Department of Economic History Christopher Lagerqvist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Liberalism Konservatism
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Forskarrörlighet – perspektiv från en nordlig utpost
Biografi Född den 13 juni 1831 i Edinburgh
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Skolan, fantasin och bilderna
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Den vetenskapliga(?) psykologin
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ideologier Att jämföra.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Nordirland konflikten
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
HAWAII Hawaii är en ö grupp. Hawaii Pacific University grundades så sent som 1965, men har ändå snabbt blivit erkänt för sina högklassiga akademiska utbildningar.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Samhällets ojämlikhet
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Industriella Revolutionen
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Vilka egenskaper/kvalifikationer behövs för att kunna antas i Oxford?
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Human- och naturvetenskaper 1800-talets universitetspolitik
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Akademiska värden - inledning till samtal
Utvärdering av strategisk samfinansiering Staffan Edén
”Att göra gott och leva ett gott liv”
Divide the following sentence into clause elements:
Filmtajm!.
Funktionshinder och rehabilitering
Tolkien och fantasins världar
Ideologin om Individens frihet
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Religion.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Att hålla och utvecklas som ledare
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Department of Economic History Christopher Lagerqvist

© Christopher Lagerqvist, Oxford The Faculty of Modern HistoryNuffield College

The Faculty of Modern HistoryNuffield College Utbildningens särart i Oxford och Cambridge eller Vad anses vara akademisk excellens i Historia vid University of Oxford?

The Faculty of Modern History Disposition A: Inledning Vad är University of Oxford? Historik och tradition Organisation och ekonomi B: Utbildningens innehåll Antagningssystem Undervisningens praktik Undervisningens kvalitet Livet efter examen C: Forskningsutblick Kommande forskning Sir Christopher Wren Hard working students

The Faculty of Modern History A: Inledning

The Faculty of Modern History Vad är University of Oxford? Världens mest berömda universitet Akademisk excellens: “Tradition of intellectual activity advancing the frontiers of knowledge” Ett av världens äldsta universitet Akademiska traditioner och ceremonier Internationell atmosfär Politiskt inflytande och politiska kontakter Rodd på Themsen och “punting” Romantiska parker och trädgårdar Magnifika byggnader och ärorik arkitektur Lewis Carrolls “Alice in Wonderland” J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis och Harry Potter

Oxonians Past and Present University of Oxford har producerat talangfulla människor inom samtliga fakulteter. Bland dessa utmärks 5 kungar, 46 Nobelpris- tagare, 25 brittiska premiärministrar, 9 nuvarande innehavare av The Order of Merit samt 3 helgon, 85 ärkebiskoppar och 18 kardi- naler. Några få “Oxonians” återges härmed. 1584John Donne, poet1608Thomas Hobbes, filosof 1647Sir Christopher Wren, arkitekt1650John Locke, filosof 1654Robert Boyle, naturvetare1720Jonathan Swift, författare 1744Adam Smith, politisk ekonom1828William Gladstone, brittisk 1873Cecil Rhodes, statsman and filantrop premiärminister 1874Oscar Wilde, författare1914T S Eliot, poet 1938Indira Gandhi, indisk premiärminister1943Baroness Margaret Thatcher, 1968 Bill Clinton, USA:s president brittisk premiärminister 1972The Rt Hon Tony Blair, brittisk1973Tim Berners Lee, uppfinnaren av premiärministerWorld Wide Web 1975Rowan Atkinson, komiker1983Naruhito, Kronprins av Japan

Oxonian Award-winners 46 Nobel Laureates, Balzan Prize, Fields Medals for Mathematics, The Rolf Schock Prizes, Fellows of the Royal Society. 105 Fellows of the British Academy. 101 Emeritus and Honorary College Fellows are Fellows of the Royal Society. 142 Emeritus and Honorary College Fellows are Fellows of the British Academy.

The Faculty of Modern History Historik och tradition Grundades år 1096 (1206) Utvecklades snabbt från 1167 och framåt, då Henry II förbjöd engelska studenter att studera i Paris University College (1249), Balliol College (1263-8), och Merton College (1264) Redan under 1300-talet fick Oxford ryktet om sig att vara det främsta universitetet i världen Oxford blev tidigt ett centrum för livliga kontroverser, inom religion och politik Universitetet stödde Charles I under “Civil War”, och under denna tid sammankallades parlamentet i Oxford (Convocation House)

The Faculty of Modern History Historik och tradition År 1860 blev universitets nya museum en arena för den berömda debatten mellan Biskopen Wilberforce och evolutionsförespråkaren Thomas Huxley Från år 1878 grundades kvinnliga “Academic Halls” och från år 1920 blev dess medlemmar anslutna till universitetet

The Faculty of Modern History Organisation och ekonomi Den akademiska traditionens betydelse? – forskning och utbildning – akademisk frihet: oberoende av statsmakt och näringsliv – universitetsorganisation – administration och effektivitet Universitet, College och Hall Chancellor, Vice-Chancellor, Pro-Vice- Chancellor, samt Dean/Master/Warden Ekonomisk allokering (rik och fattig) Oxford University Press Avgifter införda av “New Labour” Path Dependency Sir Colin Lucas Tradition of intellectual activity advancing the frontiers of knowledge

The Faculty of Modern History B: Utbildningens innehåll

The Faculty of Modern History Antagningssystem Vilka egenskaper/kvalifikationer behövs för att kunna antas vid universiteten i Oxford och Cambridge? Högsta betyg från “Gymnasiet” (undergraduate students) eller från ett annat “välkänt” universitet (postgraduate students) Välutvecklade “sociala” färdigheter (antagning genom intervjuer, undergraduate students) Väldokumenterade ledaregenskaper Uppenbar musikalisk begåvning Framstående sportutövning “Överklassbakgrund” College och Universitet: “Undergraduates” vs “Postgraduates” Antagningssystemet i Oxford och Cambridge?

The Faculty of Modern History Undervisningens praktik Vad är utbildningen inriktad på? Vilka akademiska färdigheter värdesätts? Hur genomförs undervisningen? Förmågan att på kort tid läsa in sig på ett forsknings- läge (omkring 3500 sidor per vecka, litteraturlistor) Förmågan att kunna artikulera ett “Vetenskapligt Argument” (och dra ut konsekvenserna av det, tutorial talks och seminarier) Förmågan att med ord kunna förmedla sina tankar (essays, manus, Power Point, etc) “Umgängeskultur”

The Faculty of Modern History Undervisningens kvalitet Vad avgör nivån på utbildningen? Vad är utmärkande för Oxford och Cambridge? Hårt arbetande forskare och studenter (en arbetsvecka på mellan 60 och 80 timmar) Hög produktivitetsnivå, vilken stimuleras av ett stort “socialt tryck” Synnerligen internationell karaktär (kursutbud, jämförelser, utblickar, litteratur, perspektiv) En synnerligen inspirerande akademisk miljö (personer, byggnader, trädgårdar, etc) Tutorial system, föreläsningar, klasser och seminarier

Staff Numbers These figures do not include those employed solely by the Colleges. The Faculty of Modern History

Total Student Numbers The Faculty of Modern History

Livet efter examen Hur går det för studenterna med en examen från Oxford och Cambridge? Handledning och examination En student från Oxford och Cambridge efterfrågas, generellt sett, mer inom akademien och arbetslivet En student från Oxford och Cambridge har, generellt sett, lättare att göra akademisk karriär och få ett (väl- betalt) arbete Många kontakter för det fortsatta arbetslivet (inom eller utanför akademien) knyts vid universiteten i Oxford och Cambridge

The Faculty of Modern History C: Kommande forskning The Faculty of Modern History and Nuffield College

The Faculty of Modern History Kommande forskning Vilka frågeställningar och problemområden, rörande utbildningens särart i Oxford och Cambridge, kan avhandlas inom en fyraårsperiod? Skissera Oxfords och Cambridges “utbildningsfält” (enligt “Bourdieu/Broady-modellen”) Kartlägga samtliga individer vid ett College (eller flera Colleges) Vilken “bakgrund” har studenterna vid universiteten i Oxford och Cambridge? Vad är utbildningen inriktad på? Hur går det för studenterna efter utbildningen?