Hvordan er det mulig å lære seg å håndtere redsel, moralsk ansvar og skam, gjennom handling? NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen Elisabeth Severinsson, professor
Ontologi Handledningens värdegrund I Att söka kunskap –nå fram till djupare och mer omfattande vetskap om människan och natur Att försöka komma underfund med hur det etiskt riktigt att handla och handla så
Ontologi Handledningens värdegrund II Att skapa och uppleva det som har estetiskt värde Fysiskt och psykiskt välbefinnande Att identifiera sig med sina medmänniskors ve och väl
Moraliskt ansvar
Vanligt förekommande fenomen i handledning Skuld –känsla Av jaget vållat brott brytning i karaktärsförtvivlan en avvikelse i det man är och vill vara
Skuld och skuldkänsla skuld och hälsa skuld och rädsla skuld och ansvar skuld och vilja (Severinsson & Lindström, Handledning i vårdarbete – i ljuset av tillämpad hermeneutik, Studentlitt. 1990).
Skuld, skam och synd Skuld rör människans handlingssätt Skam hennes inre värde hennes identitet Synd (känslan) förtvivlan def. som förtvivlan inför Gud
Skuld lär oss medkänsla På gott och ont Baksidan är risken för att fastna i självförebråelser
Skulden får inte förblinda förståelsen
Berättelser från handledning-röster om vanmakt Syftet att belysa handledning utifrån vårdarens upplevelser av hjälplöshet och maktlöshet, inte minst av vanmakt. Hermeneutiskt förhållningssätt kan öppna för nytolkning av svårbemästrade upplevelser
Fyra nytolkningar av vanmakt I Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare har sett något som är orätt men som man inte kan göra något åt. Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare inte kunnat handla som man skulle vilja.
Fyra nytolkningar av vanmakt II Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare inte kunnat förändra. Vanmakt kan tolkas som att det ökar vårdarens valmöjligheter att fatta beslut och ta ansvar.
Moral responsibility in the light of nursing practice A hermeneutic approach to inquiry Inga-Britt Lindh, UiS
Hur kan omvårdnadshandledare påverka patientsäkerhet?
Att som handledare använda tid att dela sin handledarerfarenhet med andra handledare förutsätter att man är villig att delge sin erfarenhet. Det förutsätter också att handledaren vill vara delaktig och närvarande i relationen till de handledda.
Frågan är i vilken grad vi som handledare reflekterar och förmedlar vårt kunnande om patientsäkerhet. En annan fråga är hur vi gör händelseanalyser av de situationer som berättas om i handledning. Vad kan vi lära av incidenter i vården?
Det är en kulturförändring på gång där den individuella personen skuldbeläggs eller anklagas till en patientsäkerhetskultur Där man har en möjlighet att lära av misstag man har gjort eller varit nära att göra
Jag välkomnar denna öppenhet i en kultur där patientsäkerhet är en naturlig del av arbetet och där vi kan förebygga oönskade negativa Händelser genom att skapa en handlingsberedskap för att förutse och hantera risker och avvikelser
Tack för uppmärksamheten