TALFILM OCH 2:A VÄRLDSKRIGET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Ett Sverige i förändring
Vägen mot världskrig – freden i Versailles
Amerikanska revolutionen
Mellankrigstiden
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
MELLANKRIGSTIDEN.
Att förklara kriser och krig
Mellankrigstiden.
Demokrati och diktatur
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Kriget efter 1940.
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Orsaker till den franska revolutionen
Förintelsen.
Kort sammanfattning Mellankrigstiden.
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Frihetstiden
Ljud och Filmproduktion 1930 Cecilia, Hanna, Talayeh.
Mellankrigstiden
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Propaganda.
Tyskland från krig till krig
30talet, Ljudfilm En ljudfilm eller talfilm är en film med synkroniserat ljud eller ljud som lagts på bilder, till skillnad från stumfilm. Den första kända.
Propaganda.
Genrer som skräck och deckare…
Andra världskriget. Sammanfattning av kriget Hitler var rikskansler för Tyskland Kriget bröt ut 1939 USA gick med i kriget 1941 Tyskland kapitulerade.
1800-talet.
Realismen 1850 – 1800-talets slut Naturalismen Ca 1870 – 1900.
Litterära epoker Vad är en epok?
Industriella Revolutionen
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
Första världskriget Krig på flera fronter Västfronten Östfronten Ubåtskriget.
Orsaker till Andra Världskriget. Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
{ Filmhistoria Adam, Elsa, Henrik, Jessica.
Efterkrigstiden Efterkrigstidens mest framträdande händelse var vid sidan av det kalla kriget som pågick fram till 1970-talet. Passade många.
NAZISTERNA GRIPER MAKTEN. KRISEN HJÄLPER NAZISTERNA PROPAGANDA! FREDEN I VERSAILLES – “FÖRRÄDISKA TYSKAR” RASSKILLNADER – GERMANSKA RASEN DEN ENDA RÄTTA!
ANDRA VÄRLDSKRIGETS FILMHISTORIA. FAKTA OM ANDRA VÄRLDS KRIGET Kriget pågick från 1939 till 1945 Det andra världskriget började 1939 när polen blev anfallen,
Sju berömda filmer. Resan till månen(1902) George Méliés
Konsten att övertyga.
Vilka olika grupper gav sig iväg från Europa? Vilka var deras mål?
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Mellankrigstiden.
Första världskriget
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
Filmens historia.
Dagens ledtråd: Stor frihetskämpe…….
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Marc Chagall Rysk konstnär född Flyttade till Frankrike Fick fly till USA under andra världskriget eftersom han var jude, återvände sedan till.
Det andra världskriget
Filmepok Joakim, Felicia, Amir..
1950-talet mitten av 50-talet: Rock´n´roll Ungdomar egen musikstil
Novellanalys.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Filmtajm!.
Amerikanska Revolutionen
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Den Franska revolutionen
Ideologier.
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Den ryska revolutionen
Veckans fördjupning handlar om ett gammalt yrke från USA
Veckans fördjupning handlar om en vanlig form av underhållning idag
Klassisk musik.
Fördjupning: Disney.
Presentationens avskrift:

TALFILM OCH 2:A VÄRLDSKRIGET 1927-1945 TALFILM OCH 2:A VÄRLDSKRIGET

LJUD? NÄ! BEHÖVER VI SÅNT? Många misslyckade experiment  (USA). Många tänkte: en vulgär idé bara. Många tyckte: tal= mindre kvalitet. Film hade hög konstnärlig status. Skulle talfilmen bidra till sämre filmer? Demonstration av Vitaphone, 1926

THE JAZZ SINGER (Crosland, 1927) Den första ljudfilmen. Delvis synkroniserat ljud. Musiken synkad. En sensation! Födde en hype. Musikalhype. Ungdom -jazz – föräldrakonflikt Rasistiska stereotyper

THE JAZZ SINGER (Crosland, 1927)

LJUD? PROBLEM, PROBLEM! Tekniskt svårt! (synkad dubb) Svindyrt! Flera system. Skådisarna klarade det inte. Röster, dialekter, tonlägen etc. Nya ljudspår för varje exportland.

DOROTHY ARZNER (1897-1979) Uppfann bommen Tog ej patent på den… Ljudpionjär PRODUCENTEN: ”kvinnofilm” kärlek, mode ARZNER: ifrågasatte och lekte med kvinnans sociala roller

DOROTHY ARZNERS FILMER

DEN AMERIKANSKA DEPRESSIONEN (30-talet) Börskrasch Massarbetslöshet och fattigdom Film  verklighetsflykt  glamourfabriker, drömmar Filmstudiorna  stor makt  ”ägde” skådisarna

FILM SOM ESKAPISTISK DRÖM Ta mig till en lyxig värld: Shanghai Express (1932), Queen Christina (1933) Sex, pengar, dans, musikal: Gold Diggers (1933), Top Hat (1935) Absurd humor för bekymren: Horse Feathers (1932), Dizzy Doctors (1937)

GOLD DIGGERS OF 1933 (Leroy, 1933)

GRETA GARBO (1905-1990) Slog igenom i Sverige – fick kontrakt i Hollywood Blev en av världens största stjärnor under 20-talet. Första talfilmen, Anna Christie, fungerade bra trots svensk brytning. Känd för sin distans, kyla och ovilja att intervjuas. Filmbolaget bestämde: komedier. Garbo slutade. Aldrig någon comeback. Hederspris vid Oscarsgalan 1954: dök inte upp. Dog i New York 1990.

QUEEN CHRISTINA (Mamoulian, 1933)

FILM SOM SAMHÄLLSKOMMENTATOR Film = ett fönster mot världen. Samtiden så besvärlig att filmen givetvis måste spegla det. T.o.m. producenterna ville visa de mörkare, dystrare delarna av det samtida USA. Fury (1936), I’m a fugitive from a chain gang (1932), Vredens Druvor (1940)

VREDENS DRUVOR (FORD, 1940)

SKRÄCKFILM & GANGSTERFILM Gotiska skräckfilmer: Frankenstein (1931), Dr Jekyll & Mr. Hyde (1932), King Kong (1933), Freaks (1932) Mörka, cyniska gangsterfilmer: Film Noir: Underworld (1927), Little Ceasar (1931), The Public Enemy (1932), Scarface (1932) Frispråkiga, sexuella, våldsamma (ingen censur än) Jo, i Sverige: Filmerna ovan censurerades eller förbjöds.

SCARFACE (Hawks & Rosson, 1932)

HAYS-KODEN (1934-1968) = NEJ! En guide för självcensur. Många ansåg att filmerna var omoraliska USA:s högsta domstol 1915: Film omfattas ej av yttrandefriheten. Filmer var tvungna att godkännas för att få spridas. Will H. Hays 1. En film ska inte sänka publikens moraliska standard. Således ska publikens sympati aldrig föras över på brottets, ondskans eller syndens sida. 2. Ett korrekt levnadssätt ska presenteras, förutom de undantag som krävs för filmens dramatik eller underhållningsvärde. 3. Naturlig eller mänsklig lag ska aldrig hånas och det får inte uppmuntras till sympati för dess kränkning. = NEJ! Droghandel, alkoholkonsumtion, rättfärdigad hämnd, sex utanför äktenskapet, åtråfyllda kyssar, svordomar, respektlösa skildringar av präster eller landets flagga

UPPGIFT: CENSUR Klassen ska forma en egen kod, ett eget censursystem. Vilka krav ställer ni på filmerna för att godkänna dem? Vad får inte förekomma? Vad anser du om censur i allmänhet? På vilka sätt är det dåligt? På vilka sätt är det bra? 1. 2.

ANIMERAD FILM: DISNEY 1928: Steamboat Willie. Synkat ljud. Musse Pigg. 1937: Snövit och de sju dvärgarna. Långfilm 1955: Disneyland öppnas i Los Angeles

CITIZEN KANE (Welles, 1941) Världens mest analyserade film? Världens mest kritikerrosade film? Orson Welles skrev, regisserade och agerade. 25 år gammal. Skildrar industrimagnaten Charles Kane. Hans sista ord – ”Rosebud” – vad betyder det? Framröstad som tidernas bästa film 1962-2012.

CITIZEN KANE (Welles, 1941)

I SVERIGE: PILSNERFILM Ljudfilm inga problem: teknik och kunskap fanns. Pilsnerfilm: buspojkar, ölgubbar, skvallerkärringar, bonddrängar. Lustspel. Mycket låg status – men populära! Biobesöken dubblerades Edvard Persson

FRANKRIKE: SURREALISM & POETISK REALISM Surrealismen bröt med så många regler och normer som möjligt. Inspirerad av psykoanalys, drömmar och det undermedvetna. Den poetiska realismen är den franska depressionens filmer. Skildrar personer i samhällets utkanter: fattiga, kriminella, sjuka. Vackra, sorgsna, slutar ofta olyckligt. 1939 = AVK = All filmproduktion stängdes. Alla pengar till kriget. Sedan tysk ockupation och glittrig verklighetsflykt under tysk övervakning. Dimmornas Kaj (1938) Den andalusiska hunden (1929) Den stora illusionen (1937)

DIMMORNAS KAJ (Carné 1938)

STORBRITANNIEN: THE QUOTA ACT Blev dominerat av Hollywood: en lag infördes: The Quota Act. En viss kvot av visade filmer skulle vara brittiska. Resultat: Fler brittiska filmer. Många med dålig kvalitet, men en starkare filmindustri. Gaumont och Hitchcock – stora saker på gång. Kriget stoppade utvecklingen. Informationsministeriet tog beslut: vi ska inte göra propagandafilm.

INDIEN: BOLLYWOOD Industri lik Hollywood: 200 filmer/år, stor ekonomi Ofta musikaler. Oftast på hindi. Gärna religiösa och historiska motiv. Mycket levande och rik filmkultur än idag. By Siddheshpradhan81192 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48802154

RAM RAJYA (Bhatt, 1943)

DET ANDRA VÄRLDSKRIGET Film som propaganda Film som vittnesdokument Filmen dör… och återuppstår

NAZITYSK PROPAGANDA 1 Viljans Triumf (Riefenstahl, 1935)

NAZITYSK PROPAGANDA 2 Den evige juden (Hippler, 1940)

AMERIKANSK PROPAGANDA 1 Why We Fight (Capra, 1943-1945)

SOVJETISK PROPAGANDA

AMERIKANSK PROPAGANDA 2 Mission To Moscow (Curtiz, 1943) Sovjet och USA = allierade

UPPGIFT: PROPAGANDAFILM Det kalla kriget för propagandan vidare in i vår tid. Filmens kraft som propaganda är befäst och används ständigt. Exempel idag? Filmer? TV-serier? Samla exempel – beskriv vad som är propagandistiskt i dem!

MODERN PROPAGANDA? Independence Day (Emmerich, 1996)

REKLAM & PROPAGANDA

FILM NOIR Mörkt, våldsamt, cyniskt, klaustrofobiskt. Människorna är giriga, korrupta, omoraliska, lättlurade, osentimentala och egoistiska. Antihjältar. Ett sätt att behandla vad som händer runtom i världen? (rädsla, paranoia, oro) En av filmhistoriens mest analyserade, beundrade och inflytelserika filmgenrer. Femme Fatale & The Good Wife Stranger on the third floor (1940), The Maltese Falcon (1941), Double Indemnity (1944).

ORIGINS OF FILM NOIR 7.30 in i klippet.

BLADE RUNNER (Scott, 1982)

SUNSET BOULEVARD (Wilder, 1950) En film noir som utspelar sig i hjärtat av Hollywood. Visar baksidor av den glittriga drömmen. Gloria Swanson (en stumfilmsstjärna) spelar en avdankad stumfilmsstjärna. Erich Von Stroheim (en stumfilmsregissör) spelar hennes betjänt.