Examensarbete Byggledare, intag 2014. Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl. 9 00 - 15 30  V 48 – måndag den 23 nov, kl. 8 30 - 12 00  V 49 – måndag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KANDIDATUPPSATS.
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Skriva för att lära – så gör du
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Vetenskaplig Metod.
Informationssökning & Källkritik
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Bild 1 av 5Fredrik Johansson  Val av ämne  Gruppsammansättning  Skriva idéskissen  Projektplan.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Att skriva en C-uppsats
Möte beträffande kvalitetsgranskning
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
©Else-Britt Hellström
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Att arbeta vetenskapligt
INFORMATIONSKOMPETENS 1
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
STUDIETEKNIK.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
4 processer att behärska:
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Resonerande text Använd din elevbok!
STUDIETEKNIK.
Att skriva essä.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Föreläsning Svenska II
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Bli säker på utredande PM
Utredande text Labbrapport.
Projekt MLH Resumé dag 9.
Naturkunskapsprojekt
Presentationens avskrift:

Examensarbete Byggledare, intag 2014

Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag den 30 nov, kl  V 50 – måndag den 7 dec, kl  V 51– måndag den 14 dec, kl  V 51– måndag den 14 dec, kl

Kursinnehåll  V 47 – måndag den 16 nov, kl  Tidsplan  Ämnesval  Metoder  Tekniker  Lästeknik  Arbetets skriftliga utformning – grov disposition  V 48 – disposition, rapportmall  V 49-V51 – Word

Tidsplan  När ska arbetet vara klart? När man vet det får man räkna baklänges  Hur lång tid tar det att skriva rent?  Ska handledaren få läsa, när och hur lång tid?  Hur lång tid tar det att skriva ett utkast?  Hur mycket tid behövs för insamlandet av materialet?  Hur lång tid tar det att planera och välja ämne?

Ämnesval  Vad är du intresserad av?  Vad vill du arbeta med i framtiden?  Har du synpunkter på utbildningens innehåll?  Fördjupning inom det område du skulle vilja ha mer av, eller saknar i utbildningen

Ämnesval – begränsning i ämne, tid och rum Alltför omfattande ämne: Svenskt jordbruk Precisera och begränsa: Svenskt jordbruk – rapsodling Svensk jordbrukspolitik Svenskt jordbruk – sydöstra Skåne

Uppgift  Har du valt ett ämne? – Fundera!  Gör en tidsplan

Metoder  Sätt att närma sig det ämne man tänker skriva om och hur man ämnar behandla ämnet  Påverkar och genomsyrar hela processen 1. Deskription 2. Fallstudie 3. Hypotesprövning 4. Komparation

1. Deskription Metoder  Passar bra i de flesta sammanhang och kanske särskilt väl för praktiska arbeten. T ex:  Hur ett land ser ut eller hur det styrs  Hur en organisation fungerar eller hur ett beslut har kommit till

2. Fallstudie Metoder  Mycket användbar i de undersökningar och då som en alternativ och ofta kompletterande forskningsväg tillsammans med andra metoder  Syfte med en fallstudie är att ta en liten del av ett stort förlopp och med hjälp av fallet beskriva verkligheten och säga att fallet får representera verkligheten i stort. T ex:  Beskriva en konstnär genom att välja ut ett verk

3. Hypotesprövning Metoder  Hypotes – ett antagande  Vanlig inom många vetenskaper och tillämpas särskilt i väl avgränsade uppsatser  Två sätt att gå till väga i sin undersökning: I. Hypoteserna falsifieras: Det kan inte ha berott på.. II. Hypoteserna verifieras och då går den över till att vara ett faktum T ex:  Ett flygplan har störtat. Beror det på felmanövrering, på bränslebrist, på isbildning…

4. Komparation Metoder  Komparation = jämförelse  Tänk på följande: a. Utgå från enheter som går att jämföra b. Sortförvandling måste ske (Olika länders valutor måste omskrivas i samma valuta) c. Såväl likheter som olikheter skall beskrivas T ex:  Jämföra olika länders energiförbrukning

Uppgift  Vilken av metoder kan passa för ditt ämne? Fundera!  Välj metod utifrån syfte, problemformulering och avgränsning

Tekniker  Sätt på vilket man samlar in material för att kunna beskriva, jämföra och formulera hypoteser  Materialinsamlingen kan ske genom: 1. Litteraturstudier 2. Intervjuer 3. Enkäter

1. Litteraturstudier Tekniker  Litteratursökning  Använd bibliotekens databaser (Sökord, Nyckelord)  Rådfråga bibliotekarier  Källkritik  Lästeknik  Snabböversikt  Detaljerad översikt  Studieplanering  Intensivläsning Uppgift:  Fundera och skriv ner alla sökord/nyckelord som du kan komma på.

2. Intervjuer Tekniker  Tidskrävande  att genomföra och att bearbeta  Välj noga vilka personer som ska intervjuas och vilka frågor du tänker ställa  Använd bandspelare om respondenten tillåter (kan vara hämmande)  Anteckna (även det kan vara hämmande)  Reservera tid efter intervjun för att anteckna eller tala in – minnet bleknar  Sänd över utskriften till den intervjuade för att göra eventuella rättelser

3. Enkäter Tekniker  Enklare sätt att samla in information  Formulärets utformning (snyggt, åskådligt, entydigt och enkelt)  Måste vara grundligt genomarbetad  Inga ledande frågor  Svarsalternativen måste utesluta varandra  Hög svarsfrekvens (80 %)

Skriftlig utformning - Disposition  Titelsida  Innehållsförteckning  Bakgrund och inledning, syfte, problemformulering  Metod  Resultat  Diskussion  Sammanfattning  Litteraturförteckning/Källförteckning  Bilagor

Checklista  Sätt upp en deadline. Gör en tidsplan för olika delar  Skriv regelbundet  Sluta skriva vid ett sådant ställe i texten att det blir lätt att börja igen  Kontrollera att alla viktiga delar finns med  Kontrollera sidantal  Harvard eller Oxfordsystemet?  Grupparbete?  Redovisning?