Bild 1 Dialog och samråd kring pris- och sortimentstrategi för Västtrafik DKR hösten 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Advertisements

Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Syfte: Lägga fram förslag till strategisk inriktning fokus ligger på strategisk inriktning dvs - kap 7 Vision och strategier - kap 8 Behov av kollektivtrafik.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Fri:Ja! K Kristianstad kommuns projekt mot kvinnlig könsstympning
Hur styrs Sverige?.
En hållbar organisation
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Fossilbränslefritt Kronoberg
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Länsgemensam ledning i samverkan
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Budgetprocessen Skattetillväxt:
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
XX kommun Kommunikationsplan.
MTFD Presentationsmall: tips & tricks
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Västernorrlands län
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
9...
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
IQs Alkoholindex 2018.
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
- Vad är Regionens Pensionärsråd?
Uppföljning Samverkansavtal Hjälpmedel till funktionshindrade
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Tre zoner.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Angereds unga stadsutvecklare
Medarbetarrättighet -
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Bild 1 Dialog och samråd kring pris- och sortimentstrategi för Västtrafik DKR hösten 2013

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 2 Kort tillbakablick Västtrafik påbörjade arbetet redan hösten gjordes två stora kundundersökningar med över 800 djupintervjuer. Här fick vi gedigen kunskap om vad resenärerna tycker är viktigt med ett nytt prissystem. Från resvaneundersökningar och statistik har vi också goda kunskaper om hur resandet ser ut med Västtrafik. Ovanstående har utgjort grunden för arbetet med pris- och sortimentsstrategin. Sedan hösten 2011 leds arbetet av en politisk arbetsgrupp med 8 ledamöter ur Kollektivtrafiknämnden.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 3 Vad säger resenärerna? 1.Det måste vara enkelt! 2.Det ska också vara rättvist! 3.Priset ska bygga på hur långt man reser och hur ofta man reser. 4.Ungdom, student, pensionär etc. bör också ge ett lägre pris. 5.Bort med check-ut!

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 4 Hur reser man med Västtrafik? 90 % av alla resor sker inom samt till och från regionens fem största tätortsområden 85 % av alla resor är kortare än 15 km 89 % av alla resor är kortare än 20 km Reslängd per delregion finns i dokumentet ”frågor och svar”

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 5 Strategier för ett nytt prissortiment, repris Sortiment anpassat efter målgruppernas behov Få prismodeller och prisfaktorer Ökat resande och lojalitet ska ge lägre pris per resa Kunna göra alla resor med ett färdbevis och samma beteende Stimulera utvidgade arbetsmarknadsregioner och regionförtätning Intäktsneutralitet, samma totalintäkt som i dagens system Kompatibelt med grannlänen så att man enkelt kan resa över länsgräns

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 6 Nuläge inför dialog och samråd i DKR Den politiska arbetsgruppen förordade i augusti 2013 att gå vidare med modellen Flexibla zoner - för användartest, samt dialog och samråd i DKR. Från att ha börjat med nio olika prismodeller har vi successivt trattat oss ner till fyra, sedan två och nu en modell - den som bäst svarar mot kundernas och politikens krav på enkelhet och rättvisa.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 7 Genomförande i två steg Arbetsgruppen har också förordat ett genomförande i två steg: Steg ett ”enkelhet” Slopad check-ut Nytt förenklat sortiment, även för kombiresenärer. Rensa och förenkla bland tilläggen (natt, båt, express etc) Nytt förenklat gränssnitt på biljettmaskinerna Ny app-lösning för betalning via smartphone Om möjligt, ta bort ”snedsitsar” i nuvarande geografimodell Steg två ”rättvisa” Ny avståndsbaserad geografimodell med Flexibla zoner för ”gränslöst resande”

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 8 Exempel på förenklat gränssnitt i kortläsare

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 9 Genomförande i två steg, forts Steg ett kan införas inom två år efter beslutad strategi. De stora förändringarna för kunderna i vardagsresandet ligger i steg ett. Tanken är att kunderna först ska få chansen att lära sig det nya sortimentet, vänja sig vid slopad check-ut, app-lösning, enklare biljettmaskiner mm. När man sedan inför Flexibla zoner i steg två kommer det inte att upplevas som en lika stor förändring. En förutsättning för genomförande av Flexibla zoner i steg två är att användartest och kundundersökning samt dialog och förankring i DKR under hösten 2013 faller väl ut.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 10 Flexibla zoner för gränslöst resande Flexibla zoner bygger på avstånd fågelvägen istället för kommungräns. Alla kan resa lika långt inom sin zon, oavsett om man startar sin resdag intill en kommungräns eller mitt i kommunen. Zonen utgår från resenären och den hållplats där man startar sin resa för dagen blir mittpunkt i ens zon under den resdagen. Man kan enkelt utöka sin zon vid behov, i biljettmaskinen med reskassa på Västtrafikkortet, eller via app i mobilen för den som väljer att resa med smartphone.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 11 Flexibla zoner, forts Zonstorlekar Vi har tagit fram tre alternativ till zonstorlekar: 1: – Region Runt 2: – Regionen Runt 3: – Regionen Runt

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 12 Exempel 15 km ”flexibla zoner”

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 13 Exempel 20 km ”flexibla zoner”

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 14 Flexibla zoner, forts Priser Känslighetsanalys av intäktsmodellen blir klar i slutet av september. Ungefärliga priser kommer att redovisas på DKR.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 15 Tidplan för dialog, beslut och införande 2013 Sept/okt: information och dialog i DKR och tjm-beredningar Okt/nov: dialog och samråd i DKR 28 november: Samråd/beslut i Regionala kollektivtrafikrådet 12 december: Beslut i Kollektivtrafiknämnden 2014 Jan/feb: Beslut i Regionstyrelsen Feb/mars: Beslut i Regionfullmäktige, med uppdrag åt Västtrafik att genomföra 2015 Västtrafiks genomför steg ett ”enkelhet” Efter 2015 Västtrafiks genomför steg två ”rättvisa” med Flexibla zoner, efter beslut i Kollektivtrafiknämnden

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 16 Förslag till dialogfrågor inför nästa DKR: a)Kan ni ställa er bakom strategipunkterna nedan som grund för Västtrafiks nya prissystem? (sidan 5 i dialogdokumentet) 1.Sortiment anpassat efter målgruppernas behov 2.Få prismodeller, gemensam för målgrupperna kollektiv- och kombiresenärer 3.Få prisfaktorer, gemensamma mellan prismodellerna och som prioriteras av kunderna 4.Prismodeller som ger incitament att öka resandefrekvensen och belöna lojalitet 5.Kundfokuserat sortiment som tillåter kunder att genomföra alla resor med ett färdbevis och beteende Stimulera utvidgade arbetsmarknadsregioner och regionförtätning. Intäktsneutralitet, samma totalintäkt som i dagens system. Kompatibelt med grannlänen så att man enkelt kan resa över länsgräns.

DKR dialog hösten 2013 om Pris- och sortimentstrategi för Västtrafik Bild 17 Förslag till dialogfrågor inför nästa DKR, forts: b)Kan ni ställa er bakom inriktningen att basera Västtrafiks nya prissystem på flexibla zoner? (sidan 10 i dialogdokumentet) Detta under förutsättning att höstens användartest och kundundersökning faller väl ut. c)Vilket av de tre förslagen till zonstorlekar i km nedan föredrar ni? Är det något av de tre förslagen som ni inte kan tänka er? – Regionen Runt – Regionen Runt – Regionen Runt d)Finns det ytterligare frågor vill ni skicka med inför samråd och beslut om strategin?