Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Ett arbete med att etablera
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Välkommen till Ledardagen!
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Regionalt samarbete Tillit
Rätt information till rätt person i rätt tid
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Detta är God Vård.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Stöd till framtidens informationsmiljö Sara Meunier, Chefsarkitekt, Inera Fredrik Frimodig, CIO, eHälsomyndigheten Fredrik Frimodig, eHälsomyndigheten5.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Tempen på införandet av e-hälsa
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Sofie Zetterström, vice vd
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Förändringsledning för framtidens digitaliserade vård
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Information för dig som är förtroendevald
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice vd Inera

Visionen År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet

Några bakgrundsfaktorer  Många insatser pågår och mycket har gjorts, men det stora genombrottet har ännu inte ägt rum  Flera utmaningar kvarstår, bl.a. - Säkra informationsförsörjningen (rätt info på rätt plats i rätt tid) - Möta människors förväntningar på självständighet, tillgänglighet och service - Förbättra medarbetares digitala arbetsförhållanden - Smartare arbetssätt - effektivisera resursutnyttjandet - En möjliggörande lagstiftning

Några utgångspunkter för det fortsatta arbetet  Långsiktig vision för digitaliseringen i hälso- och sjukvården och socialtjänsten (år 2025) - Hela socialtjänsten ingår (inte bara vård och omsorg) - Tandvården ingår  Visionen ska följas av en eller flera handlingsplaner som förtydligar de insatser som behövs för att visionen ska nås - Gemensamma målsättningar - Många aktörer involveras – samverkan och koordinering - Behov av bättre och mer samlad samordning, stöd och styrning - Större tydlighet i ansvarsfördelningen

Insatsområden Visionen pekar ut:  Lagstiftning och regelverk - Ta tillvara digitaliseringens möjligheter  Informatik och informationsstruktur - Stödja och möjliggöra enhetlig tillämpning  Standardiseringsarbete - Ett standardiserat sätt att arbeta med standardisering Andra centrala områden, bl.a.:  Förändringsledning, upphandling, ersättningsmodeller, finansieringsgrad, bredbandsutbyggnad m.m.

E-hälsans ekosystem eHälsomyndighetens roll är att bygga och sprida kunskap: Bevakar Samverkar Leder och deltar i olika evenemang Departement >4 Statliga myndigheter >20 Regionala- och lokala huvudmän (inkl. samarbetsorganisationer) >350 Bransch- och intresseorganisationer >20 Forskning >20 Leverantörer >999 Överstatliga och internationella organisationer >4 Utförare inom vård, omsorg och apotek >999

Handlingsplan Målbild 2018 ”Ökad medverkan från individen, smartare e-hälsotjänster och samarbete över organisationsgränser” Individen Kunna nå alla uppgifter om sig själv Aktivt medverka i sin vård och omsorg Medarbetaren Ha rätt arbetsverktyg Informationen tillgänglig Beslutsfattaren Tillgång till faktabaserade underlag

INVÅNAREINFRASTRUKTURMEDARBETARE 80% Mer delaktiga i egen vård 60% 1177 som första kontakt 100% Journalinfo för all vård & omsorg 100% Följa sin remiss 100% Överblick vaccinationer 80% Nå sina intyg 40% Bokningar via MVK 90% Single sign-on 100% Drifttill- gänglighet & Säkerhet 100% Delar av journal- information 50% Ta del av resultat & värden 70% 1177 bra komplement till kontakt 75% Vet hur man ansluter sig 100% Historik som beslutsstöd 100% Säker inloggning vård & omsorg 25% Anslutna MVK 50% Råd om vård via 1177

Fokusområden  Från verksamhets- till individperspektiv  Från vård till hälsa  Från ärendehantering till självservice  Standardiserad informationshantering  Högre kvalitet genom tillgång till beslutsstöd  Effektiv resursanvändning  Säker läkemedelsanvändning  Koordinering och samverkan  Införande och användning  Förändringsarbete och verksamhetsutveckling

Mål 2025  Alla vårdgivare fullt anslutna till tjänsteplattformen  Alla vårdgivare har tillgång till en samlad läkemedelslista  Alla vårdgivare är fullt anslutna till NPÖ och Journalen  Alla vårdgivare har implementerat gemensamma regelverk  Alla vårdgivare lämnar ut information till hälsokonto  Alla vårdgivare kan ta emot patientgenererad information  Alla vårdgivare erbjuder direkttidbokning  Alla vårdgivare skickar digitala kallelser  All intygshantering är digital  Alla vårdgivare erbjuder konsultationer digitalt eller via bildmedia  Alla vårdgivare erbjuder stöd och behandling via internet  Alla vårdgivare har integrerat kunskapskällor och kvalitetsregister i sina system  Alla nationella tjänster är försedda med en modell för effekthemtagning  Alla vårdgivare stödjer digitalisering fullt ut, genom policies, förändringsledning, ersättningsmodeller, avtal, utbildning och utvärdering

Förändring är svårt…