Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Wordgenomgång.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Gymnasiearbete 100 p.
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Välkommen till infomöte den 18 november
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Skolledningskonferens
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Min läsportfolie.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Skolsamverkan - Göteborg.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans resursteam Centrala Elevhälsan - Malmö stad

Grundsärskolans resursteam i Malmö Stad GRT – team som arbetar mot alla Malmös grundsärskolor. I teamet arbetar logoped, psykolog, kurator och specialpedagog. Stöttar lärare och skolpersonal i dagligt arbete. Granskar underlag inför att barn mottas i grundsärskolan.

Bygga språk och kommunikation - några utgångspunkter - Vi måste fortsätta bygga på det personen redan kan.

Börja om Vi kan inte bygga ett hus, men hela tiden få riva ner allt så fort vi är färdiga med grunden och sen börja om igen.

Vem ska lära sig? Boll= slå med foten mot rullstolen Vatten= röra munnen Boll = slå med handen Vatten= göra munnen ”liten” Boll= titta uppåt och göra ljud Vatten= vifta med handen

Bygg på det personen kan Talade ord: vatten, banan, kaka Eget tecken för HUND Visa ovilja med gest Förståelse för tecken Skrik och ljud som står för ord Blick och ansiktsuttryck TEXT Konventionella tecken PECS

Hållbar kommunikation – vad är det? Hållbar kommunikation – är ett pedagogiskt redskap i form av frågeformulär som systematiskt kartlägger elevers kommunikativa förutsättningar och behov i pedagogisk miljö. Framtaget av logopederna vid Grundsärskolans resursteam i samarbete med verksamma pedagoger inom grundsärskolan i Malmö stad. Arbetsgruppen har bestått av: Cecilia Holmkvist, leg logoped, Grundsärskolans resursteam Lena Persson, specialpedagog, Lindängeskolan Åsa Riggberger, specialpedagog, Ängslättskolan Sonia Tota, leg logoped, Grundsärskolans resursteam

Kartläggningsmaterialet Hållbar kommunikation 3 delar Kan ligga till grund för annan dokumentation Är till hjälp för att sätta kommunikativa mål En kommunikativ försäkring för eleven vid övergångar eller byte av personal

Bakgrund En del elever kommer till grundsärskolan med ett flera kommunikationssätt men begränsas därefter till ett fåtal uttryckssätt. Andra elever är redan från början i behov av kompletterande uttryckssätt men sådana erbjuds inte till eleven. Andra elevers uttryckssätt faller bort under skoltiden eftersom de inte bevakas i samband med personalbyten eller då eleven byter klass/skola.

Bakgrund Spontana förändringar görs kring elevers kommunikation i skolan. Förändringarna dokumenteras sällan och följs inte heller upp och/eller utvärderas. Kunskap kring elevens kommunikativa behov och förutsättningar förblir ofta ”tyst kunskap” som inte alltid förmedlas vidare i samband med övergångar till andra verksamheter eller vid samverkan med andra i barnets nätverk

Mål Att säkerställa alla elevers rätt till kommunikation Att säkerställa elevers rätt till individuell och generell AKK i pedagogisk miljö Att skapa förutsättningar för elever att vara delaktiga på lika villkor

Frågeformulärets upplägg Kryssfrågor Ej värderande Introducerar begrepp

Frågeformulär A. Allmän information B. Bakgrund C. Aktuella förutsättningar D. Aktuella hjälpmedel E. Aktuella uttryckssätt för närkommunikation och fjärrkommunikation F. Elevinflytande G. Kommunikation i social funktion (pragmatik) H. Omgivningsfaktorer I. Sammanställning och resultat Total tidsåtgång c:a 15-20 minuter

Något vi ofta glömmer… Ofta är inte AKK det mest effektiva uttrycksättet Viktigt att beakta olika kategorier av samtalspartners (okända?) Fjärrkommunikationen ofta en bortglömd aspekt som är viktigt i ett livsperspektiv

Vägledningsdokumentet Förklararar kartläggningen punkt för punkt Ifyllnadsinstruktioner Förtydligande av begrepp Förtydligande av vägledande värderingar Hjälp till att tänka vidare Grund för att börja arbeta med eleven/kontakta logoped vid behov

Sammanställning av resultat

Individnivå Bra grund för diskussion och analys Personalen är förberedd och står för uppgifterna på egen hand Mindre diskussion kring förutsättningar, mer lösningsfokuserat samtal

Grupp och organisationsnivå Enkelt att ta fram statistik Fördjupad kunskap om elevunderlaget Grund för rekrytering, kompetensförsörjning och planering

Implementeringen Utbildning till skolledare Utbildning till personal Kommunikationsspelet Presenteras vid alla återkommande AKK-utbildningar

Vad hände sen? Många har lånat, ändrat… Funktionell vid övergångar och personalbyte

Tack för er uppmärksamhet! Frågor eller funderingar? sonia.tota@malmo.se