Information om ensamkommande barn Augusti 2015
Vem bestämmer? Riksdagen Regeringen Migrationsdomstolarna Migrationsöverdomstolen
,, SVERIGE ÖPPENHET Ett SVERIGE som med ÖPPENHET tar tillvara MÖJLIGHETER den globala migrationens MÖJLIGHETER Migrationsverkets vision
Vem är ensamkommande? Under 18 år. Skiljt från båda sina föräldrar vid ankomsten till Sverige. Övergivet barn.
Gode mannens roll Bekräfta ansökan om asyl. Ge fullmakt till det offentliga biträdet. Ansvara för barnets ekonomi. Stöd vid kontakt med föräldrar. Bistå barnet vid efterforskning av anhöriga. Biträda barnet vid utredning och samtal hos Migrationsverket. Agera i vårdnadshavares och förmyndares ställe.
Asylärendet
Asylsökande ensamkommande barn Juli 2015
Åldersfördelning 2014
Ensamkommande barn De sex vanligaste nationaliteterna – inkomna ansökningar 2014 Afghanistan Somalia Syrien Statslösa Eritrea Marocko Totalt barn
De sex vanligaste nationaliteterna – inkomna ansökningar 2014 Afghanistan Somalia Syrien Statslösa Eritrea Marocko Totalt barn
Medborgarskap och kön för de 10 största nationaliteterna under 2014
Asylsökande barn har rätt att komma till tals har rätt att gå i skola har rätt till vård
Vem är flykting? Flykting, enligt FN:s flyktingkonvention, är den som har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av ras nationalitet religiös eller politisk uppfattning kön sexuell läggning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp.
Vem är alternativt skyddsbehövande? Den som riskerar att straffas med tortyr, kroppsstraff, döden eller annan omänsklig behandling eller Den som riskerar att skadas på grund av en väpnad konflikt Hemlandsskydd saknas
Vem är övrigt skyddsbehövande? Den som behöver skydd på grund av en yttre eller inre väpnad konflikt eller på grund av andra svåra motsättningar i hemlandet känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp på grund av en miljökatastrof.
Särskilt ömmande omständigheter Personliga förhållanden allvarligt hälsotillstånd anpassning till Sverige situationen i hemlandet En samlad bedömning För vuxna gäller synnerligen ömmande omständigheter
Beslut 2014
Olika myndigheters ansvar Teckna överenskommelser Anvisa kommuner Pröva asylansökan och ersättning till kommuner Förhandla med kommunerna om mottagande Ansvar för boende och omsorg Kommunen
Migrationsverkets ansvar ta emot och pröva ansökan om asyl Informera om möjligheter till åldersdömning ekonomiskt bistånd efterforska barnens vårdnadshavare arbeta med återvändande göra prognoser teckna ö.k. med kommunerna anvisa en kommun för boende administrera ersättning till kommun
Olika myndigheters ansvarsområden Landsting Kommunen Rubrik stämmer inte med bild
Överenskommelser med kommuner Kommunerna ansvarar för mottagandet av ensamkommande barn och ungdomar. Migrationsverket tecknar överenskommelser om mottagande med Kommunerna Länsstyrelserna förhandlar med kommunerna om mottagningsplatser. Förstår inte syftet med pilarna. Föreslår att de tas bort eller används på annat sätt. Se förslag nästa bild
Överenskommelser med kommuner Kommunerna ansvarar för mottagandet av ensamkommande barn och ungdomar. Migrationsverket tecknar överens- kommelser om mottagande med kommunerna Länsstyrelserna förhandlar med kommunerna om mottagningsplatser.
Förarbetet till lagändringen: SOU 2011:64 Prop. 2012/13:162 Utvidgade möjligheter att anvisa kommuner
Normaliseringsprincipen Alla kommuner kan Jämn fördelning Anvisning så snart som möjligt Anvisningen kan inte överklagas Barnets bästa Utgångspunkter för lagändringen
Huvudprincipen bygger på mottagande i form av överenskomna platser. Länsstyrelserna förhandlar med kommunerna. Kommunerna och Migrationsverket tecknar överenskommelser om platser. Mottagande
Migrationsverkets prognos Beräkning av hur många platser som behövs Fördelning av platser över landet - Folkmängd - Flyktingmottagande Vuxna och barn i familj Ensamkommande barn - Antal boendedygn i mottagningssystemet Behov och fördelning av platser
Dagersättning för asylsökande barn Samma belopp som för vuxna i ABT = 61 eller 71 kr/dag Gruppboende = 24 kr/dag Särskilt bidrag för angelägna behov AT-UND- undantag från kravet att ha arbetstillstånd.
Asylsökande ensamkommande barn och ungdomar Särskild hänsyn till barnets bästa. God man till- sammans med barnet.
Om barnet får avslag på sin ansökan Möten med Migrationsverket Överklagande Nöjdförklaring Självmant återvändande
Dublinförordningen 604/2013 Reglerar vilken medlemsstat som är ansvarig för att pröva en ansökan om inter- nationellt skydd. En garanti för en faktisk tillgång till en rättssäker asylprocess. Full respekt för principen om familjens enhet och hänsyn till barnets bästa.
Dublinförordningen 604/2013 Om barnet har erhållit ett beslut i enlighet med Dublinförordningen Tidsfrister
Nya händelser efter avslag Exempel på händelser som gör det omöjligt för barnet att återvända: politiska förhållanden i barnets hemland har ändrats barnet har en livshotande sjukdom barnet kommer att tvingas leva skilt från sina anhöriga hemlandet tillåter inte att barnet återvänder dit
Självmant återvändande Migrationsverket kan ge stöd och hjälp till barn som ska återvända. Möten med Migrationsverket.
Återvändande – polisen Migrationsverket arbetar bara med självmant återvändande. Överlämnande till polis sker om: barnet och god man uteblir vid möten om återvändande om barnet inte medverkar till hemresan
Om barnet får stanna Bevis om uppehålls- tillstånd - UT- kort. Skatteverket – folkbokföring. Kommunen har ansvaret.
Får föräldrar och syskon komma? Om barnet har flykting- eller skyddsskäl kan anhöriga få uppehållstillstånd i Sverige. - DNA-analys görs vid behov. Om barnet har fått tillstånd av särskilt ömmande omständigheter är dock möjligheterna mindre för anhöriga att komma.
Schablon särskilda kostnader och ÖF Ersättningar för ensamkommande barn med uppehållstillstånd
Medborgarskap