Gustaf Kastberg, docent
Introduktion till kursen Introduktion av oss Grupper med mera Introduktion till tema 1
Indelad i moment Momenten täcker in traditionell ekonomistyrning och verksamhetsstyrning Samt olika teoretiska perspektiv
Inte lika mycket föreläsningar på litteratur Föreläsningar om litteratur Föreläsningar som breddar Detta ställer högre krav på er läsning
Två böcker + en mängd artiklar
Examineras individuellt och i grupp Muntlig examination: presentation och argumentation/diskussion Skriftligt: Inlämnande av uppgifter Varje moment är kopplat till en examination
Två av examinationsmomenten går ut på att ni ska undersöka och analysera en organisations styrning Fallorganisation 1 (tema 3): Analys av styrning och omgivningens betydelse Fallorganisation 2 (tema 5): Analys av ekonomistyrning och professioner Detta sker i grupp Var ute i god tid och ta kontakt
Tema 1. Styrtekniker (diskussion) Tema 2. Val av styrtekniker (inlämning) Tema 3. Ekonomistyrning och institutioner (presentation) Tema 4. Organisation, ansvar och budget (diskussion) Tema 5. Prestationsmätning och konstruktion av objekt (presentation) Tema 6. Styrning av bolag i offentlig sektor (inlämning+seminarium) Tema 7. Ekonomistyrning och hållbarhet (inlämning+seminarium)
Fallkaraktäristik: Faktisk empirisk situation Skriven för undervisningsändamål Innehåller information och data Syfte: Integration teori och praktik Aktivt och självständigt kunskapsinhämtande Öva tolkning/analysförmågan Kommunikation och kreativitet Inlärning (individ-kollektiv)
Analys: Väldigt enkelt: att ställa ”något” mot ”något” Praktik mot kriterier Förutsätter en definition av ”kriterier” I denna kurs: -något 1 = teori -något 2 = praktik
Exempel 1 Syfte: generera ett beslutsunderlag för investering: Något 1: krav på avkastning i relation till risk Något 2: tre alternativ Rangordning sker av alternativ i relation till avkastning och risk Exempel 2 Syfte: att utvärdera en styrmodells implementering Något 1: styrmodellen som idé Något 2: det faktiska/praktiska användandet Likheter och avvikelser identifieras
INLÄRNING TID Individuellt Mindre grupp Hela gruppen
Förberedelser: Läs igenom litteratur och case Gör en första analys på egen hand Sitt i mindre grupper och diskutera era analyser Ha en bred repertoar av argument/synpunkter/slutsatser Under diskussionen: Inleds med att gruppen ställer samman en agenda/dagordning Ordet fördelas genom handräckning Lärarnas roll att fördela ord och föra upp diskussionen på tavlan Studenterna aktiva och lärarna passiva Följ med i diskussionen, anteckna och anpassa dina inlägg till vad som diskuteras
24/3, klockan Laddas upp på GUL
Syfte: Garantera ekonomiska mål Att möjliggöra måluppfyllelse
En del i en kedja: Mål Strategi Ekonomistyrning/verksamhetsstyrning
Ömsesidig anpassning Direkt styrning/övervakning Regelstyrning Resultatstyrning Rituell styrning/klanstyrning
I litteraturen: Från fokus på enskilda styrinitiativ… … till fokus på hela paketet. Detta ställer dock stora krav på att konsekvenser är kända… …och att en synkronisering kan ske.
MA Allokering av resurser/ principer MAS Allokering av resurser/ Principer + Styrning (mot mål) MCS Allokering av resurser/ Principer + Styrning (mot mål) + Andra styrinitiativ
BM/ jämförelser ABC- kalkyler Incitament- strukturer Prognoser/ investeringar Allokering av resurser Ansvarsut formning Uppföljnings rutiner Mål/ planering Regel- verk Regel- verk Styr- instrument Kultur/ Anda Kultur/ Anda Organisations- struktur Formali- sering av uppdrag Ansvarsut formning Budget
Hierarki – traditionell organisering (byråkrati, regler, formalia, anslag) Marknad – osynlig hand koordinerar (definierade varor, information, utbyten, prestationsersättning) Profession – informell ordning (decentraliserat, informellt, intern uppföljning)
I skolans värld: Kommunen Kunden Staten Professionen/Lärarförbundet
Regler: läroplan, m.m. Resursfördelning: lagstiftning om resursfördelning till friskolor Professionsstyrning: senaste grejen, förstelärare, lektorer med mera
BM/ jämförelser ABC- kalkyler Incitament- strukturer Prognoser/ investeringar Allokering av resurser Uppföljnings rutiner Mål/ planering Regel- verk Regel- verk Styr- instrument Kultur/ Anda Kultur/ Anda Organisations- struktur Formali- sering av uppdrag Ansvarsut formning Staten Marknaden Professionen Budget
Vad är den underliggande logiken? Vilka kausalsamband antas? Hur utformas/designas styrningen? Vilka förutsättningar krävs för en lyckad utformning och användande? Vilka risker finns? Hur samspelar olika initiativ i en kontext? Resultatstyrning som exempel:
Alltså: vi styr mot resultat (fiktivt, eller faktiskt) Två dimensioner (organisation och ekonomistyrning): Konstruktion av incitamentsstruktur Decentralisering av befogenheter och ansvar
Fördelar: -tydliggör vad som är viktigt -motiverande (relation mellan insats och belöning) -skapar selektion (enheter och personer som presterar väl frodas)
Agent-principal/economic man Nyttomaximerande individer och enheter Inbyggd konflikt
Definiera vad som är ett resultat Ekonomiskt, verksamhetsorienterat Mätning av resultat Period, validitet (subjektiva mått?) Målsättning Kvantiteter, avvägningar Belöning Ekonomisk, förmåner
Det går att definiera ett resultat Det går att fastställa kopplingen mellan agerande och resultat Det går att mäta resultatet på ett relevant (kostnadseffektivt) sätt
Ni har fått ett uppdrag! Ni ska ge konsultativa råd angående styrningen som beskrivs i fallet! Några frågor kan vara bra att ha med:
Till imorgon: Läs Kouzes med flera Läs Mini-case: Ekonomens upplevelse Hur kan vi förstå situationen utifrån artikeln?