Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Överförmyndar-nämnden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Överförmyndar-nämnden"— Presentationens avskrift:

1 Överförmyndar-nämnden
Avstämning kring uppdrag från KS

2 Uppdraget Enligt KS beslut i samband med Budget 2015 uppdra åt stadsledningskontoret att: Utreda överförmyndarnämnden avseende om arbetsbelastningen minskat så pass mycket att det går att minska ned de politiska heltiderna till enbart mötesarvoden och i så fall överväga sammanslagning med annan nämnd Utifrån avstämning i KSAU har inriktningen på uppdraget varit att ta fram ett förslag på samgående med annan nämnd HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

3 Problembild Enligt tidigare hemställan från ÖFN framgår följande:
En oproportionerligt stor administrativ uppgift i relation till storlek på nämnd/förvaltning Sårbarhet inom vissa specialistområden som t ex HR och IT HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

4 Exempel inom landet Vanligt med samverkan kring överförmyndarverksamheten mellan kommuner gemensam tjänstemannaorganisation både gemensam tjänstemannaorganisation och nämnd Främst förekommande bland mindre/mellanstora kommuner Stockholm har egen nämnd och förvaltning Malmö har egen nämnd och gemensam förvaltning med social resurs HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

5 Samverkan inom GR Mölndal-Kungsbacka-Partille-Härryda
Mölndal, Kungsbacka, Härryda har överförmyndarnämnd Partille har överförmyndare Gemensam tjänstemannaorganisation från 1 oktober 2015 Placerad i Mölndal Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet har från 1 januari 2015 gemensam överförmyndarnämnd Gemensam tjänstemannaorganisation placerad i Stenungsund Utan mer formell samverkan Ale, Alingsås, Göteborg, Kungälv, Lerum och Öckerö HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

6 Legala förutsättningar
Enligt lag ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd i varje kommun Valet av överförmyndare eller överförmyndarnämnd gäller för hel mandatperiod och en förändring i organisationen får ske först i anslutning till att en ny mandatperiod Överförmyndarnämndens verksamhet kan inte flyttas till eller placeras under annan nämnd eller verksamhet inom kommunen Överförmyndarnämndens verksamhet ska vara fristående och självständig HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

7 Alternativ för framtida organisation
Samverkan med annan eller andra kommuner inom ramen för GR ansluta till idag samverkande kommuner med andra kommuner som idag står utan samverkan Bedöms inte som möjliga/eftersträvansvärda alternativ, åtminstone i ett kortare tidsperspektiv Nyligen etablerade samverkansstrukturer Förväntas inte kunna bidra till ökad effektivitet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

8 Två kvarstående alternativ
Fortsatt egen nämnd och förvaltning (alt avvakta facknämndsöversynen) Hantera ovan angivna problembild genom att i större utsträckning köpa administrativa tjänster från Intraservice eller annan förvaltning Sammanslagning med annan förvaltning inom staden Vald inriktning på SLK:s förslag efter avstämning i KSAU HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

9 Organisationsstruktur
Nämnd ÖFN Adm. Förvaltningschef Avd 1 Avd 2 Avd 3 ÖFF Avdelningschef N 191 N 192 Överförmyndarnämnden måste vara självständig och fristående. Det innebär att ”Nämnd” inte även kan vara överförmyndarnämnd. Det måste alltså vara två fristående nämnder med varsin nämndorganisation men i det här fallet då med en gemensam förvaltning. N 191 – Budget för förvaltningen (14 mnkr i kommunbidrag, prognos för bruttokostnad och resultat 2016 är -17,1 resp. 0 mnkr) N 192 – Arvoden (14,1 mnkr i kommunbidrag, prognos för bruttokostnad och resultat 2016 är -54,9 resp. -7,2 mnkr) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

10 Samgående med annan förvaltning
Stadsledningskontoret Bedöms inte som aktuellt då överförmyndarverksamheten är operativ på ett sätt som stadsledningskontorets verksamhet inte är. ii. Stadsdelsförvaltning Bedöms inte som aktuellt då det riskerar sammanblandning med socialtjänsten iii. Intraservice Bedöms inte som aktuellt utifrån nämndens uppdrag att utföra samordnad intern service till stadens verksamheter. iv. Social Resurs Bedöms som möjligt men förutsätter flytt av förvaltarenheten som nyligen etablerat sig inom Social Resurs och som saknar en naturlig hemvist hos någon annan av stadens förvaltningar. Invändningar från såväl politik som tjänstemannahåll. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

11 Samgående med annan förvaltning, forts
Konsument och medborgarservice Finns en förankring inom politiken och från tjänstemannahåll Bedöms finnas en röd tråd sett till verksamheternas målgrupper huvudmännen/göteborgarna Finns förutsättningar för en framtida samlokalisering Mindre risk för att överförmyndarverksamheten blir en verksamhet på marginalen I nuläget ingen risk för sammanblandning med socialtjänst Observera Pågående facknämndsöversyn kan innebära förslag till förändring beträffande förvaltningarna/nämnderna som värderats inom ramen för föreliggande uppdrag. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN


Ladda ner ppt "Överförmyndar-nämnden"

Liknande presentationer


Google-annonser