The Kvarken Multimodal link

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Programmets övergripande mål
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Våra utlysningar ansökningar kom in ansökningar beviljades 19,4 procents beviljandegrad 3,7 miljarder kronor fördelades Fakta stora utlysningen.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
LANDSBYGDSPROGRAMMET Bakgrund Landsbygdsprogrammet är ett verktyg för att nå målen för landsbygdspolitiken. Programmet innehåller satsningar.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Tillsammans leder Leader framåt…. Vad är Leader? • ” Samordnade aktiviteter för ekonomisk utveckling på landsbygden” • En del i EU´s Landsbygdsprogram.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Aktuella frågor på EU-nivå
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Filippa Arvas Olsson
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Jeanette Edblad Näringsdepartementet
TEN-T och Fonden för ett sammanlänkat Europa Svenskt perspektiv
Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark.
Katalysator WS med forskare den 29 maj 2006 Ingenjörshuset – Styrelserummet Ulf Blomqvist.
Socialfonds-programmet
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Thomas Andersson, rapportör.
Linda Emilsson EU:s åtagande för små och medelstora företag.
Institutionernas syn på behovet av lobbying. Växtskyddsbiologi Positiv erfarenhet av EU-projekt (nätverk) Just nu EU ej prioriterat av tidsskäl (annan.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strukturfondspartnerskapet
Nya Landsbygdsprogrammet
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Sveriges exportstrategi
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen.
EU:s kulturprogram ( ). Programområden Programområde 1: Stöd till samarbetsprojekt (fleråriga kulturella samarbetsprojekt, kulturella samarbetsinsatser,
Utvecklingsstrategin. Innehåll 1.Genomförda förändringar i strategin sedan förra LAG-mötet 2.Budget 3.Bedömning av projekt – så står det i strategin.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Kommunstyrelsen har beslutat
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Esa Halme landskapsdirektör
Gränskommittéernas finansiering från NMR
Välkomna till workshop Mer nytta för svensk krisberedskap från EU
Fokusområden 2011 Använda produktionsresurserna effektivt och kostnadsmedvetet och säkerställa kvalité i myndighetens samlade uppdrag. Kommunicera och.
Inkomna ansökningar tom
Miljömålen består av tre slags mål
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Välkomna till Grundkurs i uppstart och genomförande!
Leader Sjö, Skog & Fjäll ”Nytänkande i fjällnära framtidsbygd för samhörighet och hållbar tillväxt” (Ditt namn)
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

The Kvarken Multimodal link TEN-T blev en del av EU-samarbetet efter Maastrichtfördraget 1992. Syftet är att en väl utbyggd infrastruktur gör det möjligt för unionsmedborgare, ekonomiska aktörer samt regionala och lokala samhällen att i hög utsträckning utnyttja fördelarna med ett område utan inre gränser vilket i sin tur ger ett mervärde till EU:s konkurrenskraft och hållbar tillväxt. För att kunna söka medel ur budgeten för TEN-T måste infrastrukturen återfinnas på de kartor som finns i riktlinjerna för TEN-T. Kartorna omfattar vägar, järnvägar, flygplatser, hamnar, sjömotorvägar och inre vattenvägar.

Sjömotorvägarna är den maritima dimensionen hos TEN-T. Genom sjömotorvägskonceptet ska transportsystemen effektiviseras genom utveckling av exempelvis hamninfrastruktur och anslutningar till hamnar från både land- och sjösidan, isbrytning, utveckling av trafikinformationssystem samt förbättrad intermodalitet.

I riktlinjerna för TEN-T pekas 30 projekt ut som skall ha hög prioritet. Två av dessa berör Sverige: den nordiska triangeln (vägar och järnvägar Stockholm–Oslo–Köpenhamn–Helsingfors) och sjömotorvägar.

Medel från TEN-T kan sökas för studier och projekt Medel från TEN-T kan sökas för studier och projekt. Studier kan beviljas medel med upp till 50 procent av de totala kostnaderna, medan investeringar kan få maximalt 30 procent. Denna procentandel gäller dock endast för prioriterade projekt som korsar nationsgränser såsom sjömotorvägar. Övriga delar av de prioriterade projekten kan få upp till 20 procent i bidrag.

Sverige har varit drivande och positiva till utvecklandet av sjömotorvägskonceptet. Regeringen och riksdagen anser att det är viktigt att Sverige deltar aktivt i sökandet av bidrag från budgeten för TEN-T. När det gäller sjömotorvägar måste minst två länder stå bakom en ansökan. Ett krav från svensk sida att ställa sig bakom en projektansökan är att projektförslagen är väl genomarbetade och har hög mogenhet dvs. kan genomföras utan störningar såsom avses i projektbeskrivningen.

. När det handlar om sjömotorvägar måste ansökan göras av minst två EU-länder gemensamt. Det är regeringarna i respektive land som måste godkänna projekten innan projektförslagen lämnas in till kommissionen som i sin tur ska godkänna projekten att de är av sådan kvalitet att de blir berättigade till visst finansiellt stöd. I Sverige sker utvärderingen av inkomna projekt i samråd med trafikverken för att utröna vilka infrastrukturprojekt som Sverige bör prioritera när Sverige ansöker om finansiering från TEN-T programmet.

12 Sjömotorvägsprojekt som regeringen stöder i den senaste utlysningen Kvarken Multimodal Link (studier och arbete) The Baltic Sea Hub (studier och arbete) WINMOS (studier och arbete) ANNA Maritime Single Window (studier och arbete) Promotion of multimodal handling for the connection between Poland and Sweden (arbete)

Mona-Lisa 2.0 (studier) Projekt Bothnia LNG (studier och arbete) Metanolprojektet STENA (arbete) Pilot LNG Transportinfrastrukturprojektet (arbete) Lättviktsscrubberprojektet (arbete) LNG in Baltic and Black Sea Ports (studier) LNG Rotterdam–Göteborg (studier och arbete)

Kommissionen kommer troligen senast i juli att meddela vilka projekt som kan stödas från EU och därmed också vilka projekt som kan få ta del av medfinansieringen Troligen kommer också TEN-T revideringen att kunna slutföras i år. Vilka effekter det får på nästa utlysning är oklart i dagsläget.

Tack för uppmärksamheten!