Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling PDG456 den 19 augusti 2010 inger.bjorneloo@ped.gu.se
Dekaden 2005-2014 Stockholm –72 Rio -92 (Agenda 21) Johannesburg -02 Göteborg -04 Ahmedabad -07 Köpenhamn -09 Vad kommer ut av alla möten?
Hållbar utveckling är att förbättra mänsklig livskvalitet inom de uppehållande ekosystemens bärförmåga. (UNEP, WWF) Luften, jorden, vattnet, den biologiska mångfalden…
Nancy 9D Ingen i min omgivning tar det på allvar, att jorden är på väg mot sitt slut. Är det slut nu? Jag tänker på det jämt, som att det är mitt eget liv som står på spel. Vilket perspektiv är Nancy?
Lärares utmaning Att undervisa för en okänd framtid Läroplanerna utgår i huvudsak från miljökunskap Eldsjälar?
Kriterier och kännetecken www.skolverket.se Demokratiska arbetssätt Kritiska förhållningssätt Ämnesövergripande samarbeten En mångfald pedagogiska metoder
Utmärkelser Skola för hållbar utveckling Grön flagg och Blå flagg Eco-school, Green school, ESD-skola Nätverk, ex. Baltic Sea Project Den Globala skolan (SIDA) Gå ut i etern och inspireras av andra
ESD www.unesco.org/education Lära sig leva, lära sig göra, lära sig vara Verkliga frågor Problemlösning Kritiskt tänkande Handlingsberedskap Kvalitet är återkommande…
Berätta om en lektion… … eller en period då du tillsammans med dina elever arbetade med hållbar utveckling. Vad gjorde ni då?
Vad behöver barn och unga kunna, veta och förstå för att bidra till en hållbar utveckling i världen? Helheter och sammanhang Delaktighet och ansvar Inlevelse och förståelse Självkänsla och kommunikationsförmåga Förmåga att lära
Helheter och sammanhang Världen är en enda och allt hänger ihop Exempel från Afrika Världen i en flaska Verkliga frågor Forntidsbyar, museer... Gå ut!
Delaktighet och ansvar Elever ska vilja, våga och kunna delta i samhället Klassråd, matråd... Reklamens påverkan Lära sig ta ställning och argumentera Framtidsfrågor
Ex. Skapa framtidens stad www.futurecity.nu Elever designar, bygger modell av och presenterar sin framtidsstad. Ex. storyline-metod i undervisningen Alla ämnen, konsekvenstänkande, samarbete, presentation
Inlevelse och förståelse Identifiera sig med andra Avståndsmoral Ta andras perspektiv Delta i etiska resonemang
Exempel Livskunskap Konventionen för mänskliga rättigheter kan vara en utgångspunkt ”Jag vill att du ändrar attityd från jag och mitt till andra i världen.” Normativ undervisning? Hur fungerar den?
Självkänsla och kommunikation Medvetenhet om ansvar En positiv läs- och skrivutveckling är fundamental Handlingskompetens Inget offer...
Ex. Projektarbete Egna uppslag, planera och samarbeta, formulera med egna ord och presentera... Respons från lärare eller andra som gör att processen fortsätter.
Handlingskompetens Vilja och mod att handla. Förmåga att agera på visst kunskapsunderlag – man vet inte säkert och man förstår inte allt. Hur kan jag påverka? Vilka lösningar finns?
Förmåga att lära Insikter om att man kan lära Meningsfullt innehåll På olika sätt följa sin utveckling
Ett etiskt projekt Vi ska främja elevers förmåga att göra personliga ställningstaganden. Från kunskap om världen till också ansvar för den.
Kulturbygge Lärare är både kulturbärare och kulturskapare Natur som kultur Demokratisk, jämställd kultur... En undervisning som gör skillnad – hur är en sådan undervisning?
Individens hållbara utveckling En individ i gemenskap Upplevelse av innanförskap