– It’s Logic Infrastrukturutredning CMP Presentation av utredningsresultat 2012-09-25

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Advertisements

Trygghetsmätningen 2011 Borås
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Målorienterade strategiska processer
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
HÖGLANDETS TERMINAL AB
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Områdesutveckling Torpa
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Fastighetsutvecklingsplan Södertälje sjukhusområde – Reviderad april
Att tillsammans påverka!
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Anslutning till Mina meddelanden
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Kunskapsregion Skåne Workshop: ”Bättre utbyte av EU:s erbjudanden genom samverkan”
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
Flyktingmottagande och Integration i Jämtlands län Hans Halvarsson, Länsstyrelsen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
ETT VÄLFÄRDSKONTRAKT FÖR HELA OSKARSHAMNS KOMMUN EN BUDGET FÖR OSKARSHAMNS KOMMUN
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Framtidens Norrköping på C
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Transportmedel vid export 2013
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Banarbets- processen.
Överförmyndar-nämnden
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Näringslivets inrikes transporter, 2017
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Intermodalt Hub-system
Presentationens avskrift:

– It’s Logic Infrastrukturutredning CMP Presentation av utredningsresultat

– It’s Logic Introduktion Bengt-Olof Jansson, CTO /CMP Ordf. i arbetsgruppen för Infrastrukturutredning CMP

– It’s Logic Arbetsgruppen

– It’s Logic Uppdrag Perspektiv Trafik volymer - Identifiera kritiska flaskhalsar/kooridorer - Värdera åtgärder m.a.p kostnader/nytta - Prioritera - Projektplan för prioriterade åtgärder, etapplösningar - Ge underlag för långsiktig planering hos de olika intressenterna

– It’s Logic Genomförande Start maj Statistik volymer (Del A) - Utmaningar & möjliga åtgärder (Del B/C) *Mer än 20 olika åtgärder har värderats *Värdering av åtgärder enligt 4- stegsprincipen *De åtgärder som bidrar till att lösa flera utmaningar har prioriterats - Prioriterade åtgärder (Del D) *Tekniska lösningar har verifierats * Tids & kostnadsestimat

– It’s Logic Resultat Ett samlat förslag Järnväg: 6 prioriterade åtgärder Väg: 5 prioriterade åtgärder Åtgärderna på järnväg är beroende av varandra dvs bör genomföras i samverkan för att uppnå ökad system effektivitet. Presenteras efterföljande i rekommenderad tidsordning

– It’s Logic Utredningsresultat Olof Fredholm, Vectura Samordnare Infrastrukturutredning CMP

– It’s Logic Förutsättningar Beslutad eller planerad byggnation:  4-spårsutbyggnad Malmö – Lund.  Väg-flyover Spillepengen + anslutande vägar till Spillepengsvägen inkl. Bjurögatan.  Bomanläggningar längs med Hamnbanan.  Hemsögatan ny infart till Norra hamnen.

– It’s Logic Infrastrukturförvaltare TRAFIKVERKET CMP

– It’s Logic Situation Malmö hamn och godsbangård  Väg- och järnvägsnätet är delvis omodernt och hårt belastat.  En stor del av trafiken måste samsas och nyttja samma spåravsnitt på ett begränsat område.  Problem som drabbar den ena anläggningen får direkt genomslag på de andra.  Med ökade godsvolymer kommer belastning och därmed konflikterna öka.

– It’s Logic Volymutveckling på järnväg i hamnen 15 % 70 % 40 % 150 % 360 % Skånsk tillväxt 4 %/år 119 % 40 %

– It’s Logic Volymutveckling i hamnen (antal tåg i hamnen) Kommentar BNP-scenario (antal) Antal tåg till/från Malmö godsbangård 10 % till hamnen (antal) Antagande om 10 % till/från hamnen Scenario CMP (antal) Totalt antal tåg till/från hamnen enligt CMP Ytterligare tillväxt enl. CMP (antal) Differens mellan CMP och antagande om 10 % till/från hamnen Ytterligare tillväxt enl. CMP (%) 09 %19 % Samma som ovan uttryckt i procent BNP-scenario + CMP tillväxt Differens + Scenario CMP %-andel till hamnen10 % 18 % (25/142) 24 % (46/188) Andel till/från hamnen p.g.a. högre CMP prognos. FÖRE LOGISTIKCENTRA NORRA HAMNEN PÅ MALMÖ GODSBANGÅRD IDAG PÅ MALMÖ GODSBANDGÅRD IMORGON EFTER LOGISTIKCENTRA NORRA HAMNEN

– It’s Logic Dygnsflöden på vägarna GatunamnNuläge2020 med bro2030 med bro Fordon/dygnTung trafikFordon/dygnTung trafikFordon/dygnTung trafik Lappögatan Streetracing Bjurögatan Flintrännegatan N Spillepengsgatan N Blidögatan Stängs av för trafik Spillepengsgatan S Flintrännegatan S Lodgatan Bro över Mellersta hamnen Ingen bro byggd

– It’s Logic Malmö hamns framtid Trafik att hantera i systemet:  Kombitåg  Vagnslast  Biltåg  Skrottåg  Ensamma lok  Lastbilar

– It’s Logic  Ingen mötesmöjlighet på anslutnings- spåret till Norra hamnen  Nuvarande trafikledningssystemet för simpelt i framtiden  Avsaknad av fullgott vägskydd vid plankorsningar  Uppställningsspår för vagnar saknas  Uppställningsspår för lok saknas  Anslutningsspåret är inte elektrifierat  Ingen ankomst- och avgångsbangård i Norra hamnen  Utökad kombiterminal i Norra hamnen  Nytt anslutningsspår till hamnen  Otillräcklig kapacitet vid I-gruppen  Många trafikoperatörer på en och samma spåranläggning  Utbyggnad av bostäder i hamnen  Få utbyggnadsmöjligheter för hamnen utanför nuvarande område  Utrymmesbehov vid Streetracingbanan  Behov av ny släpvagnsparkering  Förändring av förhållandena mellan lokal- och huvudgator  Behov av nytt truckstop  Anslutningar från omgivande vägnät  Avstängning av Inre Ringvägen  Ny anslutning mellan Mellersta och Norra hamnen Utmaningar TOTALT 20 UTMANINGAR

– It’s Logic Prioriterade åtgärder järnvägstrafik Alternativ 1 – Järnvägsbro Mellersta hamnen Fler spår vid Streetracingbanan Alternativ 2 – Järnvägsfly-over Spillepengen Mötesspår vid Posten Ytterligare spår vid I-gruppen Tullspårs­ området

– It’s Logic Mötesspår vid Posten Nybyggnad av ett mötesspår vid Posten möjliggör ”möten” på hamnbanan vilket medför:  Ökad kapacitet på hamnbanan  Ökad kapacitet på rangerbangården Kostnad ca 10 Mkr Mötesspår Posten

– It’s Logic I-gruppen Norra hamnen Postterminalen Mötesspår vid Posten Tåg med avgång från Norra hamnen utnyttjar det nybyggda mötesspåret Tåg mot Norra hamnen kan påbörja färden tidigare utan att behöva invänta mötande tåg inne på Malmö godsbangård R-gruppen

– It’s Logic Nybyggnad av två 750 meters spår samt nya uppställningsspår för lok och vagnar bidrar till följande fördelar:  Ökad kapacitet på rangerbangården och uppställningsspåren  Bättre möjlighet att hantera 750 m godståg  En viktig funktion som överlämningsbangård mellan hamnens och Trafikverkets anläggningar  Lokbyte mellan el- och diesellok kan ske vid Tullspårsområdet  Lokuppställning med elposter  Samutnyttjande Tullspårsområdet Kostnad ca 70 Mkr Tullspårs- området Bilhamnen Lantmännen 750 m

– It’s Logic Malmö godsbangård Bilhamnen Mot Norra hamnen 750 m Lantmännen Diesellok Ellok Lokbyte vid Tullspårsområdet 1(5)

– It’s Logic Lokbyte vid Tullspårsområdet 2(5) Malmö godsbangård Bilhamnen Mot Norra hamnen 750 m Lantmännen Diesellok Ellok

– It’s Logic Lokbyte vid Tullspårsområdet 3(5) Malmö godsbangård Bilhamnen Mot Norra hamnen 750 m Lantmännen Diesellok Ellok

– It’s Logic Lokbyte vid Tullspårsområdet 4(5) Malmö godsbangård Bilhamnen Mot Norra hamnen 750 m Lantmännen Diesellok Ellok

– It’s Logic Lokbyte vid Tullspårsområdet 5(5) Malmö godsbangård Bilhamnen Mot Norra hamnen 750 m Lantmännen Diesellok Ellok

– It’s Logic Bangården byggs ut vid Norra hamnen till totalt fem spår vilket medför:  Ökad kapacitet på hamnbanan  Ökad kapacitet på rangerbangården  Flytt av Streetracingbanan Streetracingområdet Kostnad ca 90 Mkr Streetracing- området

– It’s Logic Ytterligare spår vid I-gruppen Nybyggnad av spår 11 och 58 bidrar till:  Bättre kapacitet på rangerbangården  Effektivare utnyttjande av Jernhusens kombiterminal  Godståg till hamnen behöver inte korsa vallspåret Kostnad ca 60 Mkr Spår vid I-gruppen Sp 3 Sp 2 Sp 1 Sp 59 Sp 61 Sp 62 Sp 63 Sp 64 Kombi- terminal Malmö Arlöv Sp 58 Sp 63 Sp 59 Sp 64 Sp 61 Sp 62 Sp 60 Sp 11

– It’s Logic Möjlighet att köra elloksdragna tåg direkt in till Norra hamnen bidrar till följande fördelar:  Frigjord kapacitet på rangerbangården  Minskad miljöbelastning  Minskad total tid för växling  Ökad säkerhet Grovt kostnadsestimat ca 200 Mkr (Intilliggande vägbro ingår) Järnvägsbro Mellersta hamnen Järnvägsbro Mellersta hamnen

– It’s Logic Norra hamnen Lantmännen Bilhamnen I-gruppen R-gruppen Ny bangård Ny förbindelse Mellersta hamnen Oljehamnen Trafikeringsexempel 1(3)

– It’s Logic Norra hamnen Lantmännen Bilhamnen I-gruppen R-gruppen Ny bangård Ny förbindelse Mellersta hamnen Oljehamnen Trafikeringsexempel 2(3)

– It’s Logic Norra hamnen Lantmännen Bilhamnen I-gruppen R-gruppen Ny bangård Ny förbindelse Mellersta hamnen Oljehamnen Trafikeringsexempel 3(3)

– It’s Logic Järnvägsfly-over Spillepengen Möjlighet att köra elloksdragna tåg direkt in till Norra hamnen bidrar till:  Frigjord kapacitet på rangerbangården  Minskad miljöbelastning  Minskad total tid för växling  Ökad säkerhet  Förbättring för trafik norrut i Norden  Kräver förändring av vägsystemet då konflikt uppstår med järnvägsanslutningen Grovt kostnadsestimat ca Mkr Järnvägsfly-over Spillepengen

– It’s Logic Vägåtgärder och utmaningar Planerade vägåtgärder:  Vägbro Mellersta hamnen  Vägfly-over Spillepengen  Hemsögatan  Utbyggnad av Lappögatan  Utbyggnad av gator i Norra hamnen Vägutmaningar hanterade enskilt av Malmö stad:  Utrymmesbehov vid Streetracingbanan  Behov av ny släpvagnsparkering  Hantering av förändring av förhållandena mellan lokal- och huvudgator  Behov av nytt truckstop  Anslutningar från omgivande vägnät  Avbrott av Inre Ringvägen  Ny anslutning mellan Mellersta och Norra hamnen

– It’s Logic Spår vid I-gruppen Mötesspår Posten Utökad Bangård vid Streetracing- området Järnvägsbro Mellersta hamnen Vägbro Mellersta hamnen Utbyggnad av Lappögatan Utbyggnad av Gator i Norra hamnen Vägfly-over Spillepengen Hemsö- gatan Tidsåtgång för väg- och järnvägsåtgärder Järnvägsfly-over Spillepengen Tullspårs- området

– It’s Logic Utmaningar VÄG Utmaningar ÖVRIG INFRA. Utmaningar JVG Resultat Totalt 20 utmaningar:  Ingen mötesmöjlighet på anslutnings- spåret till Norra hamnen  Nuvarande trafikledningssystemet för simpelt i framtiden  Avsaknad av fullgott vägskydd vid plankorsningar  Uppställningsspår för vagnar saknas  Uppställningsspår för lok saknas  Anslutningsspåret är inte elektrifierat  Ingen ankomst- och avgångsbangård i Norra hamnen  Utökad kombiterminal i Norra hamnen  Nytt anslutningsspår till hamnen  Otillräcklig kapacitet vid I-gruppen  Många trafikoperatörer på en och samma spåranläggning  Utbyggnad av bostäder i hamnen  Få utbyggnadsmöjligheter för hamnen utanför nuvarande område  Utrymmesbehov vid Streetracingbanan  Behov av ny släpvagnsparkering  Förändring av förhållandena mellan lokal- och huvudgator  Behov av nytt truckstop  Anslutningar från omgivande vägnät  Avstängning av Inre Ringvägen  Ny anslutning mellan Mellersta och Norra hamnen Järnvägsbro Mellersta hamnen Järnvägsfly-over Spillepengen Fler spår vid Streetracingbanan Ytterligare spår vid I-gruppen Mötesspår vid Posten Tullspårs­området

– It’s Logic