Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hållbar utveckling inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
NUAK 2014: Vem utbildar vi för?
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Hur blir man klok på universitetet?
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Arbetsordning, LTH.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Regional kompetensförsörjning
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Säkra trender; Omvärlden Säkra trender –Immateriella tillgångars betydelse och värde ökar (+)
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
37 minuter med tåget från Göteborg!
Positiva fakta om lärarutbildningen
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
vid Göteborgs universitet
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Göteborgs universitet Året 2016
Henrik Edgren - Prefekt
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Vägval för livslångt lärande
Regionala handlingsplaner
Kvalitetssäkring.
Uppsala universitet i siffror
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Uppsala universitet i siffror
Vad blir vårt nästa steg?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Supportstuga: nya standardtexter för ds
Uppsala universitet i siffror
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering och ämnesinriktning – dessa delar utesluter inte varandra, menas från många håll. Flera områden har mycket distinkta yrkes- och professionsutbildningar (ex SA, LUN) under det att andra har en större variation (ex vis SFS, HHFS). -Samvarierar en del med styrkor och svagheter – styrkor med distinktionen i yrkesutbildningar och med att ha utbildningsprogram. En styrka är god tillströmning av studenter. En annan kompletta och starka miljöer samt god infrastruktur. - Svaghet är i vissa fall att rekryteringsläget är problematiskt, och att andelen fristående kurser är för liten, fort- och vidareutbildning minskar. Göteborgs universitets utbildningsutbud Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson

Göteborgs universitets utbildningsutbud Några övergripande synpunkter och frågeställningar för fortsatt diskussion 1.Söktrycket totalt ligger på en hög nivå – stabilt och svagt ökande Några problem finns: minskat söktryck till engelskspråkiga utbildningar på avancerad nivå, färre sökande till naturvetenskapliga utbildning (inkl lärarutbildning) och till delar av lärarutbildningen. 2. Antalet studenter i utbildningsprogram ökar och antalet studenter på fristående kurs minskar – behöver inte vara ett problem i sig. Uppenbarligen minskar utbildningsutbudet på fristående kurs med karaktär av fort- och vidareutbildning samt på distans (låg nivå nationellt). 3. Göteborgs universitet har en mycket stor del av sin utbildning både i form av program och studenter i utbildning mot yrkesexamina och detta är ännu större om också utbildningar med karaktär av yrkes- och professionsinriktning tas med Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson

Göteborgs universitets utbildningsutbud 4. Naturvetenskaplig utbildning minskar i omfattning oavsett studieform (inkl lärarutbildning). 5. Stora skillnader i fakultetsområdenas organisation av utbildningsutbud – flera fakultetsområden är starkt fokuserade på utbildningsprogram och på yrkesexamina och andra har en större blandning av generella utbildningsprogram, fristående kurser och yrkesexamina. Mot denna bakgrund är det kanske bättre att beskriva utvecklingsbehoven i sådant som de flesta fakultetsområden pekar på som angelägna och bestämma sig för en bild av utbildningsutbudet som heltäckande men med stark fokus på arbetsmarknadsanknytning och anställningsbarhet Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson

Göteborgs universitets utbildningsutbud Utvecklingsområden -Fler nätbaserade kurser (blended courses) oavsett studieform (fristående kurs, distanskurs, kurs i program, kurs på campus) – är i allt väsentligt en fråga om infrastruktur och pedagogiskt stöd i utveckling. -Ökad internationalisering – fler utbildningar på engelska och undanröjande av olika mobilitetshinder. Flera åtgärder vidtagna med en ökad mobilitet kräver också ökat fokus på stöd för inresande studenter – internationaliseringen ändrar delvis också karaktär som konsekvens av Erasmus +. Utbildningar mot gemensam examen är inte möjlig för alla delar av universitetet Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson

Göteborgs universitets utbildningsutbud -Utveckla utbildningsutbudet med tydlig karaktär av fort- och vidareutbildning oavsett studieform – diskussion om definitioner och kring eventuella utvecklingsinsatser. -Fler utbildningar med tydlig arbetsmarknadsanknytning (anställningsbarhet) – delvis också en fråga om hur universitetet framställer sitt utbildningsutbud. -Utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen -Utveckla formerna för genomförande av examensarbeten Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson

Göteborgs universitets utbildningsutbud -Tydliggöra och integrera inslag av hållbar utveckling i utbildningarna – delvis också en fråga kring hur universitetet vill framställa sin utbildning. -Bildning i utbildningen – diskussion dag 2, men kanske kan följande sägas redan nu: Det handlar kanske om att utveckla generiska kompetenser såsom självständighet, kritiskt tänkande, reflexion och kommunikationsförmåga – diskutera former för att arbeta med detta och se över det stöd som finns bl a kring att utveckla studenternas informationskompetens Universitetsledningens stab | Mats Edvardsson