1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
2 Teman Teman Materiel- hantering Kompetens utvecklin g Kompetens utvecklin g Organisation NTA – modellen Utvärdering
3 Projektet startar NTA Produktion och Service bildas 2003 NTA Skolutveckling 2016
4 Samordnarkonferens Anders Jidesjö, Globala Skolan, Eva Ärlemalm m fl Intressegrupp – skapa nätverk och erfarenhetsutbyte Delta i olika nätverk, t ex chefsnätverket för LHU. Sammanställa lärande för hållbar utveckling i befintliga NTA-teman Utveckla samverkan skola – arbetsliv med inriktning Hållbar utveckling. Utveckla komplement till teman? LHU inom NTA 2016
5 Förskola Ljus Luft Vatten Ljud F-3 Jämföra och mäta Fast eller flytande Förändringar Balansera och väga Testa teknik Jord Fjärilars liv Rymden (digitalt) 4-6 Från frö till frö Kretsar kring el Kemiförsök Rörelse och konstruktion Mäta tid Matens kemi Kroppen (digitalt) Flyta eller sjunka Papper Magneter och motorer 7-9 Banbrytande teknik Ämnens egenskaper Energi och hållbar utveckling Matematik Mönster och algebra NTA:s teman
6 Elevers tankar och erfarenheter som utgångsläge Fundera på Fokusera, observera, notera Undersök Samtal, resonemang, redovisning Sammanfatta och diskutera Fundera, planera, genomföra och redovisa resultat och slutsats Kunskapen i nytt sammanhang
7
8 Ett projektarbete kring energi i sex steg, där vi går från att uppmärksamma ett problem till att handla för att förändra.
9
10 Många perspektiv, kräver ämnesövergripande arbetssätt Energi – klimatförändringar Energi – dåtid, nutid, framtid Energi – lokalt och globalt Energi – samhällelig utveckling Energi – vår vardag Energi som fysikaliskt begrepp Energikällor i samhället
11 Demokratiska arbetssätt Samtal och diskussioner Värderingsövningar Granska för att kunna tolka, värdera, ta ställning och argumentera Göra egna undersökningar Stora frågor utan ”rätt svar” Elevernas frågor finns med i hela temat Slutuppdrag om att gå till handling