Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa Eslöv 2017 Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa Vad behöver vi tänka på Marie Balint fil dr, leg psykolog/leg psykoterapeut marie.balint@gmail.com
Vad styr vårt tänkande? Traumatiserade eller är resursstarka som kämpar för en bättre framtid för sig själva och för sina familjer (ensamkommande)? Hur kan vi bäst hjälpa de att hitta och bygga på sina inneboende krafter? En viktig nyckel: att försöka undvika våra egna tankefällor
Migrationsstressens tidsaxel Ankomst till Sverige Före migrationen Efter migrationen Tiden före migrationen: - i hemlandet - på vägen till Sverige Påfrestningar: - extrem stress av ”delad och diffus karaktär” - enskilda, konkreta extrema händelser Tiden efter migrationen: - tiden före och efter beslut om uppehållstillstånd i Sverige Påfrestningar: - asylprocess, beroendeställning - ”PUT - syndrom” och ett eventuell nytt ”TUT-syndrom”: risk för fortsatt utsatthet anpassningssvårigheter, hantering av sorg och förluster; förhålla sig till ovissheten
Hur ska vi förklara ungdomarnas symtom och beteende Hur ska vi förklara ungdomarnas symtom och beteende? De vanligaste frågorna Migrationsstress? Trauma? Kulturkrockar? Utvecklingsavvikelse? Språksvårigheter? Allt detta i olika kombinationer?
De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Trauma och migration De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Ändock: ”Stopp – tänk – kör” 5
Extremt stressfulla händelser i sig betyder inte nödvändigtvis traumatiska händelser och kan inte kallas för trauma De är potentiellt traumatiserande De måste integreras i personligheten Detta förutsätter en integrativ kapacitet annars blir de ointegrerade och bildar mentala sår = trauma Ju yngre barn desto mindre integrativ kapacitet Inget direkt samband mellan händelsen och reaktionen
Hur klarar man påfrestningarna? Stress – sårbarhet modellen: olika grad av sårbarhet resp. motståndskraft Betydelsen av positiva egenskaper social förmåga begåvning balanserat temperament Dessa visar ingen samvariation med etnisk-kulturell bakgrund utan med andra sinsemellan komplexa genetiska och uppväxtfaktorer
Kulturens (o)betydelse för barnpsykiatrin Faran med ett utslätat kulturbegrepp: Generellt: det finns inga homogena kulturer inom någon nationalstats gränser (lagar, institutioner vs livsmönster, värderingar, religion och trossystem, seder, språk etc) Psykets universalitet: Psykisk hälsa och ohälsa följer allmänmäskliga mönster
Ledtrådar i frågan om individ och kultur: - Hjärnan är en del av kroppen och fungerar enhetligt i människosläktet; men olikheter i beteendemönster, vanor Stora individuella variationer dock inte någon ”grupprepresentat” – unika individuella levnadsvillkor formar hjärnans neuronala nätverk (neurovetenskap) Normer varierar men anknytningsmönster påverkar på samma sätt (utvecklingspsykologi) Vi har samma kropp, samma hjärna, men som individer är vi olika både kroppsligt och mentalt Persolighetspsykologi: FFM i olika språkområden tyska (germansk gren i ie) portugisiska (latin gren i ie) hebreiska (semitisk sf inkl bl a arabiska, assyriska, tigrinja) kinesiska (sino-tibetan sf) koreanska (altaiska sf) japanska (omtvistad) Resultat: identiska beskrivningar av ”personlighetstyper”
Self-efficacy ”Self-efficacy is the belief in one´s capabilities to organize and execute the sources of action required to manage prospective situations.” Bandura 1986 (Tron på sin egen förmåga att kunna organisera och utföra de handlingar som krävs för att kunna hantera framtida situationer)
Interkulturell universalism: Människans psykiska fungerade är allmänmänskligt Beteendet och uttrycksformer är kulturellt betingade