Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Föräldraråd
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Vetenskap och beprövad erfarenhet
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
Föräldraråd
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Skolutveckling via digitala medier
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.

Välkomna till styrd helpdesk
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Coaching.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Bedömning för lärande 31/10
METOD Strategisk kompetensförsörjning
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Formativ undervisning – träff 1

Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega och förstelärare.  Fråga om ni undrar varför jag agerar på ett speciellt sätt.

Vad vill jag som förstelärare?  Utveckla och inspirera vår undervisning på Lärcentrum  Vi ska ha den bästa möjliga undervisningen så att våra elever kan nå så långt de kan nå med sin förmåga.  Jag vill vara ett stöd för er.  Jag vill driva er att utvecklas som lärare.  använder och sprider ny kunskap medvetet för att nå resultat i verksamheten  Jobba för att vi alla ska dela med sig av varandra.

Dylans lärmodul om formativ undervisning  Består av 18 stycken pass om ca 1.5 timmar var.  Kommer pågå i ca 2 år.  Vi kommer kanske inte att göra alla moduler.  Kom med formativ feedback till mig under fortbildningens gång!  Alla har sin egen inloggning – kommer senare.

 Workshops ungefär en gång per månad.  Bygger på kollegial handledning – mellan varje modul har man ett klassrumsbesök för att man ska få feedback på en teknik som vi har gått igenom.  Vi kommer framförallt att använda onsdagsdagseftermiddagarna till arbetet med formativ undervisning. När det inte är workshop och inte onsdagseftermiddagen är uppbokad så är tiden avsatt för arbete med formativ undervisning. Då kan man bl.a. Använda tiden till kollegial feedback på en lektione, förbereda lektion osv.

Vad är målet – förändra undervisningen  Göra annorlunda  Fundera summativa och formativ.  Vad förväntas av dig.

Dylan talar om lärmodulen   När och hur ofta ska vi fortbilda oss i formativ undervisning?  Framförallt på onsdagseftermiddagar – ungefär en gång i månaden har vi våra träffar.  Klassrumsbesök och feedback på kollega kommer att ske mellan varje möte.  ”Tight but loose” – fortbildningen är inte för styrd och inte för fri.

Våga prova nya metoder  ”Om man vill bli bättre måste man bli lite sämre, åtminstone för ett litet tag”  Vi lärare måste reparera flygplansmotorn under själva flygningen.  Viktigt att vi är öppna – våga visa våra brister. Det är så vi utvecklas.  Viktigt att vi är villiga att lära nytt.

Formativt förhållningssätt  Önskad målbild  Nuläge  Nästa steg

Vad behöver vi bli bättre på på Kävlinge lärcentrum? Vad kan vi påverka och bli bättre på för att fler elever ska nå sina mål på Kävlinge Lärcentrum?  Diskutera i grupper om fyra och skriv ner svar på de tre frågorna på:  Om ert svar redan finns på väggen så behöver ni inte skriva det.

Diskussion i grupper om fyra.

På vilket sätt kan formativ undervisning hjälpa våra elever att bli godkända?  Vad är vårt mål för denna fortbildningsinsats?  Mål för eleverna och mål för dig som lärare.  Skriv era förslag på:  Fundera på hur dessa mål relaterar sig till arbetslagens mål.

Diskussionsfrågor till kapitel 1-2  Vad är formativ undervisning för dig?  Vad i formativ undervisning arbetar du redan med i din undervisning?  Vad skulle du vilja utveckla mer när det gäller formativ undervisning?

Video – Vad menar vi med formativ bedömning?   Håller du med William?  Vad vill William ha sagt med parallellen om piloten som är på väg till Heathrow och lärarens undervisning med sina elever?  Hur gör vi för att förändra vår undervisning hela tiden för att anpassa oss efter våra elever?  Den bästa feedback är sådan att eleven kan använda den från den förra uppgiften till nästa uppgift.  Vi måste förändra undervisningen, inte bara synsättet.

 ”Den stora utmaningen för den som vill arbeta med bedömning för lärande är att våga låna tid från sig själv.  Det tar tid att planera undervisningen så att formativ bedömning kommer in som ett naturligt inslag.  Det tar tid i undervisningen att arbeta med formativ bedömning – men det tar inte tid ̊ från lärandet.”  Christian Lundahl, professor pedagogik, O ̈ rebro Universitet

Ge feedback till mig om fortbildningen! Vad kan bli bättre?