Gustaf Kastberg, docent.  Introduktion till kursen  Introduktion av oss  Grupper med mera  Introduktion till tema 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Skola och arbetsliv i samverkan
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Nyttorealisering på 10 min
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Att få rätt saker att hända
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Huvudområde offentlig förvaltning
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Att tillsammans påverka!
Process: Lönekriterier
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Organisationers formella drag
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Hur kan vi förstå begreppet?
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Lära för livet!.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Validering inom Lärarlyftet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Gustaf Kastberg, docent

 Introduktion till kursen  Introduktion av oss  Grupper med mera  Introduktion till tema 1

 Indelad i moment  Momenten täcker in traditionell ekonomistyrning och verksamhetsstyrning  Samt olika teoretiska perspektiv

 Inte lika mycket föreläsningar på litteratur  Föreläsningar om litteratur  Föreläsningar som breddar  Detta ställer högre krav på er läsning

 Två böcker + en mängd artiklar

 Examineras individuellt och i grupp  Muntlig examination: presentation och argumentation/diskussion  Skriftligt: Inlämnande av uppgifter  Varje moment är kopplat till en examination

 Två av examinationsmomenten går ut på att ni ska undersöka och analysera en organisations styrning  Fallorganisation 1 (tema 3): Analys av styrning och omgivningens betydelse  Fallorganisation 2 (tema 5): Analys av ekonomistyrning och professioner  Detta sker i grupp  Var ute i god tid och ta kontakt

Tema 1. Styrtekniker (diskussion) Tema 2. Val av styrtekniker (inlämning) Tema 3. Ekonomistyrning och institutioner (presentation) Tema 4. Organisation, ansvar och budget (diskussion) Tema 5. Prestationsmätning och konstruktion av objekt (presentation) Tema 6. Styrning av bolag i offentlig sektor (inlämning+seminarium) Tema 7. Ekonomistyrning och hållbarhet (inlämning+seminarium)

Fallkaraktäristik:  Faktisk empirisk situation  Skriven för undervisningsändamål  Innehåller information och data Syfte:  Integration teori och praktik  Aktivt och självständigt kunskapsinhämtande  Öva tolkning/analysförmågan  Kommunikation och kreativitet  Inlärning (individ-kollektiv)

Analys:  Väldigt enkelt: att ställa ”något” mot ”något”  Praktik mot kriterier  Förutsätter en definition av ”kriterier”  I denna kurs: -något 1 = teori -något 2 = praktik

 Exempel 1 Syfte: generera ett beslutsunderlag för investering: Något 1: krav på avkastning i relation till risk Något 2: tre alternativ Rangordning sker av alternativ i relation till avkastning och risk  Exempel 2 Syfte: att utvärdera en styrmodells implementering Något 1: styrmodellen som idé Något 2: det faktiska/praktiska användandet Likheter och avvikelser identifieras

INLÄRNING TID Individuellt Mindre grupp Hela gruppen

Förberedelser:  Läs igenom litteratur och case  Gör en första analys på egen hand  Sitt i mindre grupper och diskutera era analyser  Ha en bred repertoar av argument/synpunkter/slutsatser Under diskussionen:  Inleds med att gruppen ställer samman en agenda/dagordning  Ordet fördelas genom handräckning  Lärarnas roll att fördela ord och föra upp diskussionen på tavlan  Studenterna aktiva och lärarna passiva  Följ med i diskussionen, anteckna och anpassa dina inlägg till vad som diskuteras

 24/3, klockan  Laddas upp på GUL

Syfte:  Garantera ekonomiska mål  Att möjliggöra måluppfyllelse

En del i en kedja:  Mål  Strategi  Ekonomistyrning/verksamhetsstyrning

Ömsesidig anpassning Direkt styrning/övervakning Regelstyrning Resultatstyrning Rituell styrning/klanstyrning

 I litteraturen: Från fokus på enskilda styrinitiativ… … till fokus på hela paketet. Detta ställer dock stora krav på att konsekvenser är kända… …och att en synkronisering kan ske.

MA Allokering av resurser/ principer MAS Allokering av resurser/ Principer + Styrning (mot mål) MCS Allokering av resurser/ Principer + Styrning (mot mål) + Andra styrinitiativ

BM/ jämförelser ABC- kalkyler Incitament- strukturer Prognoser/ investeringar Allokering av resurser Ansvarsut formning Uppföljnings rutiner Mål/ planering Regel- verk Regel- verk Styr- instrument Kultur/ Anda Kultur/ Anda Organisations- struktur Formali- sering av uppdrag Ansvarsut formning Budget

 Hierarki – traditionell organisering (byråkrati, regler, formalia, anslag)  Marknad – osynlig hand koordinerar (definierade varor, information, utbyten, prestationsersättning)  Profession – informell ordning (decentraliserat, informellt, intern uppföljning)

I skolans värld:  Kommunen  Kunden  Staten  Professionen/Lärarförbundet

 Regler: läroplan, m.m.  Resursfördelning: lagstiftning om resursfördelning till friskolor  Professionsstyrning: senaste grejen, förstelärare, lektorer med mera

BM/ jämförelser ABC- kalkyler Incitament- strukturer Prognoser/ investeringar Allokering av resurser Uppföljnings rutiner Mål/ planering Regel- verk Regel- verk Styr- instrument Kultur/ Anda Kultur/ Anda Organisations- struktur Formali- sering av uppdrag Ansvarsut formning Staten Marknaden Professionen Budget

 Vad är den underliggande logiken? Vilka kausalsamband antas?  Hur utformas/designas styrningen?  Vilka förutsättningar krävs för en lyckad utformning och användande?  Vilka risker finns?  Hur samspelar olika initiativ i en kontext? Resultatstyrning som exempel:

 Alltså: vi styr mot resultat (fiktivt, eller faktiskt) Två dimensioner (organisation och ekonomistyrning):  Konstruktion av incitamentsstruktur  Decentralisering av befogenheter och ansvar

 Fördelar: -tydliggör vad som är viktigt -motiverande (relation mellan insats och belöning) -skapar selektion (enheter och personer som presterar väl frodas)

 Agent-principal/economic man  Nyttomaximerande individer och enheter  Inbyggd konflikt

 Definiera vad som är ett resultat Ekonomiskt, verksamhetsorienterat  Mätning av resultat Period, validitet (subjektiva mått?)  Målsättning Kvantiteter, avvägningar  Belöning Ekonomisk, förmåner

 Det går att definiera ett resultat  Det går att fastställa kopplingen mellan agerande och resultat  Det går att mäta resultatet på ett relevant (kostnadseffektivt) sätt

 Ni har fått ett uppdrag!  Ni ska ge konsultativa råd angående styrningen som beskrivs i fallet!  Några frågor kan vara bra att ha med:

 Till imorgon:  Läs Kouzes med flera  Läs Mini-case: Ekonomens upplevelse  Hur kan vi förstå situationen utifrån artikeln?