap) Normer varierar men anknytningsmönster påverkar på samma sätt (utvecklingspsykologi) Vi har samma kropp, samma hjärna, men som individer är vi olika både kroppsligt och mentalt Persolighetspsykologi: FFM i olika språkområden tyska (germansk gren i ie) portugisiska (latin gren i ie) hebreiska (semitisk sf inkl bl a arabiska, assyriska, tigrinja) kinesiska (sino-tibetan sf) koreanska (altaiska sf) japanska (omtvistad) Resultat: identiska beskrivningar av ”personlighetstyper”

Self-efficacy ”Self-efficacy is the belief in one´s capabilities to organize and execute the sources of action required to manage prospective situations.” Bandura 1986 (Tron på sin egen förmåga att kunna organisera och utföra de handlingar som krävs för att kunna hantera framtida situationer)

Interkulturell universalism: Människans psykiska fungerade är allmänmänskligt Beteendet och uttrycksformer är kulturellt betingade