12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Produktens olika delar
Advertisements

13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Hur blir du en medveten konsument?. Medveten konsument Konsumtionssamhällets uppbyggnad så att du förstår vilka mekanismer som ligger bakom. Koll på din.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Presentation av oss ledare Intro (Film)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
De sju intelligenserna
Insändare Vad kan vi om insändare?
Framtidens försäljning Coacha kunden till köp
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Konsumenträtt.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Projekt- och tjänsteförsäljning
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Affärskunskap.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Claes Johansson, chef Hållbar utveckling
Språkinlärning på talets grund
GTU nivå 2. Träningslära, teori
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Beslutsstöd vid hjälpmedelsförskrivning
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
SAY CHEESE!.
PRODUKTUTVECKLING.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Textgenrer.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Föräldramöte NIF P06.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Vår handlingsplan – RESPEKT
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning till återförsäljare Vid försäljning till företag (BB) –av investeringsprodukter –av insatsvaror –av förbrukningsvaror

12:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Säljarbetet

12:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Finna kunder att bearbeta Använd kunskap om marknaden Satsa på företag med viss storlek och inriktning Bearbeta med telemarketing Bearbeta med direktmarknadsföring Mässor och säljträffar Via onlinemedier

12:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Stegen i ett säljsamtal Inledning Behovsanalys Informationsgivning, presentation av förslag Avslutning

12:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB CRM-program Marknadsdatabas Kampanjverktyg Säljplaneringsdel Aktiviteter och insatser Säljprojekt

12:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Lösning uppgift 12:9 Merintäkten utgör i det här fallet 0,2 · = kr Merkostnaderna grundlön provision bonus sociala avgifter (620 · 0,35) bil etc traktamenten m.m Summa kr Täckningsbidrag = kr Men innan man slår den ur hågen bör man göra en känslighetsanalys för att se hur lönsamheten varierar med olika antaganden om försäljningssiffror och nöjda kunder.

12:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 12 Personlig försäljning är det effektivaste sättet att kommunicera med kunder. Dessvärre är det också det dyraste sättet. Personlig försäljning kan användas i många situationer: –vid försäljning till konsument: i butik, i hemmet eller via telefon –vid försäljning till återförsäljare –vid försäljning till andra företag (B2B) Säljarbetet ser olika ut beroende på vilken situation det handlar om. När man säljer till konsumenter möter man en kund som för det mesta är den slutlige användaren. Denna kund är relativt lätt att påverka. Personlig försäljning till konsumenter används framförallt för kapitalvaror och exklusivare kläder.

12:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 12, forts. När man säljer till återförsäljare handlar det om att få dessa att ta in företagets produkter i sitt sortiment. Dagligvaror säljs oftast via grossist och då är sortimentrådet den första kontakten. Den som fått sortimentrådet att ta in varan har goda chanser att få in den i butikerna. Argumenten till grossisten handlar ofta om marginal, förväntad efterfrågan, introduktionskampanjen och vilket säljstöd som man kan erbjuda. Vanligtvis bearbetar tillverkare av dagligvaror även detaljisterna. Företagets säljare bearbetar butiken för att få den att ta in företagets varor i sortimentet. Dessutom kanske han hjälper till att packa upp och exponera varorna i butiken och diskuterar företagets medverkan i butikens annonskampanjer etc.

12:9 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 12, forts. När andra företag är den slutlige förbrukaren brukar säljarbetet vara långsiktigt. Det handlar om att bygga upp förtroende och att till sist få vara med när en investering ska göras eller insatsvaror ska inhandlas. Avgörande är att få delta på ett så tidigt stadium som möjligt, för att kunna påverka redan när kunden ska göra sin kravspecifikation. Den som kommit in som leverantör, har sedan goda möjligheter att få fortsätta att leverera när det blir dags att komplettera eller göra nya inköp. Endast ett fåtal kunder är intressanta att bearbeta. För att få tag på dessa kunder kan säljaren utgå ifrån bl a –sin kunskap om marknaden –företagens storlek och inriktning –kontakter via telemarketing –kontakter via direktmarknadsföring –kontakter via onlinemedier

12:10 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 12, forts. Säljsamtalet genomgår vanligen följande steg (oavsett om det handlar om en kapitalvara i en butik, en insäljning till en detaljist eller en försäljning av en investeringsprodukt till ett företag): –Förberedelse –Säljsamtalet (inledning, behovsanalys, informationsgivning, avslutning) –Uppföljning, kundvård I butiken kanske dessa stadier i arbetet tar en kvart, medan det vid försäljning av investeringsprodukter kan ta ett år. Det gäller för säljaren att vara uthållig och se till att arbetet går framåt, så att kontakten med kunden till slut kommer till ett avgörande. Ett hjälpmedel för att systematiskt planera och genomföra kundkontakter är CRM-system. I ett sådant system brukar ingå bl a marknadsdatabas, kampanjverktyg, säljplaneringsdel och rapportfunktioner.