Variationsteori Adaptive expertise Och lite mer Föreläsning för LKK40A 131021 Göran Brante.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Ungdomarnas medieanvändning
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Varför läser ni religionskunskap?
Formell logik Kapitel 3 och 4
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
En kort introduktion Göran Brante
Pedagogik.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Granska läromedel.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Lärares planeringsarbete!
Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
- Att vara personlig och beröra
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
SOCIALKONSTRUKTIVISM
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Variationsteori Adaptive expertise Och lite mer Föreläsning för LKK40A Göran Brante

Min avhandling Lärare av idag. Om konstitueringen av identitet och roll. Enklare: och skriv sedan Göran Brante i sökfunktionen.

INNEHÅLL Två artiklar utgångspunkt: –Lo & Marton om variationsteorin –Lin, Schwartz & Bransford om Adaptive expertise Hopmann, White, Brante & Dewey Realistiska utgångspunkter för undervisning Ämnesdidaktik som ett problematiskt begrepp

TVÅ BEGREPP Universalism: allmängiltighet, för alla lika gällande i alla tider och under alla omständigheter Didaktik: intentionell och organiserad undervisning, undervisningens konst, en del av pedagogiken

BRASKLAPP Man kan aldrig ha för mycket kunskaper i det ämne man undervisar. Man ska alltid förkovra sig i sitt undervisningsämne, hela tiden och hela livet.

Didaktisk analys (Klafki) Vad representerar ämnet/innehållet? Vad är nyttan för framtiden? Är ämnet/innehållet meningsfullt för unga idag (I deras vardagsliv)? Vad känner de unga redan till i förhållande till ämnet/innehållet? Vad är nyttan för barnets framtid?

VARIATIONSTEORIN Ursprung: fenomenografisk forskning det är det innehåll man vill lära ut som är det väsentligaste att förhålla sig till.

VARIATIONSTEORIN Variationsteorin om lärande –Det är nödvändigt att erfara (discern; upptäcka o/e förstå) de aspekter ett lärandeobjekt består av –Aspekter som inte erfars kallas för kritiska aspekter –Lärares arbete är att hjälpa de lärande att erfara ett lärandeobjekts (kritiska) aspekter Lo & Marton

Kanelbulle Kardemummabulle 9

VARIATIONSTEORIN Variation ska upplevas i samtidighet Kontrast Separation av värden (kryddning) Generalisering

VARIATIONSTEORIN Inom lärande och undervisning tänker vi ofta på HUR istället för VAD! Man lär variation, det innebär att man kan något som man inte känner till.

Vad betyder tsu, han och wong.

Här är antal och objekt inte varierat, så betydelsen blir lätt.

Rött Färg är invariant (varierar inte), antal invariant. Föremål varierar! Så vad betyder tsu, han, wong

Föremål och färg är invariant. Så vad betyder tsu, han och wong här?

VARIATIONSTEORIN Undersök vad eleverna vet och inte vet om lärandeobjektet variera lärandeobjektets aspekter, särskilt de som eleverna inte känner till Det är lärarens ansvar att de lärande får möjlighet att lära sig det som ska läras. Att eleven erbjuds lärande innebär inte att hen lär

VARIATIONSTEORIN Variationsteorin är universell –Alla innehåll (bråk, demokrati, kryddkunskap) –Alla ämnen (matte, samhällskunskap, hem och konsumentkunskap) –Alla åldrar (förskolan, gymnasiet, lärarutbildningen) –Alla kulturer (Kina, Storbritannien, Sverige) 20

ADAPTIVE EXPERTISE Rutin kontrast till anpassning Anpassning handlar om att våga möta det okända, att experimentera med sin verklighet, att se möjligheter

ADAPTIVE EXPERTISE Slump eller teknologi Tillåtande kultur eller risktagande –Framför allt är det svårt att komma till rätta med de skador som följer av att skolan lägger så stor vikt vid prov och examina” (Piaget, 1976, s. 14) förståelse i kontrast till prestation

ADAPTIVE EXPERTISE livslångt lärande the ability to verbalize the principles underlying one’s skills, the ability to judge conventional and nonconventional versions of skills as appropriate

ADAPTIVE EXPERTISE the ability to modify or invent skills according to local constraints more prepared to learn from new situations avoid the overapplication of a previously efficient schema

ADAPTIVE EXPERTISE To walk ones talk

REALISTISK TEORI världen existerar oberoende av människan (ontologiskt postulat) det går att få kunskap om världen (epistemologiskt postulat) all kunskap är felbar (metodologiskt postulat)

REALISTISK TEORI Verkligheten är oberoende av oss. Det finns mer än vad vi känner till. Det finns osynliga orsaksfaktorer. Det finns outtalade strukturer i klassrum. Verkligheten innefattar olika nivåer som spelar roll. Kunskap har en delvis språklig natur.

SAMMANFATTNING Hopmann talar om ett samhällsmål och ett individuellt mål White talar om olika innehålls karaktär som får olika metodologiska betydelser Brante talar om hur strukturella nivåer påverkar situationer Klafki talar om hur vi ska problematisera vad vi gör i undervisningssituationen i förhållandet mellan mening och individ

SAMMANFATTNING VT talar om vikten av att fokusera det som ska läras i lärandesituationen Hatano talar om vilka relationer människan ska ha till undervisningssituationen Dewey talar om utveckling som en funktion av interaktion och kontinuitet Piaget talar om vad som händer i hjärnan när vi lär Vygotskij talar om att lärandet är en kollektiv och samhällelig process

DIDAKTIK Ett didaktiskt tänkande kan inte existera utan innehåll, men innehållet säger inget om undervisning (didaktik)! Ni ska bli lärare i fysik, inte fysiklärare

DEWEY you teach a child not a subject (Demokrati och utbildning, 1916)

Någon som orkar fråga om något? TACK FÖR ER UPPMÄRKSAMHET!