Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hur presentera och opponera?
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Kandidatuppsats i Statistik F4
Kandidatuppsats i Statistik F3
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
En guide för arbeten i SO
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Kursansvarig: Linda Wänström
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Rapportera resultat med titel
Presentationens avskrift:

Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström

Mål Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: – tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur på området för det aktuella arbetet, och sätta in arbetet i ett sammanhang – använda kunskaper och färdigheter som förvärvats vid studier på grundläggande nivå – författa en uppsats i statistik på grundläggande nivå, samt muntligen kunna presentera och försvara uppsatsen och dess budskap för auditorier med varierande kunskaper i statistik – genomföra opposition på en annan uppsats på grundläggande nivå i statistik

Del 1 – Problemformulering och litteraturgenomgång Tidsperiod: Nu – 8 feb – Föreläsningar (F1-F4) som ska vara till hjälp när man ska skriva uppsats – Handledarkontakt – Gå noga igenom bakgrunden till problemet, tillgängliga data, samt de specifika frågor uppdragsgivaren vill ha svar på – Sätt in ert arbete i ett vetenskapligt perspektiv Har någon (forskare/student) tidigare studerat ert problem? Finns det studier om liknande problem? Vad har tidigare studier hittat? Kan man dra lärdom av dessa? – Välj lämplig metod för att lösa ert problem Vilka metoder har tidigare studier använt? Vilka metoder passar för problemställningen och era data? Motivera varför ni har valt en viss (vissa) metoder – Skriv ett första utkast om bakgrund, syfte, beskrivning av data, referenslista Lämna till handledare för feedback – Förbered för uppsatsförslagsseminarium – Uppsatsförslagsseminarium 8 feb - obligatoriskt Ca 8 min presentation med slides Skall inkludera problemet med specifika frågor, beskrivning av data, beskrivning av vad tidigare studier hittat, förslag på metod/metoder

Del 2 – Huvudsakliga arbetet, första fasen Tidsperiod: 9 feb – 5 april – Utveckla/korrigera ert uppsatsförslag och utkast utifrån vad som kom upp på uppsatsförslagsseminariet – Handledarkontakt – Fortsätt undersöka data och ordna data så att ni har dem i en bra form Transformationer? Skapandet av variabler? Hämtning av nya data? Missing data? – Leta efter litteratur om metoden/rna som ska användas – Börja analysera data – Fortsätt skriva/modifiera utkast Skriv ett första utkast över metod och resultat Lämna till handledare för feedback – Förbered för mitterminsseminarium – Mitterminsseminarium runt 5 april - obligatoriskt Ca 8 min presentation med slides Kort sammanfattning av vad ni hittills har gjort. Kan inkludera problemet, data, metodval, analyser, preliminära resultat, problem ni har stött på

Del 3 – Huvudsakliga arbetet, andra fasen Tidsperiod: 6 april – 20 maj – Utveckla/korrigera uppsatsen utifrån saker som kom upp på mitterminsseminariet – Handledarkontakt – Gör klart alla analyser – Skriv klart tidigare delar Bakgrund, Data, Metod, Resultat, Referenslista Lämna till handledare för feedback – Skriv en Diskussion av resultaten och slutsatser Denna del är en av de viktigaste delarna i uppsatsen och ska inte skrivas i all hast mot slutet Lämna till handledare för feedback – Skriv en sammanfattning av uppsatsen samt bestäm titel – Handledaren ska ge sitt godkännande av den färdiga uppsatsen senast 20 maj Uppsatsen ska vid detta tillfälle vara helt färdig. Alla delar av uppsatsen ska finnas med. Man kan inte tänka att man ska göra fler analyser senare, skriva diskussionsdelen eller referenslistan senare osv. Fråga handledaren hur lång tid han/hon behöver för att läsa uppsatsen innan 20 maj

Del 4 – Slutfasen Tidsperiod: 21 maj – 7 juni – Uppsatsen lämnas till opponenter 21 maj – Ni får en uppsats ni ska opponera på 21 maj Gå noga igenom uppsatsen ni ska opponera på Förbered inför oppositionsseminarium – Oppositionsseminarium ca 27 maj - obligatoriskt ett tvåtimmars-seminarium där författarna, opponenterna, handledare samt eventuellt andra lärare medverkar Syftet är att gå igenom hela uppsatsen och ge konstruktiv kritik – Revidera er uppsats utifrån vad som kom upp på oppositionen samt utifrån handledarens förslag – Förbered inför den slutliga presentationen – Lämna den helt färdiga uppsatsen till examinator för slutgiltig betygsbedömning 7 juni Det är examinatorn som bestämmer betyget för uppsatsen – Presentationsseminarium 7 och 8 juni - obligatoriskt Ett offentligt seminarium där författarna presenterar sin uppsats

Handledning Ta en första kontakt med handledaren direkt efter denna föreläsning Vanligtvis träffar man handledaren ca en gång varannan vecka – Vissa perioder kan det behövas oftare/mer sällan Det är vanligtvis studenterna som sätter ”agendan” – Vid varje handledartillfälle ska ni kunna visa vad ni gjort sedan förra gången – Det är bra att skicka utkast till handledaren i god tid innan möten så att ni kan få feedback på vad ni skrivit/gjort – Vid varje möte bör man bestämma vad som ska göras inför nästa möte Handledarrollen – Uppsatsarbetet är ett självständigt arbete där ni ska använda er av all kunskap ni inhämtat från tidigare kurser (samt viss kunskap från denna kurs). Handledaren ska fungera som ett stöd för er som ni kan diskutera val av metod, tolkningar av resultat etc. med. Det är inte meningen att det är handledaren som ska tala om för er vad ni ska göra. Kom med förslag! Visa vad ni gjort/skrivit och be om feedback! Diskutera er fram till hur det är lämpligt att fortsätta. Om ni är på fel spår ska handledaren påpeka detta och tillsammans kan ni komma fram till ett lämpligare spår.

Betyg Vi kommer gå igenom betygskriterierna för kursen under senare föreläsning, men redan nu är det bra att veta att betyget för kursen (U/G/VG) baseras mycket på: – Metodkunskap Har lämplig metod använts? Har metoden använts på korrekt sätt? – Uppsatsarbete och process Är analyserna korrekta? Är tolkningar korrekta? Finns det en koppling till tidigare forskning? Är uppsatsen skriven med ett akademiskt språk? – Självständighet Hur mycket hjälp har handledaren tillhandahållit? Hur väl har studenten tillgodogjort sig handledningen? – Presentation och opposition Är uppsatsens innehåll presenterad på ett bra sätt? Är oppositionen väl genomförd med konstruktiv kritik? Har studenten förstått och tagit till sig konstruktiv kritik på den egna uppsatsen? – Förmåga att genomföra uppsatsarbetet inom givna tidsramar Har alla deadlines hållit? Om uppsatsen inte får godkännande av handledaren senast 20 maj blir den underkänd. Examinatorn har också rätt att under arbetets gång underkänna en student om examinatorn bedömer det som omöjligt att uppsatsarbetet kommer hinnas med inom givna tidsramar. Om en uppsats blir underkänd under terminen får studenten komma tillbaka året efter och skriva uppsats om ett nytt ämne

Uppgift till nästa gång: Gå in på och klicka på biblioteketwww.liu.se Sök efter litteratur som handlar om ämnet ni ska skriva om Nästa gång har vi en föreläsare från biblioteket som ska visa oss hur man på lättast sätt söker efter information om ett ämne Kom gärna hit med frågor till honom!