Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Valmanifest 2014 Hållbart ledarskap och ett gott resultat! Lön
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Om utformningen av statlig tillsyn
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Process: Lönekriterier
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
Ansvar gentemot vem/vilka?
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Utvecklingsorganisation för skolförbättring
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
KFS- Utbildningsavtalet
Strategi för Bästa Heby
Risk- och sårbarhetsanalyser
Lön mm
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Förhållningssätten.
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Park- och naturförvaltningen
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
KFS- Utbildningsavtalet
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Resursfördelning Grundskolenämnden
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner

UPPDRAGET Kartlägga rektorernas arbetssituation Redovisa rektorernas och huvudmännens uppfattning i frågor som rör pedagogiskt ledarskap Kartlägga vilka förutsättningar huvudmännen ger rektorer att utöva sitt ledarskap Analysera hur rektorernas ansvar, befogenheter och pedagogiska ledarskap kan stärkas och föreslå åtgärder i sådant syfte

SLUTSATS Rektorsfunktionen är central för skolverksamhetens kvalitet och utveckling Rektorers ledarskap behöver stärkas i flera avseenden: Det är inte författningsändringar som krävs I stället behövs kulturförändringar inom styrkedjan

STYRKEDJAN Lagstiftaren, staten Ansvarig kommunal nämnd (enskild huvudman) Förvaltningschef (motsvarande) Ev. mellanmän Rektor Lärare

HUR ARBETADE UTREDNINGEN? Samlade material: - forskningsresultat - enkäter - samtal Analyserade materialet Övervägde förslag

CENTRALA OMRÅDEN Vad menas med pedagogiskt ledarskap? Hur vanligt är det? Hur använder rektorerna sin tid? Hur fungerar styrkedjan?

PEDAGOGISKT LEDARSKAP Oklar innebörd: - cheferna betonar ledarskapet - två olika synsätt hos lärare - rektorerna själva: osäkert Ägnar sig rektorer åt ett aktivt pedagogiskt ledarskap gentemot sina lärare? - rätt så många rektorer anser att de gör det - få lärare anser att deras rektorer gör det

TIDSANVÄNDNING Rektorer arbetar i genomsnitt tim/veckan Stor variation mellan olika arbetsuppgifter Alla ägnar sig åt tre uppgifter: - 7 tim: rutinadministration (2-16) - 4,5 tim: personalvård - 4 tim: akuta problem (87% av rektorerna: - 4,5 tim: möten med huvudmannen) De som har lite av detta, har mer av pedagogiskt ledarskap (snitt för alla: 5 tim) Känsla av de inte kan styra Få har använt möjligheten att delegera eller att bygga om enhetens inre organisation

HUR FUNGERAR STYRKEDJAN? Huvudmannen saknar ofta detaljerad kunskap om rektors arbetsuppgifter: - syns i platsannonserna - samma lönekriterier som andra tjänstemän på samma nivå - hälften saknar fastställd befattningsbeskrivning Antalet chefsnivåer mellan rektor och förvaltningschef viktig Nio av tio rektorer anser sig ha hög självständighet

KULTURFÖRÄNDRINGAR SOM KRÄVS Kunskapen om det nationella uppdraget måste höjas kraftigt hos huvudmännen och deras mellanmän Huvudmännen och mellanmännen måste i större utsträckning följa upp rektorernas arbete. Vara tydliga med krav. Men också ge stöd i olika situationer när det behövs. Ett utvecklat samtal mellan de olika aktörerna måste till. Huvudmännen måste då beakta det nationella uppdraget. Många rektorer måste bli bättre på att prioritera och på att i övrigt utveckla ett genomtänkt och fullödigt pedagogiskt ledarskap

HÖJD TILLIT Det finns ett bristande förtroende mellan de olika aktörerna i styrkedjan De är bärare av olika skolkulturer och har bristande kunskap och förståelse för varandras villkor och arbetsförutsättningar - huvudmän-rektorer - rektorer-lärare Att förändra kulturer bland grupper av professionella låter sig inte göras snabbt och enkelt

FÖRSLAGEN Nationellt handlingsprogram: - Rekryteringsutbildning för blivande rektorer - Justerad inriktning av rektorsprogrammet - Obligatorisk fördjupningsutbildning efter rektorsprogrammet - Utbildning för skolchefer - Utbildning av lärare om skolans styrsystem - Utbildning och dialog med förtroendevalda