”Vi kan inte trolla med knäna” – hur media porträtterar socialtjänsten och socialsekreterare Helena Blomberg, Fil.dr. Sociologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Metodstöd.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Särdrag i internationell politik
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Ensamkommande flyktingbarn
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Berth Danermark Karlstad SAMVERKAN Himmel eller helvete.
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
Hur gör man en debattartikel?
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Barnmisshandel. I samhället I sjukvården Barnmisshandel i samhället Allmänhet Socialtjänst Polis Åklagare Domstolar Sjukvård.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Nu kraftsamlar vi för den sociala barn- och ungdomsvården
Bättre skydd för barn och unga Handlingsplan för den sociala barn och ungdomsvården Marlene Burwick Ordförande Beredningen för socialpolitik.
Nationell handlingsplan för den sociala barn- och ungdomsvården Heike Erkers Förbundsordförande
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Riktlinjer för misskötsamhet
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin, SKL, avdelningen för vård och omsorg, sektionen för vård och socialtjänst
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Uppdrag motverka mäns våld mot kvinnor Introduktion till filmen Vill du välja färg och/eller layout? Klicka på den lilla pilen under knappen ”Ny bild”
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Arbetsmiljö.
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Kvalitetsarbete.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
6. Hur påverkas politikerna?
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Införande av Platina på Kustbevakningen
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Whistleblowing – en rättighet och en skyldighet
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

”Vi kan inte trolla med knäna” – hur media porträtterar socialtjänsten och socialsekreterare Helena Blomberg, Fil.dr. Sociologi

Medias betydelse ●Makt att synliggöra oförrätter och missförhållanden ●Makt att visa vissa versioner av verkligheten ●Makt att begränsa hur vi ska tänka och tala om olika händelser eller hur saker och ting förhåller sig i samhället 2

Språk som handling! ●Hur vi tänker och talar om olika fenomen, händelser är också hur vi förhåller oss till dessa. ●Att se hur språket används för att göra något i text och tal. 3

Vilka media-berättelser förekommer och vad förmedlas? ●Social service-in-crisis-narratives 56% ●Take-action-narratives 19% ●Children-abused-narratives 9% ●Unfair-treatment-by-social-service-narratives 6% ●Victim-of-the-failed-system-narratives 4% ●A positive-turn-for-social service-narratives 4% ●Social service-in-success-narratives 2% 4

Victim-of-the-failed-system- narratives Vad görs? ●Här erkänns misstag och visar hur man anmäler sig själv till IVO ●Kritiserar och anklagar ledning och politiker för orimliga arbetsvillkor och att inte kunna garantera rättssäkerhet Hur framställs professionen/socialtjänsten? ●Hur man tar sitt moraliska ansvar som enskild socialsekreterare ●Icke-fungerande socialtjänst 5

Unfair-treatment-by-social- service-narratives Vad görs? ●Socialtjänst och socialsekreterare kritiseras och skuldbeläggs för misstag/oförrätter ●I uppföljande artiklar: rättfärdigar socialsekreterare sina handlingar Hur framställs professionen/socialtjänsten? ●Oprofessionella, partiska, ignorerande och offensiva i möten med klienter ●En inkompetent myndighet 6

Children-abused-narratives Vad görs? ●Socialtjänst och socialsekreterare kritiseras och skuldbeläggs för att; inte följa upp anmälningar av barnärenden, inte ha möjlighet att stoppa fall av barnmisshandel och extrema fall –mord: Yara-fallet Socialtjänstens regler för ensamkommande flyktingbarn följdes inte. Tjänstemännen hade gjort egna rutiner. Elva olika handläggare var involverade i Yara. Ingen agerade. (BLT, 26 augusti 2014). 7

Children-abused-narratives (fort.) Hur framställs professionen/socialtjänsten? ●Inkompetenta, oprofessionella som inte är kapabla att klara sina arbetsuppgifter Frågan om ansvaret för misstag – diskuteras vidare i media Politiker: ” Det är inte en resursfråga. Det är en fråga om bristande rutiner”. (BLT, 6 maj2014) 8

Children-abused-narratives (fort.) Facket rättfärdigar kritiken och misstag å socialsekreterarnas sida, i fallet Yara: “En hög arbetsbelastning ökar riskerna för misstag. (…) Det är svårt att hinna med, att hinna prioritera rätt ärenden. Det är ingen ursäkt för vad som hänt, men det är den verkligheten vi lever i” (BLT, 6 May 2014). 9

Children-abused-narratives (fort.) Ledningen rättfärdigar kritik från IVO: Chef: “Vi är helt enkelt rejält underbemannande, en organization i kaos med jättemånga nya medarbetare (…) Det här är ett strukturellt problem i hela landet“ (Helsingborgs Dagblad, 9 Mars 2015). 10

Social service-in-crisis- narratives Brister i skydd kring barn trots Yaras död (BLT, 3 February 2015) Yara blottar socialtjänst i djup kris (Norran Skellefteå, 12 February 2015) Socialsekreterare: “Det är de svagaste i samhället som förlorar, vi är deras sista skyddsnät” (Göteborgs Posten, 27 April 2012). 11

Social service-in-crisis- narratives (forts.) Socialsekreterare: “Hur vill de att vi ska prioritera? Hur ska vi göra våra jobb? De enda svar vi får är att “kompentens finns i gruppen” och “gör det bästa av situationen”.” (Göteborgs Posten, 27 April 2012). 12

Social service-in-crisis- narratives (forts.) ●Metaforer – förmedlar ett allvar Ett kommunalråd uttalar följande: ”Vi gör vårt yttersta, men vi kan inte trolla. Vi saknar tio socialsekreterare.” En socialsekreterare uttalar följande: ”Ge oss resurser – vi går i däck” Journalister använder: ”Socialtjänsten i fritt fall” ”Socialtjänsten går på knäna” 13

Take-action-narratives Fackliga företrädare: ●”Socialtjänsten är i kris – nu är det slutsnackat” (Smålandsposten, 8 maj 2015) ●”Lösningar finns för socialtjänsten” – Situationen inom landets socialtjänster är akut. Nu krävs snabba och kraftfulla åtgärder. ●”Därför vill Vision att regeringen tar initiativ till en nationell kommission som tar ett helhetsgrepp på alla delar i socialtjänsten. (Norran, 2 Januari, 2015) 14

Avslutningsvis…. ●Den mediala bilden är per definition problemorienterad och har stor makt att påtala problem – synliggörandet av problematiken kan påverka uppfattningar om socialtjänsten och socialsekreterare. ●Den mediala bilden kan (re)produceras genom sociala medier (nätverket ”Ny bryter vi tystnaden, bloggar), gemeneman som läser om problematiken och/eller är själv drabbad som klient. 15

Avslutningsvis…. ●Den dominerande mediabilden av en icke- fungerande socialtjänst och socialsekreterare som vill ta moraliskt ansvar men får inte förutsättningarna att kunna bedriva yrket på ett rättssäkert sätt – återfinns även inom nationell och internationell forskning. ●För att få en vändning på denna negativa medierapportering behövs fler goda exempel på lösningar, hur ledning och politiker tar ansvar för att förbättra arbetsvillkoren – för att inspirera andra till att det går att bygga upp en fungerande socialtjänst. 16