Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Medlemskap och ledaruppdrag (%) Idrotten utbildar flest ledare (%) Har du fått någon ledarutbildning inom någon ideell organisation? Om ja, var?
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Barn och ungdomars utveckling
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Boendestöd.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Wordgenomgång.
Att ansluta sig till en avdelning.
Grafisk form.
Riktlinjer för betygssättning
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Studie- och yrkesvägledning
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Lokalt gåvogivande - Förslag som läggs fram till styrelsen 5 feb
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
9...
Den sociologiska blicken
Brukarinflytande och delaktighet
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Så styrs Sverige.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Barnkonventionen.
Grafisk form.
Träff 5 Välkomna!.
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Gemensamt beslutsfattande – Samverkan för god behandling
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Lämna svåra besked i hälso- och sjukvården
Övergripande struktur för
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Grafisk form.
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Grafisk form.
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens i förhållande till en förändring. som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens i förhållande till en förändring.

Sören Kierkegaard Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv När hon tror att hon kan hjälpa andra

Motivation JUST NU ! MOTIVATIONSNIVÅ – ”VAR?” TILL VAD?

En god lyssnare…………….? TTTTar inte parti PPPPratar inte så mycket SSSStäller inte så många frågor GGGGer inte råd VVVVarnar inte VVVVisar empati

Kommunikation Vad jag menar Vad jag säger Vad du tror jag menar Vad du hör

Motivationscirkeln För- begrundande Begrundande Förberedelse Handling Bibehållande Återfall

Reflektivt lyssnande  En bekräftelse att budskapet har gått fram/ att man har blivit förstådd  Bekräftelsen stimulerar en utforskning av ämnet  Behandlaren förmedlar respekt  Vidmakthållande av patientens/klientens ansvar  Ett mjukt men kraftfullt sätt att styra samtalet mot förändring

Bekräftelse  ”Det är ett bra förslag!”  ”Tack för att Du kom”  ”Jag uppskattar att Du berättar det här för mig.”

Stötta kompetenskänsla  Tilltro till egen förmåga – ”self-efficacy”  Att stärka klientens faktiska kompetens  Mobilisering av klientens egna resurser  Experiment i stället för misslyckanden  Framgång föder framgång!

Bekräftelse  Den ’gulliga’ patienten  Den ’ogulliga’ patienten

Steve Wicks Epost: Hemsida:

Michelangelos David

Motivationscirkeln För- begrundande Begrundande Förberedelse Handling Bibehållande Återfall

Omotiverade klienter existerar ej!!!!!!