Kandidatuppsats i Statistik 732G32

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning.
Hur man använder EasyWorship del 1
Kandidatuppsats i offentlig förvaltning
Svenska som andraspråk 1
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Information om examensarbetet inom AUOIII VT 2015
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Problematisering av diplomet
Rondundervisning på läkarprogrammet
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kursansvarig: Linda Wänström
Iris Rosengren Larsson
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Kom igång med Disgen 2016 Kom igång med Disgen 2016
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Uppföljning folkhögskola
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Kreativa verktyg och metoder
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Isak Hietala

Mål Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur på området för det aktuella arbetet, och sätta in arbetet i ett sammanhang använda kunskaper och färdigheter som förvärvats vid studier på grundläggande nivå författa en uppsats i statistik på grundläggande nivå, samt muntligen kunna presentera och försvara uppsatsen och dess budskap för auditorier med varierande kunskaper i statistik genomföra opposition på en annan uppsats på grundläggande nivå i statistik

Del 1 – Problemformulering och litteraturgenomgång Tidsperiod: Nu – 14 feb Föreläsningar (F1-F4) som ska vara till hjälp när man ska skriva uppsats Handledarkontakt Gå noga igenom bakgrunden till problemet, tillgängliga data, samt de specifika frågor uppdragsgivaren vill ha svar på Sätt in ert arbete i ett vetenskapligt perspektiv Har någon (forskare/student) tidigare studerat ert problem? Finns det studier om liknande problem? Vad har tidigare studier hittat? Kan man dra lärdom av dessa? Välj lämplig metod för att lösa ert problem Vilka metoder har tidigare studier använt? Vilka metoder passar för problemställningen och era data? Motivera varför ni har valt en viss (vissa) metoder Skriv ett första utkast om bakgrund, syfte, beskrivning av data, referenslista Lämna till handledare för feedback Förbered för uppsatsförslagsseminarium Uppsatsförslagsseminarium 14 feb - obligatoriskt Ca 8 min presentation med slides Skall inkludera problemet med specifika frågor, beskrivning av data, beskrivning av vad tidigare studier hittat, förslag på metod/metoder

Del 2 – Huvudsakliga arbetet, första fasen Tidsperiod: 14 feb – 5 april Utveckla/korrigera ert uppsatsförslag och utkast utifrån vad som kom upp på uppsatsförslagsseminariet Handledarkontakt Fortsätt undersöka data och ordna data så att ni har dem i en bra form Transformationer? Skapandet av variabler? Hämtning av nya data? Missing data? Leta efter litteratur om metoden/rna som ska användas Börja analysera data Fortsätt skriva/modifiera utkast Skriv ett första utkast över metod och resultat Lämna till handledare för feedback Förbered för mitterminsseminarium Mitterminsseminarium 5 april - obligatoriskt Ca 8 min presentation med slides Kort sammanfattning av vad ni hittills har gjort. Kan inkludera problemet, data, metodval, analyser, preliminära resultat, problem ni har stött på

Del 3 – Huvudsakliga arbetet, andra fasen Tidsperiod: 6 april – 19 maj Utveckla/korrigera uppsatsen utifrån saker som kom upp på mitterminsseminariet Handledarkontakt Gör klart alla analyser Skriv klart tidigare delar Bakgrund, Data, Metod, Resultat, Referenslista Lämna till handledare för feedback Skriv en Diskussion av resultaten och slutsatser Denna del är en av de viktigaste delarna i uppsatsen och ska inte skrivas i all hast mot slutet Skriv en sammanfattning av uppsatsen samt bestäm titel Handledaren ska ge sitt godkännande av den färdiga uppsatsen senast 19 maj Uppsatsen ska vid detta tillfälle vara helt färdig. Alla delar av uppsatsen ska finnas med. Man kan inte tänka att man ska göra fler analyser senare, skriva diskussionsdelen eller referenslistan senare osv. Fråga handledaren hur lång tid han/hon behöver för att läsa uppsatsen innan 19 maj

Del 4 – Slutfasen Tidsperiod: 21 maj – 7 juni Uppsatsen lämnas till opponenter 21 maj Ni får en uppsats ni ska opponera på 21 maj Gå noga igenom uppsatsen ni ska opponera på Förbered inför oppositionsseminarium Oppositionsseminarium ca 24-26 maj - obligatoriskt ett tvåtimmars-seminarium där författarna, opponenterna, handledare samt eventuellt andra lärare medverkar Syftet är att gå igenom hela uppsatsen och ge konstruktiv kritik Revidera er uppsats utifrån vad som kom upp på oppositionen samt utifrån handledarens förslag Förbered inför den slutliga presentationen Lämna den helt färdiga uppsatsen till examinator för slutgiltig betygsbedömning 7 juni Det är examinatorn som bestämmer betyget för uppsatsen Presentationsseminarium 7 och 8 juni - obligatoriskt Ett offentligt seminarium där författarna presenterar sin uppsats

Handledning Ta en första kontakt med handledaren direkt efter denna föreläsning Vanligtvis träffar man handledaren ca en gång varannan vecka Vissa perioder kan det behövas oftare/mer sällan Det är vanligtvis studenterna som sätter ”agendan” Vid varje handledartillfälle ska ni kunna visa vad ni gjort sedan förra gången Det är bra att skicka utkast till handledaren i god tid innan möten så att ni kan få feedback på vad ni skrivit/gjort Vid varje möte bör man bestämma vad som ska göras inför nästa möte Handledarrollen Uppsatsarbetet är ett självständigt arbete där ni ska använda er av all kunskap ni inhämtat från tidigare kurser (samt viss kunskap från denna kurs). Handledaren ska fungera som ett stöd för er som ni kan diskutera val av metod, tolkningar av resultat etc. med. Det är inte meningen att det är handledaren som ska tala om för er vad ni ska göra. Kom med förslag! Visa vad ni gjort/skrivit och be om feedback! Diskutera er fram till hur det är lämpligt att fortsätta. Om ni är på fel spår ska handledaren påpeka detta och tillsammans kan ni komma fram till ett lämpligare spår.

Betyg Vi kommer gå igenom betygskriterierna för kursen under senare föreläsning, men redan nu är det bra att veta att betyget för kursen (U/G/VG) baseras mycket på: Metodkunskap Har lämplig metod använts? Har metoden använts på korrekt sätt? Uppsatsarbete och process Är analyserna korrekta? Är tolkningar korrekta? Finns det en koppling till tidigare forskning? Är uppsatsen skriven med ett akademiskt språk? Självständighet Hur mycket hjälp har handledaren tillhandahållit? Hur väl har studenten tillgodogjort sig handledningen? Presentation och opposition Är uppsatsens innehåll presenterad på ett bra sätt? Är oppositionen väl genomförd med konstruktiv kritik? Har studenten förstått och tagit till sig konstruktiv kritik på den egna uppsatsen? Förmåga att genomföra uppsatsarbetet inom givna tidsramar Har alla deadlines hållit? Om uppsatsen inte får godkännande av handledaren senast 20 maj blir den underkänd. Examinatorn har också rätt att under arbetets gång underkänna en student om examinatorn bedömer det som omöjligt att uppsatsarbetet kommer hinnas med inom givna tidsramar. Om en uppsats blir underkänd under terminen får studenten komma tillbaka året efter och skriva uppsats om ett nytt ämne

Uppgift till nästa gång: Gå in på www.liu.se och klicka på biblioteket Sök efter litteratur som handlar om ämnet ni ska skriva om Nästa gång har vi en föreläsare från biblioteket som ska visa oss hur man på lättast sätt söker efter information om ett ämne Kom gärna hit med frågor till honom!