Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Socialdokumentation Består av två delar!
Att lita på vår egen förmåga. Att tro att allt är möjligt så länge vi gör det tillsammans. Att planera för framtiden men leva i nuet. Att bry oss om oss.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Betydelsen av hälsofrämjande perspektiv och strategisk planering i vård och omsorg Magnus Zingmark FoU ansvarig aktivt och hälsosamt åldrande Östersunds.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
samma gamla hemtjänst –fast på nytt sätt
Information om datasystem för vård och omsorg
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
MLA Karl Fors, SKL/VästKom.
Nationell Patient Översikt
Välkommen till Västerås och Västmanland
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
SKL tar fram nationella rekommendation för kvalitet i särskilt boende
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
En kort presentation av Tillväxtverket
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Analysseminarium – ÖK februari
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
VAD ÄR VÅRDTAGARINFLYTNDE?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Tandvårdsstöd-översikt
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Vårdplaneringsprocessen
Välfärdsteknik En förstudie av välfärdstekniska lösningar
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Överförmyndarnämnden
Din lön och din utveckling
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Workshop Mänskliga rättigheter.
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Nationell Patient Översikt
Nationella kompetensrådet
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Mobiltelefonins utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Det går bra nu. Men sen kommer….
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Värdegrund inom äldreomsorgen
förfrågningsunderlag
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst Eva Sahlén, direktör Sociala nämndernas förvaltning

Omsorgen – igår, idag och i morgon ”Vi gamla är föremål för omsorg. Visst är det underbart! Bara vi inte blir till föremål i omsorgen” Ragnar Thoursie

Varför teknik i vård och omsorg?

Där händer inte behövs Tillsyn Påminnelse Social kontakt Struktur i vardagen

E-hemtjänst sedan hösten 2013 Biståndsbeslut – hemtjänst där händer inte behövs Trygghetskamera på natten – 102 (31/12-15) Videotelefoni på dagen – 23 (31/12-15) 230 verkställda beslut – flest nattkameror

Välfärdsteknik på särskilda boenden Genom teknik ge ökade möjligheter till aktivering/kommunikation

Teknik och miljö

Västeråsmodellen Att införa trygghetsskapande teknik inom vård och omsorg för personer med nedsatt beslutsförmåga utan samtycke En rättslig analysmodell En metod för införande Checklista för individbedömning

Rättslig analysmodell Iakttagande Motsvarar att personal håller uppsikt Typ av teknik: Larm Sensor Kamera Inte tvångsåtgärd Åtgärdande Motsvarar att personal ingriper Lås Grind Tvångsåtgärd

Mobil dokumentation Kvalitetsregister och övrig dokumentation med stöd av mobil teknik

Testbädden MISTEL Idé Behov Mötesplats för Innovation i Samverkan -TEstbädd för Livskvalitet Jag har en idé! Jag har behov av… Idé Kommersiell framgång! Behov Delaktighet, samverkan och framtid MISTEL ska bli ett kompetenscenter som gör det möjligt att snabbare och mer organiserat utveckla innovationer mot kommersiell framgång. MISTEL erbjuder tjänster genom hela processen. Med hjälp av slutanvändare i en verklig testmiljö och samarbetande partners, når fler ändamålsenliga innovationer fram till äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Genom att arbeta på det här sättet – skapar vi delaktighet, samverkan och framtid! MISTEL erbjuder tjänster under innovationsprocessens olika faser (idé, koncept, utveckling och kommersialisering) där MISTEL ser till att alltid involvera den tänkta målgruppen, genom detta skapas förutsättningar för att innovationen ska bli både känd och fungera kommersiellt. Utöver det hjälper våra samarbetspartners dig med att nå ut på marknaden. Men MISTEL gör inte allt detta på egen hand – vi har knutit till oss många samarbetspartners. Almi Mälardalens Högskola Attendo SPF NovaMedtech Landstinget och HMC Hallstahammar Robotdalen PRO Bostads AB Mimer Västerås Science Park Länsstyrelsen

Typer av innovationsupphandling E-hemtjänst SILVER

Skepsisen ökar med avståndet Allmänheten Media Lagstiftaren Professioner Biståndshandläggare Stödprocesser Delar vardag Anhöriga Personal Brukaren Användaren själv

Återstår att fortsätta utveckla Juridiken - samtycke Identifiera behov - tjänstedesign Upphandling Kostnadseffektivitet Implementering –från pilot till bredd Förvalta system Långsiktig strategi