Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Advertisements

Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Problemsnack eller bygga lösningar.
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lösningsfokuserat arbetssätt
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Att tillsammans påverka!
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Idrottspsykologi.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Hur du hittar elevernas styrkor
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
En inledning i resurser Jonas Wells (Övning från Björn Johansson)
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Förändringsarbete.
Föräldramöte Tomtebogård
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Normaliseringsprocessen
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Förbättra klubbkvalitet
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Presentationens avskrift:

Micke & Martin

Mikael Thunblom Martin Larsson

Vi har kilometer axoner, nervtrådar i våra hjärnor. Det betyder att du skulle kunna vira dem fyra gånger runt jorden.

Din hjärna är det fetaste organet i din kropp, den innehåller ungefär 60 procent.

Hjärnan har ungefär samma konsistens som den japanska sojaosten tofu.

Hjärnan har inga smärtreceptorer så den känner ingenting. Det är därför som läkare kan utföra operationer när patienten är vaken.

Fler än kemiska reaktioner händer i din hjärna varje sekund.

Vi har ungefär tankar varje dag. Information kan flyga runt i hjärna i en hastighet av 400 kilometer i timmen.

Attributionsfelet I våra bedömningar av andra människor, bildar vi oftast felaktiga uppfattningar. Det vanliga är att vi lägger för stor vikt vid personliga egenskaper och för lite vikt vid situationens betydelse när vi söker efter orsaker till någons beteende.

3. Slutsats 1. Identifiering av beteende Vad händer? 2. Attribution Varför händer det?

Confirmation Bias (bekräftelsefelet) Vi söker information som bekräftar vad vi redan vet

There is one way to see it and there is another way to see it

Leta efter resurser snarare än brister hos människor/organisationer Utforska den framtid som människan eller organisationen vill ha Utforska vad som redan händer i människans/organisationens liv som leder mot den önskade framtiden Kärnan

FIKA

OFCE Observation

Välj en person

Vilka styrkor och goda egenskaper har personen? Vad gör personen idag som du uppskattar?

1 minut kvar Välkomna tillbaka

Varsågoda att dela med din bänkgranne

1 minut kvar Byt

1 minut kvar Välkomna tillbaka

Att förlänga en period med existerande framgångar är enklare än att lära sig nya och annorlunda beteenden. - Insoo Kim Berg

010

Fundera över en höjdpunkt i ditt arbete där du lyckades genomföra något som du verkligen är stolt över.

Av allt du gjorde i den här situationen, vad är du mest nöjd med? Vad mer? Hur skulle någon som du känner beskriva dig i den situationen?

1 minut kvar Byt

1 minut kvar Välkomna tillbaka

Hur går det för mig?

Ge din bänkgranne feedback på det som imponerar i hens process?

Lösningsfokuserade samtal där processen/prestation ägs av eleven 1. Inledning där du lyssnar och bekräftar 2. Du låter eleven sätta mål 3. Du synliggör elevens styrkor, resurser och egenskaper 4. Du låter eleven avgöra om ni är färdiga

Supportgrupper

1 Samtal med den utsatte 2 Samtal med supportgruppen 3 Uppföljning med den utsatte 4 Uppföljning med den utsatte 5 Repetera 3 och 4 till den utsatte är nöjd

67/69 97% Genomsnittlig tidsåtgång för pedagog 2,2 timmar

Hur vill du att ditt nästa steg ska se ut för att få den du har valt att lyckas? Vad kommer du att göra för att uppnå detta? Vad kommer personen se dig göra för att uppnå detta?

1 minut kvar Byt

1 minut kvar Välkomna tillbaka

Frågor?

ExpertCoach Ledarskap Hur leder jag? Problem Kartlägga/Analysera Fördöma Korrigera Förslag på lösning (expertens/chefens) Klientens lösning Klientens ide om första steg Feedback på framsteg SamarbeteMotstånd

Faktorer för förändring enligt klienter