1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
17 december Dolda kunskaper 17 december
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Tema Kär och galen.
Kunskapskrav och matriser
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Förmågor och centralt innehåll
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Rörelse och konstruktion
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Varför?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Computational thinking progression F-9
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hållbar utveckling.
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef

2 Teman Teman Materiel- hantering Kompetens utvecklin g Kompetens utvecklin g Organisation NTA – modellen Utvärdering

3 Projektet startar NTA Produktion och Service bildas 2003 NTA Skolutveckling 2016

4 Samordnarkonferens Anders Jidesjö, Globala Skolan, Eva Ärlemalm m fl Intressegrupp – skapa nätverk och erfarenhetsutbyte Delta i olika nätverk, t ex chefsnätverket för LHU. Sammanställa lärande för hållbar utveckling i befintliga NTA-teman Utveckla samverkan skola – arbetsliv med inriktning Hållbar utveckling. Utveckla komplement till teman? LHU inom NTA 2016

5 Förskola Ljus Luft Vatten Ljud F-3 Jämföra och mäta Fast eller flytande Förändringar Balansera och väga Testa teknik Jord Fjärilars liv Rymden (digitalt) 4-6 Från frö till frö Kretsar kring el Kemiförsök Rörelse och konstruktion Mäta tid Matens kemi Kroppen (digitalt) Flyta eller sjunka Papper Magneter och motorer 7-9 Banbrytande teknik Ämnens egenskaper Energi och hållbar utveckling Matematik Mönster och algebra NTA:s teman

6 Elevers tankar och erfarenheter som utgångsläge Fundera på Fokusera, observera, notera Undersök Samtal, resonemang, redovisning Sammanfatta och diskutera Fundera, planera, genomföra och redovisa resultat och slutsats Kunskapen i nytt sammanhang

7

8 Ett projektarbete kring energi i sex steg, där vi går från att uppmärksamma ett problem till att handla för att förändra.

9

10 Många perspektiv, kräver ämnesövergripande arbetssätt Energi – klimatförändringar Energi – dåtid, nutid, framtid Energi – lokalt och globalt Energi – samhällelig utveckling Energi – vår vardag Energi som fysikaliskt begrepp Energikällor i samhället

11 Demokratiska arbetssätt Samtal och diskussioner Värderingsövningar Granska för att kunna tolka, värdera, ta ställning och argumentera Göra egna undersökningar Stora frågor utan ”rätt svar” Elevernas frågor finns med i hela temat Slutuppdrag om att gå till handling