Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande. - en gemensam undervisningsstruktur för Åsaskolan
Fyra första minuterna är av största vikt tillsammans med elevgruppen. Starta en lektion Läraren kommer i tid. Fyra första minuterna är av största vikt tillsammans med elevgruppen. Läraren leder klassen. Etablerar ramarna för samarbete regler, normer, stämning och inställning (Steinberg, John 2004) Vad ska vi lära oss den här lektionen? Hur gör vi då? (Hattie ) Mål och innehåll Arbetsform och vilka hjälpmedel som behövs Hur eleven kan stämma av själv att man är färdig, dvs nått målet för lektionen och nått godkänt. Eventuellt förtydliga målet med lektionen genom att skriva på tavlan.
Avsluta på ett lika tydligt sätt som den påbörjats. Avsluta en lektion Avsluta på ett lika tydligt sätt som den påbörjats. Vad har vi lärt oss den här lektionen? Hur vet vi att vi lärt oss detta? (Hattie ) Kort summering vad som gjorts på lektionen. Ställ iordning klassrum. Läraren bestämmer när lektionen slutar. Skicka med något positivt
Vad säger Hattie? (visible learning ) Det finns fyra viktiga dimensioner när det gäller att bjuda in eleverna till lärande. 1. Respekt. Visade du alla elever att de var kapabla, värdefulla och ansvarfulla, och behandlade du dem utifrån det? 2. Förtroende. Ledde lektionen till engagerat samarbete och samverkan bland alla elever så att lärandet hamnade i fokus? 3. Optimism. Gav du ett tydligt budskap till alla elever att de har förmågan att lära sig det som lärdes ut? 4. Avsiktlighet. Hade du planerat lektionen helt och hållet utifrån syftet att bjuda in till lärande? Vad säger Hattie? (visible learning )
I samman fattning alltså en lärare som bryr sig. En lärare som stannar kvar för att hjälpa dem bli klara med uppgiften. 2. En lärare som kan hålla ordning utan att förlora fokus på lektionen. 3. En lärare som anstränger sig, gör lite extra, för att hjälpa. 4. En lärare som förklarar saker tills det ”tändes ett ljus” hos alla i klassen. Utan att bli irriterade om eleven inte förstår. 5. En lärare som visar på många olika vägar att lära sig, olika lärstrategier. 6. En lärare som förstår elevernas situation och tar hänsyn till dem. I samman fattning alltså en lärare som bryr sig. Vad säger då eleverna? Vilken lärare vill de ha i sitt klassrum? Enligt en intervjustudie gjord av Wilson och Corbett (2007) vill elever se följande.
I ett ämneslärarsystem blir det mycket tid som vinns om alla lärare följer ett någorlunda gemensamt mönster. Det räcker med att en lärare kör sitt eget race och gör något diametralt motsatt så kan det skapa svårigheter för alla. Om klassen fungerar bra är det kanske inte hela världen men om den inte gör det kan detta vara en sak att börja i. www.classroommanagement.se