Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sofie Zetterström, vice vd

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sofie Zetterström, vice vd"— Presentationens avskrift:

1 Sofie Zetterström, vice vd
Digitalisering av hälso- och sjukvården - från dåtid till framtid genom nutid Sofie Zetterström, vice vd 27 oktober 2016 Sofie Zetterström

2 Fram till idag över 40 tjänster
1999 2017

3 Styrdokument 2006 Nationell IT-strategi för vård och omsorg
1999 2006 2010 2013 2015 2006 Nationell IT-strategi för vård och omsorg 2010 Nationell eHälsa – strategin för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg 2013 Landstingens och regionernas Handlingsplan

4 Handlingsplan 2013-2018 Målbild 2018
”Ökad medverkan från individen, smartare e-hälsotjänster och samarbete över organisationsgränser” Individen Kunna nå alla uppgifter om sig själv Aktivt medverka i sin vård och omsorg Medarbetaren Ha rätt arbetsverktyg Informationen tillgänglig Beslutsfattaren Tillgång till faktabaserade underlag

5 INVÅNARE MEDARBETARE INFRASTRUKTUR 2018 2016 2014
80% Mer delaktiga i egen vård 2018 60% 1177 som första kontakt 100% Journalinfo för all vård & omsorg 2017 100% Drifttill-gänglighet & Säkerhet 2016 100% Följa sin remiss 90% Single sign-on 100% Överblick vaccinationer 2015 80% Nå sina intyg 40% Bokningar via MVK 100% Säker inloggning vård & omsorg 100% Delar av journal- information 50% Ta del av resultat & värden 70% 1177 bra komplement till kontakt 2014 75% Vet hur man ansluter sig 100% Historik som beslutsstöd 25% Anslutna MVK 50% Råd om vård via 1177 2013

6 Ny e-hälsovision Fastställd av regeringen och SKL
” År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet. ” Fokusområden: Lagar och regler Begrepp och termer Standarder Konkreta handlingsplaner ska tas fram

7 Kraven på vård och omsorg ökar men resurserna är oförändrade
Påverka & medverka! Kommunikation & information! Rörlighet & valfrihet!

8 Antal invånare äldre än 85 år
Det kommer att behövas nya medarbetare i vård och omsorg Att finansiera välfärden år 2035 motsvarar 13 kronor mer i skatt på varje hundralapp!

9 E-hälsotjänster kan effektivisera och öka nyttan samtidigt
Högre patient- säkerhet Fler kan betjäna sig själva Vägleder till rätt instans och rätt kompetens Bättre besluts- underlag Fler relevanta besök Vård på distans

10 En perspektivförskjutning
Patientens behov Patienten i centrum Patienten i teamet

11 Åtgärder utförs, följs upp
Etablera kontakt Avslut Hälsointresserad Vårdgivar- bedömning Akut sjuk Kroniskt sjuk Närstående Blivande förälder Vårdplan Åtgärder utförs, följs upp

12 Nationella e-hälsotjänster

13 Infrastrukturen är grunden
Skola Miljö Omsorg Kultur Universitet Sjukhus Turism Fritid Vårdcentral FoU e-id standards domänhantering affärs- modeller licenser Kommunikation Protokoll, IP avtal tekniska plattformar behörighet gränssnitt lagring signering Radio kopparnät TV tomrör lokala nät (fiber) kabel-TV ADSL GSM, 3G, 4G WiMax radiolänk stomnät WiFi fastighetsnät E-tjänster Regelverk Infrastruktur

14 Tidigare arkitektur Journal Journal Journal Journal Journal Journal
Varningar Diagnos Labbsvar Läkemedel Läkemedel Läkemedel Diagnos Varningar Labbsvar Labbsvar Labbsvar Varningar Varningar Vaccination Diagnos Läkemedel Vaccination Vaccination Vaccination Diagnos Labbsvar Vaccination Läkemedel Diagnos Varningar Journal Journal Journal Journal Journal Journal Journal

15 Nuvarande arkitektur Tjänsteplattform Intyg Remisser Kvalitetsregister
Tidbokning Journaler Osv Tjänsteplattform Diagnos Vaccination Labbsvar Läkemedel Varningar Journal Journal Journal Journal Journal Journal Journal

16 Samverkan med marknaden
Tjänsteplattform Diagnos Vaccination Labbsvar Läkemedel Varningar Journal Journal Journal Journal Journal Journal Journal

17 Nationell patientöversikt
Alla landsting är anslutna, men med varierande innehåll. Ca 250 kommuner är anslutna. Kommunerna är de största användarna.

18 Digitala läkarintyg 2015 INTYGSTJÄNSTEN 2011 FÖRSÄKRINGSKASSAN
LAGRAR INTYG REGISTRERAR SAMTYCKE 2011 MINA INTYG INVÅNAREN HANTERAR INTYGET WEBCERT LÄKARINTYG UTFÄRDAS OCH SKICKAS TILL INTYGSTJÄNSTEN FLER INTYGSMOTTAGARE TEX TRANSPORTSTYRLESEN 2015 FÖRSÄKRINGSKASSAN TAR EMOT INTYG KOMMUNICERAR VIA FRÅGA-SVAR 2014 STATISTIKTJÄNSTEN HÄMTAR DATA JOURNALSYSTEM LÄKARINTYG UTFÄRDAS OCH SKICKAS TILL INTYGSTJÄNSTEN Så här ser den tekniska lösningen ut för de olika applikationerna som är kopplade till Intygstjänsten. 1. Intygstjänsten kommunicerar med hjälp av Tjänsteplattformen, som är hälso- och sjukvårdens plattform för IT-tjänster, och som garanterar säker informationsöverföring. 2. Läkaren loggar in med SITHS-kort och kontroll av behörighet i HSA för att utfärda intyg i sitt journalsystem 3. Intyg kan även utfärdas i den nya molnlösningen Webcert som är framtagen för att ge privata vårdgivare möjlighet att utfärda elektroniska intyg. Där sker inloggning antigen med SITHS-kort och kontroll av behörighet i HSA eller genom e-legitimation och kontroll av behörighet i HSA. 4. En kopia av intyget lagras i Intygstjänsten efter att det är elektroniskt underskrivet i journalsystemet (eller motsvarande system). 5. Invånaren kan se och hantera sina intyg i webbtjänsten Mina intyg. För att använda Mina intyg krävs inloggning med e-legitimation och att användaren gett sitt samtycke till att man vill hantera sina personuppgifter i tjänsten. 6. Invånaren kan sen välja att skicka intyg vidare till anslutna mottagare. I dagsläget är Försäkringskassan ansluten till Mina intyg. 7. Läkaren kan skicka intyget direkt till Försäkringskassan, om invånaren gett sitt samtycke. Det sker genom att Intygstjänsten får en elektronisk signal att skicka intyget direkt till mottagaren. 8. Läkaren kan även kommunicera med Försäkringskassan via en fråga-svarsfunktion. 9. Statistiktjänsten för ordinerad sjukskrivning hämtar data ur läkarintygen i Intygstjänsten. Ur intygsdatan tas statistik fram och visas på nationell nivå – som alla kan se, och på vårdgivarnivå och vårdenhetsnivå – som kräver särskild behörighet. 2016 PRIVATLÄKARE MED E-LEGITIMATION

19 Öppna kunskapstjänster
7,5 miljoner besök per månad

20 En unik kunskapstjänst

21 Sjukvårdsrådgivning Gemensamt telefonisystem Gemensamt rådgivningsstöd
450 tusen samtal per månad Gemensamt telefonisystem Gemensamt rådgivningsstöd Strukturerad samtalsprocess Över 90% följer råden Hälften får egenvårdsråd 76% av dem som tänkt söka akut blir hänvisade till annan vårdnivå

22 Inloggade säkra tjänster
Säker inloggning för vårdgivare och vårdtagare Tjänster för att: Boka tid direkt Se och förnya recept Ställa frågor Beställa intyg, hjälpmedel Beställa klamydiatest Läsa provsvar Ta emot kallelser Läsa sin journal 3,5 miljoner användare

23 Behandlingsplattform
Aktuell för: Depression Ångest Barn- och ungdomspsykiatri Neuropsykiatri Tinnitus Ätstörning Beroende Stress osv

24 Journalen Över 700 000 användare
Anslutna Uppsala Skåne Jönköping Västmanland Kalmar Östergötland Halland Kronoberg Västerbotten Blekinge Sörmland Örebro Dalarna Västra Götaland Norrbotten Västerbotten Alla övriga landsting och regioner! Över användare

25 Varför är Journalen så viktig?
Nationella e-hälsostrategin och landstingens handlingsplan: - Stödja, engagera och motivera invånare - Individen ska kunna utöva delaktighet och självbestämmande utifrån sina egna förutsättningar Forskning visar: - Bättre överblick, bättre förståelse - Större möjligheter till delaktighet för närstående - Föreberedelser inför vårdbesök och repetition efteråt Möjligheter: - Bättre efterlevnad till behandlingar - Högre förtroende för vården när den blir transparent

26 Nya appar och tjänster för framtiden..
Second opinion online Appar som ska öka motivationen till behandling Olika kommunikationstjänster – boka, påminna, ställa frågor Virtuella vårdcentraler Appar som samlar in, analyserar och delar data Kläder som mäter data Dataspel som kan ställa diagnos Virtuella coacher mot exempelvis stress Appar som lagrar önskemål vid svår sjukdom Appar som sprider meddelanden efter döden….

27 Ineras roll är standardisering
Data Det som förr gjordes på sjukhus eller vårdcentral, kan patienten nu i större grad göra själv i hemmet. Patienten/invånaren ansluter sig dessutom till hälso- och sjukvårdstjänster i molnet där denne sedan kan lagrar information om sitt hälsotillstånd och dit de nya tekniska apparaterna kan skicka information. Olika aktörer som patienten/invånaren vill dela informationen med kan sedan ta del av informationen.

28 Tack!


Ladda ner ppt "Sofie Zetterström, vice vd"

Liknande presentationer


Google-annonser