Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Coachande ledarskap som mentor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
SAMTAL.
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Konsten att leda sig själv
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Att samtala med ungdomar om tobak
Ledning och förståelse
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Samtalsmetodik i ett ledarskap
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Tips för det praktiska ledarskapet
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
6. Hur påverkas politikerna?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Att skriva essä.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
”Förskolebarnens röst”
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att lära på mottagarens villkor
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade

5 myter om kommunikation Ord är detsamma som ”mening” Kommunikation och information är samma sak Kommunikation kräver inte någon ansträngning Kommunikation är en produkt Goda talare är bra kommunikatörer

Det man uppskattar i andras kommunikation Att vara tydlig med sin åsikt, information, beslut etc Att aktivt efterfråga andras åsikter Att visa att man kan ändra åsikt Att visa att man lyssnar Att kunna ta personlig feedback på ett bra sätt Att kunna möta någon där hon är Att bli sedd Hur gör man för att bli bättre på detta då??

Kommunikation är en samordning av beteende

Jag som samtalsledare…… Reflektera för dig själv och sedan i grupp. -Vad tycker du om att samtala med andra människor? -Vilken är din styrka i ett samtal med andra? -Tycker du bäst om att samtala om fakta eller känslor? -Vill du att era samtal ska leda till något praktiskt eller vill du ha reflekterande samtal?

Varför kommunicerar vi? Behov av att få kontroll över en situation Bidrag till personlig utveckling Man vill bli bekräftad

Belysa samtalet ur tre perspektiv: Förhållningssätt Strategi teknik

FÖRHÅLLNINGSSÄTT Konstruktion Intresse Etik Subjektivitet Iakttagelser

STRATEGI Att inleda ett samtal sammanhangsmarkering och stödstrukturer Att följa en plan strategimodell för ett samtal Att avsluta ett samtal tid, sammanfattning, begriplighet och överenskommelser

Exempel på sammanhangsmarkering Vem är jag? Vilka är vi? Vad är det vi ska göra? Vem bestämmer vad? Vilken betydelse har det för dig och mig?

Stödstrukturer i ett samtal Syfte Tid Sekretess

TEKNIK Matchning Linjära och cirkulära frågor Abstraktionsnivåer

Matchning beteendematchning Kropp Person 1 Ansikte Person 2 Röst Språk

Representationssystem Är en persons unika sätt att ta emot och förmedla information och är i huvudsak visuellt, audiellt eller kinestetiskt. SYNHÖRSEL KÄNSLOR visuellt audiellt taktilt/kinestetiskt Hur ser du på det här?Hur låter det för dig?Hur känns det? Min bild av det här är….När jag lyssnar till….Jag sitter fast.

Upplevelsematchning Vad olika människor upplever som viktiga att få bekräftat för att vilja samordna sina beteenden med oss, är unikt för var och en av dem. Lyhördhet och känslighet för detta är därför ett viktigt inslag där förutsättningen för ett konstruktivt professionellt arbete just är upplevelsematchning. Exempel: Upplevelser av: -sig själv – arbetsplats – familj – andra människor Upplevelser av: -värderingar förknippade med könstillhörigheter och könsroller – åsikter Upplevelser av: - livssituation – samhälls- och klasstillhörighet – mot-sin-vilja-situationer

Linjärt frågande: orsak verkan skuld Frågor: varför, vem….. Klimat: förklarande, försvarande, förgörande AB

Cirkulärt frågande: orsak verkan Frågor: vad, när och hur…… Klimat: skapande, reflekterande….. AB

ABSTRAKTIONSNIVÅER Meta-meta: filosofiska och existentiella reflektioner Meta: kommunikation om kommunikationen värderingar Element: konkreta ting: lokaler, telefoner, pengar, musik etc

OBSERVATÖRSSCHEMA -Sker någon form av relationsdefiniering eller sammanhangsmarkering? -Vilka olika nivåer: elementa, meta eller meta-meta perspektivet observerar du? -Sker någon form av diskvalifikation av någon/något -Hur hanterar de samtalande fakta respektive känslor? -Sker någon form av matchning (beteende- eller upplevelsemässig)? -Användandet av linjära/förklarande respektive cirkulära/beskrivande frågor? -Hur används öppna frågor, upprepningar, omformuleringar, sammanfattningar? -Vilken betydelse har det att du har en ledarposition i samtalet?