Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.
Dagordning 6 september 14:30 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 14:45 Återkoppling EL - 4 ben. 14:55 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 15.40 Kulle - Grop 15:50 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.20 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16.30 Avslut
Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.
Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/
Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr
Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - styrkor, framtidstro, motivation Möjligheter,förmågor. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - beteende, behov, bakgrund. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?
Analys och redovisning
Analys och redovisning
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning
Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 4 oktober. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.
Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 4 oktober. Vad fängslas vi av?! Tänk HELA elevens hästhagenliv?! Hmmmmmmmmmmmm……. (Vad frigör, vad låser?)