Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
LET •Spelaren har fyra grundläggande rättigheter och störning (interference) har inträffat om motståndaren inte uppfyller dessa även om han gjorde allt.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Härnöstudier.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Högtidstal Retorik.
Mål och betygskriterier
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Bra skolor kännetecknas av:
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Läroplansträff fritidshem
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Resultat av klassrumsbesök
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Julkalender för 4A
Gottsunda damlag säsongen 2013/14. Gottsunda dam är ett glatt gäng tjejer från Uppsala och som älskar att lira innebandy. Nästa säsong ser ut att bli.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?

En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Textlösa bilderböcker
Skolan elever yngre 2016.
Att skriva en resonerande text
Det är insidan som räknas!
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Varför behöver vi politik?
Målsättning för lektionen
Psykiskt funktionsnedsättning
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
REGLER FÖR ENHÖRNA IF F-14
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Etik & moral.
Föreläsning Svenska II
Etik & moral.
Workshop Arbetsplatslärande.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Tips för bättre kommunikation
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Presentationens avskrift:

Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande. - en gemensam undervisningsstruktur för Åsaskolan

Fyra första minuterna är av största vikt tillsammans med elevgruppen. Starta en lektion Läraren kommer i tid. Fyra första minuterna är av största vikt tillsammans med elevgruppen. Läraren leder klassen. Etablerar ramarna för samarbete regler, normer, stämning och inställning (Steinberg, John 2004) Vad ska vi lära oss den här lektionen? Hur gör vi då? (Hattie ) Mål och innehåll Arbetsform och vilka hjälpmedel som behövs Hur eleven kan stämma av själv att man är färdig, dvs nått målet för lektionen och nått godkänt. Eventuellt förtydliga målet med lektionen genom att skriva på tavlan.

Avsluta på ett lika tydligt sätt som den påbörjats. Avsluta en lektion Avsluta på ett lika tydligt sätt som den påbörjats. Vad har vi lärt oss den här lektionen? Hur vet vi att vi lärt oss detta? (Hattie ) Kort summering vad som gjorts på lektionen. Ställ iordning klassrum. Läraren bestämmer när lektionen slutar. Skicka med något positivt

Vad säger Hattie? (visible learning ) Det finns fyra viktiga dimensioner när det gäller att bjuda in eleverna till lärande. 1. Respekt. Visade du alla elever att de var kapabla, värdefulla och ansvarfulla, och behandlade du dem utifrån det? 2. Förtroende. Ledde lektionen till engagerat samarbete och samverkan bland alla elever så att lärandet hamnade i fokus? 3. Optimism. Gav du ett tydligt budskap till alla elever att de har förmågan att lära sig det som lärdes ut? 4. Avsiktlighet. Hade du planerat lektionen helt och hållet utifrån syftet att bjuda in till lärande? Vad säger Hattie? (visible learning )

I samman fattning alltså en lärare som bryr sig. En lärare som stannar kvar för att hjälpa dem bli klara med uppgiften. 2. En lärare som kan hålla ordning utan att förlora fokus på lektionen. 3. En lärare som anstränger sig, gör lite extra, för att hjälpa. 4. En lärare som förklarar saker tills det ”tändes ett ljus” hos alla i klassen. Utan att bli irriterade om eleven inte förstår. 5. En lärare som visar på många olika vägar att lära sig, olika lärstrategier. 6. En lärare som förstår elevernas situation och tar hänsyn till dem. I samman fattning alltså en lärare som bryr sig. Vad säger då eleverna? Vilken lärare vill de ha i sitt klassrum? Enligt en intervjustudie gjord av Wilson och Corbett (2007) vill elever se följande.

I ett ämneslärarsystem blir det mycket tid som vinns om alla lärare följer ett någorlunda gemensamt mönster. Det räcker med att en lärare kör sitt eget race och gör något diametralt motsatt så kan det skapa svårigheter för alla. Om klassen fungerar bra är det kanske inte hela världen men om den inte gör det kan detta vara en sak att börja i. www.classroommanagement.se