Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod ”… med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt, att elevers kunskap om bokstav-ljudkopplingar stärks och att de får lära sig metakognitiva strategier för att förstå vad de läser.” (Vetenskapsrådets Kunskapsöversikt, 2015) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Wittingmetodens teori Tillblivelsen kan beskrivas som aktionsforskning eller didaktiska grundforskning kring läs- och skrivinlärning: Elevernas iakttagelser styr. Maja Witting prövar, frågar, begrundar, analyserar, bygger hypoteser, förändrar, prövar, iakttar och samtalar vidare med eleverna om och om igen. en teori om läsning och skrivning som varandras spegelbild, båda med två väsensskilda delar teknik ”symbolfunktion”: ljud-tecken-samband, vänster- höger-riktning, kontinuitet; ska automatiseras; lärarstyrt arbete förståelse/innehållsskapande dynamiskt, kreativt; elevstyrt arbete Läsförståelse = Avkodning x Förståelse av språk (KÖ sid 9) Skrivning = Inkodning x Budskapsförmedling (KÖ sid 5) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Två arbetsmoment som en konsekvens av att de två delarna är väsensskilda avlyssningsskrivning (symbolfunktionsarbete med innehållsneutrala språkstrukturer som arbetsmaterial) fri associering (kreativt arbete med start i innehållneutrala språkstrukturer). Innehållneutrala språkstrukturer (möjliggör rätt och individuell nivå) : ip la das jub spö glu vrä try krån ”… rekommenderar en tydlig åtskillnad mellan ordigenkänningsprocesser och läsförståelseprocesser så att lärare skulle kunna genomföra olika slags undervisning för var och en av läskomponenterna” (KÖ sid 105) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Symbolfunktionsarbetet Avlyssningsskrivning – multisensoriskt arbetet med enstaka ljud och innehållsneutrala språkstrukturer 1. Ögonkontaktkoncentration, klarsignal 2. Lyssnahörsel 3. Sägaartikulation 4. Tänkainre bearbetning 5. Skrivamotorik 6. Tittabekräfta ljud-teckensambandet ”För att få största effekt på läsinlärningen bör insatserna handla mest om ljud (fonem) och mindre om ramsor … innehålla inslag av direkt och explicit instruktion.” ( KÖ sid 114) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
- några fördelar Läs- och skrivinlärning genom skrivning Gissningsfritt Kan individanpassas till elevens kan-nivå Successivt ökad svårighetsgrad Det är lätt och blir alltid rätt Arbetsmaterialet tar aldrig slut och ger överinlärningsmöjlighet och automatisering Lång vokal renodlas Metakognition: eleven iakttar sitt eget inre arbete Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Fritt associerande Utgår från en innehållsneutral språkstruktur (t. ex. tu- ) ”Sök i ditt eget ordförråd efter ord som börjar på …” Orden skrivs, diskuteras, undersöks, ritas, sorteras, är utgångspunkt för att skapa meningar eller texter Några fördelar : Alla kan Individ- och nivåanpassas av eleven Individuellt arbete i samarbete med andra Leder till diskussioner och upptäckter i hela språket Leder till ”hela” svenskämnet Metakognition: ”orden finns i min hjärna” Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Lärare – elev KÖ lägger fokus på lärarna: ”omfattande professionell utveckling av strategier i klassrummet med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt” Maja Witting bytte perspektiv till ett grundat i de upplevelser som elever med läs- och skrivsvårigheter på sitt sätt kunde formulera för henne och lät det styra arbetet. I Wittingmetoden ligger fokus på eleven som måste få tid och möjlighet för att aktivt kunna ta delansvar för den egna lärandeprocessen och för sin roll i klassrumsgemenskapen (Metakognition) Förberedelsearbetet lägger grunden för den fördelning av elev- och läraransvar som sedan präglar allt arbete. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Läs- och skrivsvårigheter Orsak : ”Ett samspel mellan en dold eller uppenbar, tillfällig eller mer bestående svaghet hos eleven och en motsvarande svaghet hos skolan.” Definition : symbolfunktionssvårigheter ”Den kognitiva psykologins kanske största bidrag till läsforskningen utgörs av upptäckten av sambandet mellan barns fonologiska förmågor och utvecklingen av en väl fungerande ordavkodning” (KÖ sid 15) Symtom : förväxlingar, omkastningar, stakig läsning; långsam läsning, dålig läsförståelse, slarvig läsning, läsångest, stavningssvårigheter, bristande insikt om textstruktur, misstrivsel, skolk, eleven tycker det är svårt… Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Ominlärning Ett ominlärningsarbete startar alltid med ett analyssamtal vars avsikt är att söka rätt startpunkt för individens arbete, etablera ett metakognitivt förhållningssätt, visa elevansvarets innebörd och att presentera arbetssättet för eleven. Ominlärningsarbete bedrivs alltid individuellt eftersom problemen alltid är individuella. ”En-till-en-interventioner kan leda till förbättrade läsresultat för många elever som annars riskerar att få lässvårigheter och misslyckas i skolan” (KÖ sid 5) Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Analyssamtalet - ominlärningens förberedelsearbete Förutsättningar : - eleven tycker sig ha problem - resurser finns - alla berörda finns på plats Samtalets mål : - gemensamt förstå vad eleven kan – finna startpunkt en för arbetet - presentera synsätt och arbetsmetod - ge eleven beslutsunderlag Eleven är informationskällan Innehållsneutrala språkstrukturer är ett hjälpmedel. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Analyssamtalet Har du problem? Vad är svårt? Berätta! Relatera till teori om läsning/skrivning och definitionen Undersök alla ljudteckenrelationer – eleven rapporterar Skriv innehållsneutrala språkstrukturer – eleven rapporterar Läs innehållsneutrala språkstrukturer – eleven rapporterar Summera gemensamt iakttagelserna. Relatera detta till metodens teori och elevens berättelse. Diskutera starten (problem läggs åt sidan) Arbetets två delar presenteras i en provlektion Praktiska frågor: korta pass, ofta, lätta på lästrycket... Eleven får tid att fundera över sitt beslut. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Kunskapsöversiktens slutsatsavsnitt: ”Översiktliga studier om läsundervisning generellt visade … att framgångsrika undervisningsprogram nästan alltid innehåller”: ”…utbildning av lärare och uppföljning som fokuserar på specifika undervisningsmetoder” stark betoning ”av fonemisk medvetenhet och bokstav-ljud-kopplingar” som visat sig ge ”positiva effekter inte bara på avkodningsförmåga utan även på förståelse och totala läsmått” ”samarbete mellan barn omkring strukturerade inlärningsaktiviteter” Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016
Wittingmetoden Grundelementen i metoden är: Elevansvaret och de innehållsneutrala språkstrukturerna Båda växte fram ur samarbetet med eleverna där det blev uppenbart att eleven är en nödvändig informationskälla som kan ta och måste ges ansvar för sitt inlärningsarbete Det metakognitiva förhållningssättet är inbyggt i metoden och elevansvaret innebär att eleven iakttar, undersöker och rapporterar om sin egen inlärning. Läraren ansvarar för ämnet, metoden och för att lyssna på eleven. Ann-Katrin Åkerman Dysleximässan 2016