NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Söndag 2 mars hur utmanande är det inte?! MATTEUSEVANGELIUM KAPITEL 9 FÖLJ JESUS.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Gud är alltid god Matteus 6:33, 7:7-11.
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
Medarbetarskapets innebörd
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Bön & tillbedjan.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Etik- planering.
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Hälsofrämjande arbete
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
UFPO 20 oktober 2014 christina.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Kurs mindfulness Studenthälsan
Välkommen till ordförandekonferens
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
DEPRESSION Vanliga tillstånd Risken att insjukna 20% för män Risken att insjukna 40% för kvinnor C:a 15% av personer över 65 år drabbas av depression Samband.
Träff 5 Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Personcentrerad vård - en etisk utmaning
Bodens ungdomsmottagning
Diagnos och delaktighet
Bästa fack till lägsta avgift
Kommunikations-färdigheter
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ta hand om dig själv.
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Hvordan er det mulig å lære seg å håndtere redsel, moralsk ansvar og skam, gjennom handling? NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen Elisabeth Severinsson, professor

Ontologi Handledningens värdegrund I Att söka kunskap –nå fram till djupare och mer omfattande vetskap om människan och natur Att försöka komma underfund med hur det etiskt riktigt att handla och handla så

Ontologi Handledningens värdegrund II Att skapa och uppleva det som har estetiskt värde Fysiskt och psykiskt välbefinnande Att identifiera sig med sina medmänniskors ve och väl

Moraliskt ansvar

Vanligt förekommande fenomen i handledning Skuld –känsla Av jaget vållat brott brytning i karaktärsförtvivlan en avvikelse i det man är och vill vara

Skuld och skuldkänsla skuld och hälsa skuld och rädsla skuld och ansvar skuld och vilja (Severinsson & Lindström, Handledning i vårdarbete – i ljuset av tillämpad hermeneutik, Studentlitt. 1990).

Skuld, skam och synd Skuld rör människans handlingssätt Skam hennes inre värde hennes identitet Synd (känslan) förtvivlan def. som förtvivlan inför Gud

Skuld lär oss medkänsla På gott och ont Baksidan är risken för att fastna i självförebråelser

Skulden får inte förblinda förståelsen

Berättelser från handledning-röster om vanmakt Syftet att belysa handledning utifrån vårdarens upplevelser av hjälplöshet och maktlöshet, inte minst av vanmakt. Hermeneutiskt förhållningssätt kan öppna för nytolkning av svårbemästrade upplevelser

Fyra nytolkningar av vanmakt I Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare har sett något som är orätt men som man inte kan göra något åt. Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare inte kunnat handla som man skulle vilja.

Fyra nytolkningar av vanmakt II Vanmakt kan tolkas som att man som vårdare inte kunnat förändra. Vanmakt kan tolkas som att det ökar vårdarens valmöjligheter att fatta beslut och ta ansvar.

Moral responsibility in the light of nursing practice A hermeneutic approach to inquiry Inga-Britt Lindh, UiS

Hur kan omvårdnadshandledare påverka patientsäkerhet?

Att som handledare använda tid att dela sin handledarerfarenhet med andra handledare förutsätter att man är villig att delge sin erfarenhet. Det förutsätter också att handledaren vill vara delaktig och närvarande i relationen till de handledda.

Frågan är i vilken grad vi som handledare reflekterar och förmedlar vårt kunnande om patientsäkerhet. En annan fråga är hur vi gör händelseanalyser av de situationer som berättas om i handledning. Vad kan vi lära av incidenter i vården?

Det är en kulturförändring på gång där den individuella personen skuldbeläggs eller anklagas till en patientsäkerhetskultur Där man har en möjlighet att lära av misstag man har gjort eller varit nära att göra

Jag välkomnar denna öppenhet i en kultur där patientsäkerhet är en naturlig del av arbetet och där vi kan förebygga oönskade negativa Händelser genom att skapa en handlingsberedskap för att förutse och hantera risker och avvikelser

Tack för uppmärksamheten