Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod ”… med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt, att elevers kunskap om bokstav-ljudkopplingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Centrala innehåll och kunskapskrav
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lärares planeringsarbete!
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kurs läs och skriv Återkoppling
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Läs- och skrivutredningskurs
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Svenska som andraspråk 3
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
SVERIGES CHEFSORGANISATION
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod ”… med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt, att elevers kunskap om bokstav-ljudkopplingar stärks och att de får lära sig metakognitiva strategier för att förstå vad de läser.” (Vetenskapsrådets Kunskapsöversikt, 2015) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Wittingmetodens teori Tillblivelsen kan beskrivas som aktionsforskning eller didaktiska grundforskning kring läs- och skrivinlärning: Elevernas iakttagelser styr. Maja Witting prövar, frågar, begrundar, analyserar, bygger hypoteser, förändrar, prövar, iakttar och samtalar vidare med eleverna om och om igen. en teori om läsning och skrivning som varandras spegelbild, båda med två väsensskilda delar teknik ”symbolfunktion”: ljud-tecken-samband, vänster- höger-riktning, kontinuitet; ska automatiseras; lärarstyrt arbete förståelse/innehållsskapande dynamiskt, kreativt; elevstyrt arbete Läsförståelse = Avkodning x Förståelse av språk (KÖ sid 9) Skrivning = Inkodning x Budskapsförmedling (KÖ sid 5) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Två arbetsmoment som en konsekvens av att de två delarna är väsensskilda avlyssningsskrivning (symbolfunktionsarbete med innehållsneutrala språkstrukturer som arbetsmaterial) fri associering (kreativt arbete med start i innehållneutrala språkstrukturer). Innehållneutrala språkstrukturer (möjliggör rätt och individuell nivå) : ip la das jub spö glu vrä try krån ”… rekommenderar en tydlig åtskillnad mellan ordigenkänningsprocesser och läsförståelseprocesser så att lärare skulle kunna genomföra olika slags undervisning för var och en av läskomponenterna” (KÖ sid 105) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Symbolfunktionsarbetet Avlyssningsskrivning – multisensoriskt arbetet med enstaka ljud och innehållsneutrala språkstrukturer 1. Ögonkontaktkoncentration, klarsignal 2. Lyssnahörsel 3. Sägaartikulation 4. Tänkainre bearbetning 5. Skrivamotorik 6. Tittabekräfta ljud-teckensambandet ”För att få största effekt på läsinlärningen bör insatserna handla mest om ljud (fonem) och mindre om ramsor … innehålla inslag av direkt och explicit instruktion.” ( KÖ sid 114) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

- några fördelar Läs- och skrivinlärning genom skrivning Gissningsfritt Kan individanpassas till elevens kan-nivå Successivt ökad svårighetsgrad Det är lätt och blir alltid rätt Arbetsmaterialet tar aldrig slut och ger överinlärningsmöjlighet och automatisering Lång vokal renodlas Metakognition: eleven iakttar sitt eget inre arbete Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Fritt associerande Utgår från en innehållsneutral språkstruktur (t. ex. tu- ) ”Sök i ditt eget ordförråd efter ord som börjar på …” Orden skrivs, diskuteras, undersöks, ritas, sorteras, är utgångspunkt för att skapa meningar eller texter Några fördelar : Alla kan Individ- och nivåanpassas av eleven Individuellt arbete i samarbete med andra Leder till diskussioner och upptäckter i hela språket Leder till ”hela” svenskämnet Metakognition: ”orden finns i min hjärna” Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Lärare – elev KÖ lägger fokus på lärarna: ”omfattande professionell utveckling av strategier i klassrummet med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt” Maja Witting bytte perspektiv till ett grundat i de upplevelser som elever med läs- och skrivsvårigheter på sitt sätt kunde formulera för henne och lät det styra arbetet. I Wittingmetoden ligger fokus på eleven som måste få tid och möjlighet för att aktivt kunna ta delansvar för den egna lärandeprocessen och för sin roll i klassrumsgemenskapen (Metakognition) Förberedelsearbetet lägger grunden för den fördelning av elev- och läraransvar som sedan präglar allt arbete. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Läs- och skrivsvårigheter Orsak : ”Ett samspel mellan en dold eller uppenbar, tillfällig eller mer bestående svaghet hos eleven och en motsvarande svaghet hos skolan.” Definition : symbolfunktionssvårigheter ”Den kognitiva psykologins kanske största bidrag till läsforskningen utgörs av upptäckten av sambandet mellan barns fonologiska förmågor och utvecklingen av en väl fungerande ordavkodning” (KÖ sid 15) Symtom : förväxlingar, omkastningar, stakig läsning; långsam läsning, dålig läsförståelse, slarvig läsning, läsångest, stavningssvårigheter, bristande insikt om textstruktur, misstrivsel, skolk, eleven tycker det är svårt… Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Ominlärning Ett ominlärningsarbete startar alltid med ett analyssamtal vars avsikt är att söka rätt startpunkt för individens arbete, etablera ett metakognitivt förhållningssätt, visa elevansvarets innebörd och att presentera arbetssättet för eleven. Ominlärningsarbete bedrivs alltid individuellt eftersom problemen alltid är individuella. ”En-till-en-interventioner kan leda till förbättrade läsresultat för många elever som annars riskerar att få lässvårigheter och misslyckas i skolan” (KÖ sid 5) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Analyssamtalet - ominlärningens förberedelsearbete Förutsättningar : - eleven tycker sig ha problem - resurser finns - alla berörda finns på plats Samtalets mål : - gemensamt förstå vad eleven kan – finna startpunkt en för arbetet - presentera synsätt och arbetsmetod - ge eleven beslutsunderlag Eleven är informationskällan Innehållsneutrala språkstrukturer är ett hjälpmedel. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Analyssamtalet Har du problem? Vad är svårt? Berätta! Relatera till teori om läsning/skrivning och definitionen Undersök alla ljudteckenrelationer – eleven rapporterar Skriv innehållsneutrala språkstrukturer – eleven rapporterar Läs innehållsneutrala språkstrukturer – eleven rapporterar Summera gemensamt iakttagelserna. Relatera detta till metodens teori och elevens berättelse. Diskutera starten (problem läggs åt sidan) Arbetets två delar presenteras i en provlektion Praktiska frågor: korta pass, ofta, lätta på lästrycket... Eleven får tid att fundera över sitt beslut. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Kunskapsöversiktens slutsatsavsnitt: ”Översiktliga studier om läsundervisning generellt visade … att framgångsrika undervisningsprogram nästan alltid innehåller”: ”…utbildning av lärare och uppföljning som fokuserar på specifika undervisningsmetoder” stark betoning ”av fonemisk medvetenhet och bokstav-ljud-kopplingar” som visat sig ge ”positiva effekter inte bara på avkodningsförmåga utan även på förståelse och totala läsmått” ”samarbete mellan barn omkring strukturerade inlärningsaktiviteter” Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016

Wittingmetoden Grundelementen i metoden är: Elevansvaret och de innehållsneutrala språkstrukturerna Båda växte fram ur samarbetet med eleverna där det blev uppenbart att eleven är en nödvändig informationskälla som kan ta och måste ges ansvar för sitt inlärningsarbete Det metakognitiva förhållningssättet är inbyggt i metoden och elevansvaret innebär att eleven iakttar, undersöker och rapporterar om sin egen inlärning. Läraren ansvarar för ämnet, metoden och för att lyssna på eleven. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016