Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulf P Andersson GMV
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
The big 5 1.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kärnvärden.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Huvudämnesstudier KME
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
Lära för livet!.
Psykologi Introduktion.
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sociologi Introduktion.
DET-Uppgifter.
Korta noteringar från borden
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Hållbara idrottsevenemang Definition
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Miljöledningssystem 14 november 2018.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Hållbar utveckling.
Tidigare granskningar
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Presentationens avskrift:

Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling PDG456 den 19 augusti 2010 inger.bjorneloo@ped.gu.se

Dekaden 2005-2014 Stockholm –72 Rio -92 (Agenda 21) Johannesburg -02 Göteborg -04 Ahmedabad -07 Köpenhamn -09 Vad kommer ut av alla möten?

Hållbar utveckling är att förbättra mänsklig livskvalitet inom de uppehållande ekosystemens bärförmåga. (UNEP, WWF) Luften, jorden, vattnet, den biologiska mångfalden…

Nancy 9D Ingen i min omgivning tar det på allvar, att jorden är på väg mot sitt slut. Är det slut nu? Jag tänker på det jämt, som att det är mitt eget liv som står på spel. Vilket perspektiv är Nancy?

Lärares utmaning Att undervisa för en okänd framtid Läroplanerna utgår i huvudsak från miljökunskap Eldsjälar?

Kriterier och kännetecken www.skolverket.se Demokratiska arbetssätt Kritiska förhållningssätt Ämnesövergripande samarbeten En mångfald pedagogiska metoder

Utmärkelser Skola för hållbar utveckling Grön flagg och Blå flagg Eco-school, Green school, ESD-skola Nätverk, ex. Baltic Sea Project Den Globala skolan (SIDA) Gå ut i etern och inspireras av andra

ESD www.unesco.org/education Lära sig leva, lära sig göra, lära sig vara Verkliga frågor Problemlösning Kritiskt tänkande Handlingsberedskap Kvalitet är återkommande…

Berätta om en lektion… … eller en period då du tillsammans med dina elever arbetade med hållbar utveckling. Vad gjorde ni då?

Vad behöver barn och unga kunna, veta och förstå för att bidra till en hållbar utveckling i världen? Helheter och sammanhang Delaktighet och ansvar Inlevelse och förståelse Självkänsla och kommunikationsförmåga Förmåga att lära

Helheter och sammanhang Världen är en enda och allt hänger ihop Exempel från Afrika Världen i en flaska Verkliga frågor Forntidsbyar, museer... Gå ut!

Delaktighet och ansvar Elever ska vilja, våga och kunna delta i samhället Klassråd, matråd... Reklamens påverkan Lära sig ta ställning och argumentera Framtidsfrågor

Ex. Skapa framtidens stad www.futurecity.nu Elever designar, bygger modell av och presenterar sin framtidsstad. Ex. storyline-metod i undervisningen Alla ämnen, konsekvenstänkande, samarbete, presentation

Inlevelse och förståelse Identifiera sig med andra Avståndsmoral Ta andras perspektiv Delta i etiska resonemang

Exempel Livskunskap Konventionen för mänskliga rättigheter kan vara en utgångspunkt ”Jag vill att du ändrar attityd från jag och mitt till andra i världen.” Normativ undervisning? Hur fungerar den?

Självkänsla och kommunikation Medvetenhet om ansvar En positiv läs- och skrivutveckling är fundamental Handlingskompetens Inget offer...

Ex. Projektarbete Egna uppslag, planera och samarbeta, formulera med egna ord och presentera... Respons från lärare eller andra som gör att processen fortsätter.

Handlingskompetens Vilja och mod att handla. Förmåga att agera på visst kunskapsunderlag – man vet inte säkert och man förstår inte allt. Hur kan jag påverka? Vilka lösningar finns?

Förmåga att lära Insikter om att man kan lära Meningsfullt innehåll På olika sätt följa sin utveckling

Ett etiskt projekt Vi ska främja elevers förmåga att göra personliga ställningstaganden. Från kunskap om världen till också ansvar för den.

Kulturbygge Lärare är både kulturbärare och kulturskapare Natur som kultur Demokratisk, jämställd kultur... En undervisning som gör skillnad – hur är en sådan undervisning?

Individens hållbara utveckling En individ i gemenskap Upplevelse av innanförskap