The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med att främja och stödja integration. Uppdrag Förberedelseklassernas lokalisering. Möjligheten att placera/erbjuda skolgång och plats på fritidshem.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Välkommen till Solfagra rektorsområde! 2016 Blivande åk 4 och förskoleklass Föräldramöte Solfagraskolan Stensängsskolan Bildspelet läggs ut på.
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Mathias Holmlund.
Föräldramöte år 4-6 Välkomna! Rektorsområdets vision Utvecklingsarbete Ledigheter Föräldraförening Skolhälsoarbete Betygsinformation Presentation av personal.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
The Capital of Scandinavia Optimala lärmiljöer Kungsholmens grundskola är det självklara valet där vi ständigt arbetar med att skapa optimala lärmiljöer.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Utbildningsförvaltningen
Exklusive nyanlända elever
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn som faller mellan stolarna
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Möte fristående grundskolor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Information asyl-flyktingsamordning omfördelning av asylsökande från Grekland och Italien juni – november
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Ny lärarutbildning start ht-11
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Välkommen till förskoleklass 2018/2019
En välinformerad patient är en trygg patient
Välkommen till infomöte den 18 november
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
START Stockholm Liz Berg enhetschef
Fristående gymnasieskolor
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vård och omsorgsutbildning
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Föräldramöte 12 september 2018
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Aktuellt från Skolverket
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Led- och muskelmottagning
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Primärvårdens hälsoenhet
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Välkommen till Råsslaskolan
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Vuxenutbildningsnätverket
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Specialpedagogiskt nätverk
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och väljer Formatera bakgrund och sen Infoga från: Fil. Tänk på att logotypen alltid ska vara tydlig. Vit logotyp mot mörk bakgrund och svart logotyp mot ljus. Byt mellan de olika under Layout. Enheten för nyanlända elever

MÅLBILD Alla skolor ska ta emot nyanlända elever, som har genomgått en inledande bedömning av kunskapsnivån, steg 1 och 2, med skolverkets material och så fort som möjligt inkluderas i en ordinarie klass. Alla elever får undervisning och/eller studiehandledning på sitt modersmål för att så fort som möjligt tillägna sig ämneskunskaper Alla lärare som undervisar elever med annat modersmål har goda kunskaper om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Allt mottagande sker utifrån gemensamt fastställda rutiner

Styrning och ansvar Grundskolans ledningsgrupp Skolenheterna Enheten för mottagande av nyanlända elever- Uppföljning och styrning i frågor som rör START Stockholm nyanländas mottagande och utbildning Särskilda undervisningsgrupper Kompetensutbildning och stöd: Workshops, seminarier, processtöd i samarbete med FoU, Språkcentrum, skolstöd, skolhälsan osv. - Samarbete med: andra förvaltningar, verksamheter, avdelningar - Kontakt med: andra myndigheter och kommuner - Kommunikation och mediakontakter

Organisation nyanlända med start –ht 2016 Elever åk f-6 placeras enligt den relativa närhetsprincipen. Elever åk 7-9, som är helt nyanlända, placeras i skolor med förberedelseklasser. Helt nyanlända elever (Dari och arabiska) erbjuds plats i språkhomogena förberedelseklasser. Elever, åk 7-9, utan tidigare skolbakgrund placeras i grupper för grundläggande läs- och skrivutveckling. Elever åk 7-9, som flyttar in till Stockholm – kommunanvisade och EBO, placeras där det bedöms finnas plats.

START Stockholms uppdrag i grundskolan ta emot alla nyanlända elever placera alla nyanlända elever göra en inledande bedömning göra ett inledande hälsobesök Rapportera till mottagande grundskola

Gemensamt mottagande för nyanlända elever - START Stockholm Nyanländ elev Anmäler sig till START Kartlagd elev Ej Kartlagd elev (mindre än 2 månader i Sv skola) Skolplaceras Kartläggning Skolhälsoundersökning Skolplaceras i skola med fbk

Kartläggning av nyanlända elever på START Stockholm  Skolverkets Steg 1  Skolverkets Steg 2  STARTs kartläggning  Familjesamtal Språk och erfarenheter Litteracitet Numeracitet Matematik Engelska No So Skriv och talförmåga Skolverkets steg 1 Skolrelaterad information Kartläggningsprofil + Samtalsunderlag Kartläggningsprofil + Samtalsunderlag Elevrapport + Muntligt Samtalsunderlag + Muntligt

Nyanländ elev Alla nyanlända ska träffa skolsköterska när de börjar i skolan. Skolsköterskan får alla nödvändiga uppgifter av mottagningsansvarig på START, läggs in i PMO. Vid behov träffar även den nyanlända skolläkare. Hälsobesöket syftar till att hitta smittsam sjukdom, få vetskap om kroniska sjukdomar och att kartlägga tidigare vaccinationer. Vaccinationerna ska påbörjas så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige.

Två flöden…. Flöde 1-frisk elev Träffar skolsköterska för hälsobesök Skolläkare ordinerar vaccinationer vid sittrond Fortsatt hälsoprogram enligt årskurs Flöde 2-symptom på sjukdom Träffar skolsköterska för hälsobesök Eventuellt träffa skolläkaren Remiss till VC/BUMM Skolläkare ordinerar vaccinationer efter klartecken från sjukvården Fortsatt hälsoprogram enligt årskurs