TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB 2016-01-25.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geodatasamverkan - Göteborgs Stad
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
Staffan Abrahamsson Boverket.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Fjärde Järnvägspaketet
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
GNS järnväg Håkan Sjöström
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Att få rätt saker att hända
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Lantmäteriets informationsförsäljning
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Val av transport till resmålet.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Planerade översyner av föreskrifter
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Infrastruktur- huset Primära klassifikationer (ICD, KVÅ, ICF, ATC mm) Terminologier – termer och begrepp Kvalitetsindikatorer, nyckeltal, processer, vårdepisoder,
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Sv Den som söker antagningsstatistik skall finna - men var? Torbjörn Lindquist.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Övningsstöd för aktörer inom samhällsskydd och beredskap
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
stöd för uppföljning och förbättring
Säkerhetsrapport järnväg
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk

Miljömålen består av tre slags mål
Material för socialtjänsten
Nyheter i TTJ från Modul 4 och 6
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Indikatorer, målstyrning Säkerhet - järnväg
Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB

2 Nationell järnvägsdatabas - NJDB NJDB är ett samarbetsprojekt mellan Transportstyrelsen och Trafikverket med medverkan från andra myndigheter och näringslivet.

3 Varför en nationell järnvägsdatabas? Syftet med den nationella järnvägsdatabasen (NJDB) är att: –förse samhället med grundläggande data om det samlade svenska järnvägsnätet inklusive tunnelbana och spårväg –uppfylla de krav som ställs på Trafikverket gällande information och tillhandahållande om det svenska järnvägsnätet –förenkla för användare och infrastrukturförvaltare

4 Om NJDB - järnvägsdatabasen 350 infrastrukturförvaltare –Data från Trafikverket, kommuner, Inlandsbanan, Arlandabanan, Öresundsbrokonsortiet, hamnar, industrier och andra privata aktörer –Museijärnvägar Totalt finns cirka km järnväg i NJDB –Trafikverket ansvarar för cirka km järnväg i NJDB Totalt cirka plankorsningar i NJDB –Trafikverket ansvarar för cirka plankorsningar i NJDB

5 Vad innehåller NJDB? Infrastrukturförvaltare Infrastrukturägare Spårbeteckning Spårvidd Elektrifiering Trafikstyrningssystem Lastprofil Spårets hastighet, STH Spårväxlar Tunnlar Kilometertavla Plankorsningar STAX STVM Plattformar Transportslag (person/gods) Huvud- och sidospår Spårstatus Broar Status på trafikplats

6 Nyttor med NJDB Gemensamma termer för nationella järnvägsdata En sammanhållen bild över hela det svenska järnvägsnätet Underlättar planering och genomförande av intermodala transporter från dörr till dörr Tydliggör angränsande infrastrukturförvaltare Förenklar planering, uppföljning och analyser

7 Nyttor med NJDB Järnvägsföretagen får bättre överblick och uppgifter om järnvägsanläggningar i Sverige Underlättar för framförallt mindre infrastrukturägare som enkelt når geografiskt och schematiskt nät Underlättar för beredskap och hantering av olyckor. Ger statistik och geografisk analys av olycksfall samt visualisering av olycksstatistik. Ger möjlighet till minskat uppgiftslämnande på sikt

8 Att använda data ur NJDB Data ur NJDB är fritt att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på, även i kommersiella sammanhang så länge som uppgifter om källa och upphovsman anges.

9 Hur får jag tag på data i NJDB? GeodataportalenGeodataportalen LastkajenLastkajen

10 Exempel antal spåranläggningar innan och efter NJDB

11 Styrande direktiv Förordning (2010:1770) om geografisk miljöinformation 7 §: För väg-, järnvägs-, luft- och sjötransportnät med tillhörande infrastruktur samt länkar mellan de olika näten ska informationsansvar fullgöras av […] Trafikverket i fråga om järnvägsnät, järnvägsstationer, bangårdar, vägnät, färjeöverfarter och vägserviceanläggningar Förordning (2010:185) med instruktion för Trafikverket, 2 § punkt 2: Trafikverket ska inhämta och sammanställa uppgifter från samtliga infrastrukturförvaltare för att beskriva det samlade svenska järnvägsnätet. Directive 2008/57/EC, Register of infrastructure (RINF): Transportstyrelsen har ansvaret för ett infrastrukturregister för hela Sveriges infrastruktur: Infrastrukturregistret ska användas i planerings- syfte vid framtagande av nya tågsamman- sättningar och rutter inom gemenskapen Förordning (2008:1300) med instruktion för Transportstyrelsen, 5 § punkt 1: Transportstyrelsen ska svara för register över järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon.