Dispositio - hur man disponerar sitt tal. I EXORDIUM A )Capitatio benevolentie (erövra publikens välvilja) B) Antyda talets innehåll (Jfr en filmexpostion)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Advertisements

Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Inventio och Dispositio Att hitta och ordna argumenten.
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
Debatteknik Ordets makt. Ordets makt – användandet  Fånga uppmärksamheten  Håll kvar intresset  Avsluta med att få publiken att ”köpa” det du säljer.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Finlands inbördeskrig – orsaker och följder
Religion - vad är det?.
Kolonialism/Imperialism
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
Företagspresentation
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Grafisk form.
Den retoriska arbetsprocessen
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Gerhardus Johannes Vossius
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att diskutera och argumentera!
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Den sociologiska blicken
Kreativa diagram Presentationsteknik.com
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
LOKOMOTIVET!!!.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Ett fel på kvinnor.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Grafisk form.
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Dokumentera rätt i vården
Tips för det praktiska ledarskapet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Grafisk form.
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Dispositio - hur man disponerar sitt tal

I EXORDIUM A )Capitatio benevolentie (erövra publikens välvilja) B) Antyda talets innehåll (Jfr en filmexpostion)

II NARRATIO Bakgrund förhistoria A)Kort B)Saklig C)Klar

Som en trappa….. Förtroende Välvilja och sympati Intresse

III PROPOSITIO ”framläggandet” Dvs tesen eller budskapet Är den komplicerad eller stor kan den uppdelas: PARTITIO

IV PROBATIO ELLER CONFIRMATIO Bekräftandet genom argument som stöder

Vi skall bygga en bro mellan Umeå och Vasa i Finland Exordium: Det finns ett stort behov av bättre kommunikationer österut nu när Öresundsbron byggts. Hela norra Nordens ekonomi skulle dra nytta och handeln österut med Finland och Ryssland underlättas. Som det nu är vägen runt Kvarken lång, dyr och hämmande.

Lathund för argument Vad? Vem? Varför? Var? När? Hur? Med hjälp av vad?

Gammal tumregel : få Tre eller rent av bara ett

7 bra argument har samlats Du väljer ut de tre bästa I vilken ordning skall de presenteras? Det nästa bästa – det sämsta – det bästa

V REFUTATIO ”vederläggning av tänkbara motargument” Kallas även CONFUTATIO Pro et contra

V REFUTATIO Någon kommer kanske med invändningen att…. Nu påstår somliga att….. Det har påståtts att… Nu undrar kanske en stelbent byråkrat…..

VI PERORATIO Kallas även CONCLUSIO RECAPITULATIO Sammanfatta de viktigaste teserna Viktigt kort och koncist En energisk eller helst känslomässig appell sist: ”Därför måste vi vara solidariska med de människor som bor i norr och ge dem möjlighet att….”

Denna modell kan också sammanfattas i följande fraser: ”Det finns en viktig fråga som angår alla…vi vet att…och därför vill jag påstå att…eftersom….fast vissa påstår…och därför måste vi” (Hedlund Johannesson i Marknadsretorik, 1993)

Exordium – narratio-propositio- probatio-refutatio-peroratio Modellen kan också beskrivas som en psykologisk process som avtecknar sig i talarens och åskådarnas ansikten. I det inledande exordium utlovas något medan publiken visar sig artigt och välvilligt intresserad. I narratio (bakgrundsteckningen) får talaren något visionärt i blicken medan åhörarna nickar bifall. När tesen framläggs i propositio fokuserar talaren blicken på åhörarna – som nu blir vaksamma. När nu talaren presenterar nu argumenten för sin sak i probatio blir han energisk, vädjande, kanske passionerat känslosam och engagerad – medan publikens ansikten vittnar om att de nu väger argumenten. I vederläggninge eller refutatio blir han ännu mer känslosam, upprörd, nedlåtande och triumferande medan åhörarna vacklar mellan roade och tvekande ansiktsuttryck. I det avslutande peroratio strålar talarens ansikte av en avklarnad visshet, medan publiken försiktigt överlägger i sitt inre vilken grad och form av bifall de skall ge. EthosLogos Pathos - alla dessa delar måste vara övertygande!

THE WAR TO END ALL WARS