Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Advertisements

Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Lärarstöd för att använda 1177.se
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Rapport Q angående sömnmedelsförskrivningen för äldre personer i Västmanland Gunnar Dahlberg Informationsläkare Läkemedelskommittén.
XX kommun Kommunikationsplan.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Personcentrerade E-tjänster
Uppföljning utav Medhelp
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Metod för utvecklings-arbete
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Sammanfattning.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Nationella riktlinjer
Sammanfattning.
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Läkemedelsanvändning hos äldre
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Rapport kvartal Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Användarinstruktioner för
Dokumentera rätt i vården
Användarinstruktioner för
Led- och muskelmottagning
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget hos våra patienter Ansvarig: Malin Lundberg uppföljning Datum: Februari 2016 Bakgrund – vilken är bakgrunden till valt förbättringsområde? Sedan 2010 har vi sett att Nässjö Läkarhus har haft den högsta telefonbelastningen i landstinget och att i snitt så ringer varje enskild patient in minst 4 gånger per år för att komma i kontakt med vårdcentralen. Under början av 2016 har telefonrådgivningen mätt vilken typ av samtal som inkommer och det har då framkommit att många samtal berör enklare egenvårdsrådgivning framför allt kring magsjuka och förkylningar. Under v. 5,6, förde de som satt i telefon statistik över egenvårdssamtalen och det framkom då att 16% skulle kunna avhjälpts med informationskort, 10% var felnummer eller avsaknad av inspelat nummer och då vanligen utlandsfödda som ej uppfattat vad telefonrösten sa på svenska. Så totalt 26% av samtalen på en vecka skulle kunna avhjälpas. Nuvarande situation - hur gör vi idag och hur ser våra resultat ut? I dagsläget ger vi mycket egenvårdsråd via telefon som tidigare ej belastade vårdcentralen. Belastningen har inte direkt minskat med 1177 utan är densamma eller till och med ökat. Vilket medför att vi lägger mer tid på enklare sjukdomstillstånd än till de kroniska eller mest sjuka. Analysera– vad visar resultaten av de testade förändringarna? Hur tolkar vi dem? Analys - Vilka är våra problem och varför? Vilka förändringa ska prioriteras? Problemet är att vi har tappat kunskap kring egenvård hos våra patienter och syftet är att skapa enkla informationskort som skall innehålla en checklista om vilka steg man skall ha gått igenom innan man kontaktar vården. Denna checklista bör minska telefonbelastningen och medföra att de patienter som är i behov av sjukvården skall uppleva oss tillgängliga. Målsättningen är att skapa något form av informationskort som liknar AKUT- som finns för misstänkt stroke. Informationskorten skall utformas i första hand på svenska, engelska, arabiska och somaliska då detta är de största språkgrupperna som kontaktar sjukvården. Informationsmaterialet skall spridas genom att de sätts ut i väntrummet och troligen även genom ett årligt utskick till samtliga patienter som är listade på Nässjö Läkarus Vilka förändringar ska testas baserad på vår analys? Hur kommer de att genomföras? -Välja vilka tillstånd vi skall fokusera på. -Skapa informationskort. -Distribuera informationskort. -Utvärdera telefonbelastningen och upplevelsen av korten. Se PGSA hjul Mål - vad vill vi uppnå? Målet är att förhöja kunskapsläget hos våra patienter och på så sätt minska telefonbelastningen och ge möjlighet att de mest sjuka skall få mer tid och bättre tillgänglighet till vårdcentralen. Minskad andel av dessa egenvårdssamtal. Förändra kontaktvägarna genom att försöka få patienterna att använda mina vårdkontakter för rådgivning som ej bedöms akut. Idag förekommer ingen rådgivning via mina vårdkontakter utan enbart beställning av recept.